حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
گزارشی از پشت پرده آلودگی هوای سمنان؛

وقتی سیاست بر سلامت تحمیل می‌شود

وقتی سیاست بر سلامت تحمیل می‌شود

این روزها مسئله آلودگی هوای مرکز استان سمنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته و مسئولین با فرافکنی به دنبال گمراهی افکار عمومی هستند، اما واقعیت ماجرا جیز دیگری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ این روزها مسئله آلودگی هوای مرکز استان سمنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته و رصد شاخص‌های آلایندگی نشان می‌دهد که متأسفانه مرکز استان سمنان در اکثر مواقع دارای شاخص آلودگی نامناسب برای گروه‌های حساس است.


اگرچه بحث آلودگی هوای سمنان و مشکلات فاجعه‌آمیز آن سال‌هاست بر سرزبان‌ها قرار گرفته، اما مسئولان با فرافکنی و نسبت‌دادن آلودگی به مسائل کذایی به دنبال گمراهی افکار عمومی از اصل ماجرا هستند.


بر کسی پوشیده نیست که شهرستان سمنان با جمعیتی در حدود ۲۰۰ هزار نفر جز کلان شهرهای کشور محسوب نمی‌شود پس سوال اینجاست که این شهر کوچک با جمعیتی پراکنده چطور دارای این حجم از آلودگی است که با شروع فصل سرد سال و وارونگی دما خودنمایی کرده و فاجعه‌آمیز می‌شود.


مهناز میراج در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت ضمن تأیید آلودگی فاجعه‌بار هوای سمنان گفت: موضوع آلودگی هوای شهرها از سال ۹۹ مسئله‌ای است که تقریباً تمام کشور با آن درگیر است و یک مسئله چندبعدی و چندوجهی است که عوامل متعددی در ایجاد آن دخیل هستند.


وی در ادامه افزود: قطعاً زمانی که هوا سرد است و معضل کمبود سوخت در کشور باعث روی‌آوردن کارخانه‌ها به مازوت سوزی می‌شود باید منتظر آلودگی غیرمنتظره و کشنده در سطح شهرهای صنعتی باشیم.


بنا به گفته این فعال محیط‌زیست نسبت‌دادن آلودگی هوای مرکز استان سمنان به پایتخت و یا وارونگی هوا مسئله غیرعقلانی و غیرکارشناسی است درحالی‌که این موضوعات سال‌های قبل نیز وجود داشته پس باید اتفاق تازه‌ای رخ‌داده باشد که موجب آلودگی هوا شده است.


این دوستدار محیط‌زیست خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائل مربوط به آلودگی هوای سمنان به صنعتی بودن سمنان و وجود شهرک‌های صنعتی متعدد در استان کویری سمنان بازمی‌گردد که نباید از آن غفلت شود.


وی همچنین تصریح کرد: متأسفانه بر اساس سیاست‌های غلط تمام تمرکز واحدهای صنعت بر چند استان مرکزی کشور تحمیل شده و این مسئله موجب افزایش آلودگی در شهر سمنان است که بازهم شاهد هستیم این فاجعه پایان ندارد و هر روز زمزمه راه‌اندازی یک واحد جدید در سمنان به گوش می‌رسد که برای نجات از این موضوع باید اولویت‌های سلامت بر سیاست غلبه پیدا کند.

 

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از