حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
خطیب جمعه سمنان:

وقف سبب تعدیل ثروت در جامعه می‌شود

وقف سبب تعدیل ثروت در جامعه می‌شود

خطیب جمعه سمنان گفت: فرهنگ وقف می‌بایست در جامعه تبیین شود زیرا به موجب آن ثروت در جامعه تعدیل شده و از تمرکز آن در دست عده‌ای خاص جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی مطیعی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته سمنان که در مصلای این شهر برگزار شد، با اشاره به 27 صفر به‌عنوان «روز وقف» در تقویم رسمی کشور گفت: وقف موجب تعدیل ثروت در جامعه شده  و نهادینه‌شدن آن سبب رفع مشکلات اقتصادی محرومان و فقرا در جامعه اسلامی می‌شود.

امام‌جمعه سمنان در ادامه افزود: سیستم اقتصاد اسلامی مانند خمس و زکات و وقف سبب گسترش عدالت اجتماعی در جامعه شده و از تمرکز ثروت در دست عده‌ای خاص جلوگیری می‌کند.

بنا به گفته مطیعی وقف صدقه جاری است و موجب می‌شود پرونده اعمال واقف حتی بعد از مرگ نیز بسته نشود و ثواب موقوفات برای آن فرد تا قیامت ادامه یابد.

وی همچنین از مسئولان اوقاف استان درخواست کرد تا وقف مشارکتی را فرهنگ‌سازی کنند؛ زیرا ممکن است توان واگذاری یک ملک وقفی از عهده یک نفر خارج باشد؛ اما وقف مشارکتی این امکان را فراهم می‌سازد.

وی با اشاره به 21 شهریورماه به‌عنوان روز ملی سینما به مسئولان فرهنگی کشور تذکر داد که نسبت به جایگاه سینما به‌عنوان عنصر موثر در فرهنگ‌سازی کشور کمی بیش‌تر تأمل و درایت کرده و در ارتقاء این جایگاه بکوشند.

خطیب جمعه سمنان تأکید کرد که سوژه‌های فرهنگی و تربیتی بی‌شماری در کشور وجود دارد که پرداختن به آن‌ها در بستر سینما می‌تواند سبب اعتلای فرهنگ کشور در حوزه‌های گوناگون شود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته به شروع ماه ربیع‌الاول و شهادت امام حسن عسکری (ع) در هشتم این ماه اشاره کرد و افزود: دوران امامت ایشان با سایر ائمه (ع) از برخی جهات متفاوت است از جمله اینکه ایشان کوتاه‌ترین دوران امامت را داشتند و در خفقان شدید سیاسی به سر می‌بردند.

مطیعی همچنین تصریح کرد: بار مسئولیت امامت ایشان به جهت آنکه می‌بایست شیعه را برای دوران غیبت آماده کنند و همچنین تربیت علمای شیعه را برعهده بگیرند بسیار سخت‌تر از دوران سایر امامان بود.

خطیب جمعه سمنان در نهایت ابراز کرد که وجود امام‌ زمان (عج) برای شیعه باعث می‌شود که این امید را در دل داشته باشند و بدانند که  با وجود ظلم و جنایتی که در جهان در حال وقوع است منجی عدالت‌گستری خواهد آمد و به تمام ظلم‌ها پایان خواهد داد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از