حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه:

۴۲۶ میلیون لیتر نفت گاز توزیع شد

۴۲۶ میلیون لیتر نفت گاز توزیع شد

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق گفت: افزون بر ۴۲۶ میلیون لیتر نفت گاز (گازوئیل) از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان پاییز بین نیروگاه‌های برق تحت پوشش توزیع شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، رضا جبارزاده روز چهارشنبه به رسانه‌ها اظهار کرد: این میزان سوخت در مخازن سه نیروگاه شهید باکری سمنان، شهید بسطامی شاهرود و خیام نیشابور ذخیره شد.

 مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق با اشاره به اینکه ۹۰ میلیون لیتر نفت گاز به نیروگاه شهید باکری سمنان تحویل شد، ادامه داد: ۷۹ میلیون لیتر به نیروگاه شهید بسطامی شاهرود و ۲۵۶ میلیون لیتر به نیروگاه خیام نیشابور طی این بازه زمانی ارسال شد.

وی در ادامه افزود: بیشترین میزان رسید نفت گاز در خردادماه امسال با ۵۰ میلیون و ۸۵۹ هزار و ۴۱ لیتر در نیروگاه خیام نیشابور و کمترین آن با ۹۵۵ هزار و ۱۴۸ لیتر، آبان‌ماه در نیروگاه شهید باکری سمنان انجام شد.


 تدابیر منطقه شمال شرق برای گذر از زمستان

 مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق، ابراز کرد: اکنون ظرفیت مخازن نیروگاه‌های حوزه استحفاظی این منطقه برای عبور از فصل سرما تکمیل است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

 جبارزاده به تدابیر اندیشیده شده برای پوشش‌دادن فصل سرما و مقابله با بحران احتمالی سوخت زمستانی اشاره کرد و گفت: زمانی که فشار گاز پایین اعلام می‌شود و هر لحظه احتمال می‌رود که نیازمندی خانوارها به مخاطره بیفتد، سوخت توربین‌ها در کمترین زمان ممکن از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود تا این کسری به‌نوعی جبران شود.

 وی با بیان اینکه این اقدام مصرف روزانه گاز طبیعی تعداد زیادی از خانوارها را تأمین می‌کند، ادامه داد: سال گذشته سردی هوا به حدی بود که گاز شهر سبزوار برای چند روز قطع شد و هم‌وطنان شرایط سختی را سپری کردند، اما امسال با اتخاذ تدابیر لازم، سوخت مایع به‌اندازه کافی ذخیره شده است و تغییر سوخت توربین‌ها از حالت گاز به مایع نیز بروز حوادث این‌چنینی را به حداقل ممکن کاهش خواهد داد.

 مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق خاطرنشان کرد: ۲ مرکز انتقال نفت سمنان و سبزوار به‌عنوان حساس‌ترین مراکز انتقال نفت این شرکت به شمار می‌آیند که برقی‌کردن این مراکز در برنامه قرار دارد.

 جبارزاده ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، کارهای مقدماتی در این زمینه انجام و موتور الکتروموتورها نصب شد، بهره‌مندی از انرژی برق در مراکز انتقال این امکان و فرصت را ایجاد خواهد کرد که فعالیت توربین‌ها از حالت سوخت مایع هم عبور کند و باانرژی برق تداوم یابد.

 وی تصریح کرد: این مسیر هم چالش و مشکلات خاص خود را دارد؛ چرا که در زمان‌هایی از فصول سال با ناترازی انرژی برق مواجه هستیم؛ اما با وجود راهکارهای کارآمد، می‌توان بحران و چالش‌های احتمالی را تا حدود زیادی هوشمندانه مدیریت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت کشور، یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر در منطقه شمال شرق قرار دارد که شامل خط ۲۲ اینچ ری به سمت سمنان و شاهرود، خط ۲۰ اینچ شاهرود به سمت سبزوار، مشهد و نیشابور، انشعاب خط هشت اینچ مرکز انتقال نفت امام تقی (ع) به سمت تربت‌حیدریه و خط ۱۲ اینچ شاهرود به سمت علی‌آباد و گرگان استان گلستان است.

 همچنین چهار مرکز انتقال نفت سمنان، شاهرود، سبزوار و امام تقی (ع) و هفت منطقه تأسیسات نفتی سمنان، دامغان، شاهرود، نیشابور، تربت‌حیدریه و مشهد در مجموعه شرکت خطوط لوله و مخابرات شمال شرق شاهرود قرار دارد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از