حالت تاریک
  • شنبه, 1403/03/12 شمسی | 2024/06/01 میلادی
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان:

کلاهبرداران پانزی توهم سود ایجاد می‌کنند

کلاهبرداران پانزی توهم سود ایجاد می‌کنند

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: سودهایی که شرکت‌های هرمی و پانزی به مردم وعده می‌دهند؛ چون پشتوانه مالی نداشته و از روش‌های نادرست حاصل می‌شود، عمدتاً با ورشکستی و تبعات اجتماعی همراه است.

رحمان سعادت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به فعالیت برخی شرکت‌های کلاهبرداری با روش پانزی گفت: یکی از جرم‌هایی که در اقتصاد مدرن ایجاد شده همین ترفندهای کلاهبرداری است که در دهه‌های گذشته ما شاهد آن نبودیم و با رشد تکنولوژی و ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی این قبیل اتفاقات در حال رخ‌دادن است.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان درمورد چرایی جذب مردم به این قبیل شرکت‌ها در ادامه افزود: متأسفانه بخشی از نسل جدید به دنبال کسب سود  کلان در کوتاه‌مدت هستند و تبلیغات فضای مجازی نیز به این قبیل کسب و کارها دامن می‌زند به همین خاطر افراد بیشتری جذب این شرکت‌ها می‌شوند.

وی تصریح کرد: سود کلان و سریع که این شرکت‌ها به مشتریان خود وعده می‌دهند، طبیعتاً از طریق فرایندهای ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌شود، بدین سبب که سودی که از قبل ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود نیاز به صرف زمان و تلاش دارد؛ اما این قبیل سودهای کوتاه‌مدت عمدتاً از طریق فرایندهای غیرقانونی مانند فروش مواد مخدر و یا جرایم اقتصادی حاصل می‌شود.

سعادت توضیح داد: این شرکت‌ها در ابتدا سودهای کلانی را به مشتریان خود پرداخت می‌کنند؛ اما بعد از اینکه افراد در دام آنها افتادند و افراد بیشتری جذب کردند به جهت آنکه پرداخت سودهای آنها از پشتوانه مالی درستی برخوردار نیست یا منحل شده و یا فرار می‌کنند.

بنا به گفته سعادت ترفند این شرکت‌ها ایجاد توهم مالی است و افراد  بعد از ورشکست ‌شدن و ازدست ‌دادن سرمایه‌های خود دچار تبعات گوناگون روانی و خانوادگی از جمله احساس افسردگی شده و یا دست به خودکشی می‌زنند. 

وی در نهایت با بیان اینکه گردانندگان این شرکت‌ها با تکنیک‌های فن بیان و روان‌شناسی مخاطب را ترغیب  به سرمایه گذاری می‌کنند، ابراز کرد: دولت‌ها برای جلوگیری از جذب جوانان به این قبیل شرکت‌ها می‌بایست فرصت‌های اقتصادی سالم و باارزش افزوده مناسب را در اختیار مردم قرار دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از