حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
ائمه جمعه استان سمنان:

پیاده‌روی اربعین مانور قدرت جبهه مقاومت است

پیاده‌روی اربعین مانور قدرت جبهه مقاومت است

ائمه جمعه استان سمنان معتقد هستند که پیاده‌روی اربعین دارای ابعادی فراتر از یک مناسک مذهبی صرف است و قدرت امت اسلامی و آمادگی جبهه مقاومت را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ زیارت اربعین در فرهنگ شیعه حائز اهمیت بوده و در منابع معتبر نیز ذکر شده است، زیارت اربعین حاوی پیام نهضت امام حسین (ع) است که در آن با شهادت و رشادت در برابر ظلم ایستادگی کردند. 

هرسال با احیای ارزش‌های نهضت عاشورا و یادآوری آن برای ایستادگی در برابر ظلم و ستم این پیام به دنیا مخابره می‌شود که زیر بار ظلم نباید سر تعظیم فرود آورد و هیچ سرزمینی نباید در اشغال ظالمان قرار گیرد. 

نهضت عاشورا و اربعین دارای ابعاد عاطفی است که می‌تواند یکی از اصول اساسی سبک زندگی اسلامی باشد و می‌توان آن را درک کرد این جز در سایه توحید و تقوا قابل‌ فهم نخواهد بود. 

پیاده‌روی اربعین زمینه‌ساز ظهور است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد عزیزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به نهضت اربعین گفت: حرکت عظیم مردم در هر نقطه از جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین نمادی از ویژگی‌های برجسته مکتب عاشورا است که در آن، هم ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین و هم عشق و محبت‌ورزی قرار دارد. 

امام جمعه میامی اجتماع میلیون‌ها نفر در پیاده‌روی اربعین را به‌عنوان بی‌نظیرترین حماسه تاریخ بشریت برای دفاع از ارزش‌های انسانی دانست و گفت: اربعین تبیین چهره رحمانی و عامه‌پسند دین حنیف اسلام است. 

عزیزی تصریح کرد: راهپیمایی اربعین بزرگ‌ترین اجتماع انسانی است؛ زیرا محبت‌ورزی، عشق‌ورزی انسان‌دوستی در آن قرار دارد و به نمادی از پیشتازی امت اسلام در حق‌جویی و اتحاد تبدیل شده است؛ به‌ویژه در این روزها که صهیونیست با همه توان خود در حق مسلمانان فلسطین و غزه ظلم می‌کنند. 

وی اضافه کرد: مراسم اربعین حسینی بیان‌کننده پرتحرک بودن، سازنده و پرطنین بودن امت اسلامی است و سبب شده توجه جهانیان به اصل اسلام و حرکت شتابان جریان تشیع جلب شود، همچنین راهپیمایی اربعین، بیداری دینی مردم را به‌خوبی به تصویر کشیده و بسیاری از کسانی که مسلمان هم نیستند، در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند و این موضوع زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) است. 

عزیزی خاطرنشان کرد: برای ما ایرانی‌ها مهمان‌نوازی عراقی‌ها جذاب بوده اگرچه در این سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم به کمیت و کیفیت این خدمات بیفزاییم؛ اما به این مهم بی‌توجهیم که پیاده‌روی اربعین باید برای ما ایرانیان  با همان فرهنگ پذیرایی عراقی‌ها، با همان بی‌آلایشی، با همان سادگی، با همان بی غل و غشی و با همان خاکی بودن. باقی بماند.

وی عنوان کرد: زمانی با سطحی از توقعات و امکانات در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابیم، تولی‌گری عراقی‌ها را ضعیف جلوه می‌دهیم و اگر می‌خواهیم اربعین، اربعین بماند، باید پیاده‌روی اربعین، عراقی بماند و شکل ایرانی به خود نگیرد.

هراس‌افکنی نسبت به اربعین حسینی نقشه دشمن است

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدجواد روشن‌بین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به فضائل زیارت اربعین گفت: در احادیث فراوانی از امامان معصوم (ع) به زیارت اربعین سفارش شده و به زمان و مکان استحباب بیش‌تر این زیارت، اشاره شده است به‌ طوری‌ که در مناسبت‌های گوناگون به آن ترغیب و در حدیثی، یکی از نشانه‌های مؤمن شمرده شده است. 

امام جمعه موقت شهمیرزاد تصریح کرد: سفارش‌های مؤکد برای آن است که پیش از شهادت امام حسین (ع) اربعین جلوه‌ای نداشته و اهل بیت (ع) خواسته‌اند به بهانه‌های گوناگون، ازجمله با تأکید بر زیارت اربعین، نام و یاد آن امام حسین (ع) و نهضتش زنده نگه داشته شود. 

روشن‌بین‌ در ادامه افزود: اصل زیارت سیدالشهدا (ع) در این روز و مفاد زیارت اربعین اهمیت دارد و باید با نگاهی معرفت‌شناسانه همراه باشد. زیارت اربعین به‌قدری در پاسداشت مقام سیدالشهدا (علیه‌السّلام) تأثیر داشته که امروزه به حضور میلیونی زائران حسینی در کربلا تبدیل شده است. 

وی اذعان کرد: پیوستگی و ارتباط امام حسین (ع) با آخرین حجت الهی حضرت بقیةالله (ع) بسیار بارز و درخور تعمّق است؛ زیرا با بررسی ابعاد مختلف پیوند این دو حجّت الهی به‌خوبی چگونگی فراهم‌شدن بستر حاکمیّت الهی در سراسر جهان هستی مشخص می‌شود. 

روشن‌بین با بیان اینکه هراس‌افکنی نسبت به اربعین حسینی نقشه دشمن است، گفت: همه مسلمانان و به‌خصوص شیعیان باید به خط جریان‌سازی و هراس‌افکنی دشمن توجه کنند. 

وی تأکید کرد: اربعین که با گذشت زمان جهانی‌تر شده سبب نگرانی و هراس دشمنان اسلام شده و این نگرانی امسال به دلیل اوضاع منطقه و جهان اسلام و جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی صدچندان شده است. 

روشن‌بین ابراز کرد: قصد دشمنان تضعیف حضور مردم در حماسه عظیم اربعین است فلذا با ایجاد هراس و یا تغییر ذهنیت شیعیان و مسلمانان با استفاده از فرقه‌های نوظهور و شیعه‌های انگلیسی به خط جریان‌سازی و هراس‌افکنی خود می‌پردازند. 

پیاده‌روی اربعین، ابعادی فراتر از مناسک مذهبی دارد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد بارانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به آثار اجتماعی پیاده‌روی اربعین گفت: این راهپیمایی آثار اجتماعی نیز به همراه دارد؛ ولی در بُعد جهانی بسیار مهم است، یکی از آثارش شناساندن امام حسین (ره) به جهان به‌صورت علنی و اثر دیگر آن شناخت شیعه و اسلام ناب محمدی (ص) به جهان است. 

امام جمعه مهدی‌شهر به نمایش گذاشتن انسجام و اتحاد مسلمانان و غیرمسلمان در مقابل ظلم و ستم و استکبار را از دیگر آثار این همایش جهانی اعلام کرد و گفت: راهپیمایی اربعین، نقطه عطفی برای منطقه، شیعیان است تا با محوریت قراردادن آزادگی و آزادمردی و عزت در برابر زیاده‌خواهی دشمنان ایستادگی و رسم مقاومت را به جهانیان نشان دهند. 

بارانی تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین، ابعادی فراتر از مناسک مذهبی دارد و قوت و قدرت اسلام، حقیقت و توان و آمادگی جبهه مقاومت را به نمایش می‌گذارد و سبب نمایش اقتدار جهانی در مقابل دشمنان است و اقتداری که در این راهپیمایی به نمایش گذاشته می‌شود نوید پیروزی حق بر جبهه کفر جهانی را می‌دهد. 

وی پیاده‌روی اربعین را قدرت نرم دانست و ادامه داد: این حرکت یک آمادگی و بسترسازی برای عدالت جهانی و ظهور امام عصر (عج) و اعلام علنی انزجار از دشمنان، ظالمان و ستمگران و مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم است. 

بارانی با اشاره به اینکه در اجتماع عظیم اربعین مخالفان دین و انقلاب اسلامی در صدد هستند تا وحدت بین مسلمانان دو کشور ایران و عراق را خدشه‌دار کنند، گفت: طی سال‌های اخیر دشمنان اسلام مدام در صدد هستند تا از وحدت و مودت ایجاد شده  بین دو کشور کارشکنی کرده و تفرقه و جدایی ایجاد کنند که با یاری خداوند تلاش‌ها بی‌فایده است. 

وی ابراز کرد: ناامن‌کردن مراسم باشکوه اربعین یکی از خواسته‌های دشمنان است، دشمنان با تجهیز و پرورش‌دادن گروه‌های تکفیری همچون داعش، فرقه‌های نوظهور و شیعیان انگلیسی در صدد ناآرام کردن منطقه و ایجاد هراس از اربعین هستند ‌و نمی‌خواهند مراسم زیارت اربعین در نهایت دقت و امنیت برگزار شود. 

بارانی با اشاره به برپایی موکب‌هایی توسط فرقه‌های نوظهور در طول مسیر برای زائرین گفت: گروه‌های انحرافی چند هدف و را دنبال می‌کنند و آن‌ها سر راه زائران قرار گرفته و با ایجاد شبهات و بحث‌های مربوط به مهدویت جوانان کم سن و سال و بی‌تجربه را وارد بحث‌های حاشیه‌ای می‌کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از