حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
یادداشت؛

حقایق تکان‌دهنده کاشت ناخن

حقایق تکان‌دهنده کاشت ناخن

کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: برخلاف باور عموم کاشت ناخن عواقب جبران‌ناپذیری دارد که بسیاری از افراد از آن آگاه نیستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: کاشت ناخن یک فرایند است که در آن، ناخن‌ مصنوعی به‌جای ناخن‌های طبیعی فرد قرار می‌گیرد تا شکل دلخواه را ایجاد کند. کاشت ناخن انواع مختلفی دارد که در انجام آن از مواد و تکنیک‌های خاص و متفاوتی استفاده می‌شود.

برخلاف باورعموم کاشت ناخن عواقب جبران‌ناپذیری دارد که بسیاری از افراد از آن آگاه نیستند.

کاشت ناخن، در واقع قرارگرفتن حجمی از مواد شیمیایی روی صدف ناخن است که معمولاً دوام و ماندگاری سه الی چهار هفته‌ای دارد و در این مدت وجود این مواد، مانع از رسیدن اکسیژن به سطح ناخن می‌شود و مداومت در کاشت ناخن باعث تغییر رنگ و کدر شدن رنگ صدف ناخن می‎‌شود و در نهایت از رشد ناخن جلوگیری می‌کند.

باید به این موضوع توجه داشت که وجود مواد کاشت به‌مرور زمان بر روی ریشه ناخن اثر می‌گذارد و باعث ایجاد تغییر شکل در ناخن‌ها می‌شود.

تمام موادی که در فرایند کاشت ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد، مواد شیمیایی هستند و در برخی موارد برای افراد حساسیت‌های پوستی ایجاد می‌کنند.

مواد شیمیایی موجود در کاشت ناخن از طریق سطح ناخن و پوست جذب خون می‌شوند و عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه دارد و تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که عوارض کاشت ناخن برای زنان باردار و یا مادران شیرده چند برابر عوارض برای افراد عادی است.

در حوزه کاشت ناخن مهم‎‌ترین موردی که محققان را نگران کرده است استفاده از اشعه UV برای خشک‌کردن مواد کاشت روی ناخن است؛ زیرا لاک‌ژل‌ها و مواد کاشت ناخن باید در معرض نور UV قرار بگیرند تا خشک شوند و حالتشان تغییر نکند.

موج الکترومغناطیسی UV دارای اثرات زیان‌بار و جبران‌ناپذیری است، به‌عنوان‌مثال کاشت ناخن به‌صورت مداوم و استفاده از این اشعه موجب ایجاد چین ‌و چروک و پیری زودرس در پوست می‌شود؛ زیرا این اشعه در واقع همان اشعه فرابنفش خورشید است که ما برای حفاظت از خود در برابر آن از بهترین کرم ضدآفتاب و عینک‌آفتابی استفاده می‎‌کنیم.

هنگام کاشت ناخن، به‌صورت مستقیم و بدون هیچ محافظتی پوست در فاصله نزدیک در معرض این اشعه قرار می‌گیرد و عوارض جبران‌ناپذیری مانند سرطان پوست را به همراه خواهد داشت.

این اشعه می‌تواند به طور غیرمستقیم به DNA انسان آسیب بزند و خانم‌های باردار به دلیل شرایط حساس‌تری که دارند بیشتر در معرض خطر خواهند بود.

باید گفت کراتین بخش سخت ناخن است؛ اما این بخش با کاشت مرتب و استفاده مداوم از چسب، مواد و سوهان نازک و ضعیف می‌شود و به‌ مرورمقاومت خود را در برابر قارچ‌های میکروسکوپی از دست می‌دهد و ناخن‌ها مبتلا به قارچ می‌شوند، عفونت‌های قارچی ناخن واگیردار هستند و می‌توانند موجب ایجاد عفونت در مو و سایر نقاط بدن نیز شوند. تغییر رنگ ناخن‌ها از زرد به قهوه‌ای و سبز یکی از علائم وجود قارچ در پوست ناخن است.

یادداشت: کوثر سعیدیان - فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از