حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

32 کودک اوتیسمی در استان سمنان نشان‌دار هستند

32 کودک اوتیسمی در استان سمنان نشان‌دار هستند

کارشناس مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: در حال حاضر 32 بیمار اوتیسمی در استان سمنان از بسته‌های حمایتی علوم‌ پزشکی استفاده می‌کنند.

مرضیه یوسفی‌نژاد، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» گفت: اکثر بیماران مبتلا به اوتیسم به‌ویژه کودکان از یک سری مشخصات مشترک برخوردار هستند. 

وی افزود: از جمله مشخصات مشترک به‌ویژه در کودکان مبتلا به اوتیسم مرتب‌کردن دائم اسباب‌بازی‌ها، تأخیر در گفتار و تکلم، عدم علاقه به هم سن و سالان خودشان، و عدم توانایی کنترل رفتارهای روزمره‌شان است. 

یوسفی‌نژاد با بیان اینکه افراد مبتلا به اوتیسم اختلالات شناختی و رفتاری دارند، گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به هر چیز تازه‌ای از خود واکنش و مقاومت نشان می‌دهند. 

کارشناس مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان کرد: اوتیسم درجات مختلفی از شدید، خیلی شدید و متوسط و خفیف دارد و بسته به‌شدت بیماری مراحل درمانی متفاوت است.

یوسفی‌نژاد با بیان اینکه ممکن است با افزایش سن سطح ابتلا به این بیماری بهبود پیدا کند، گفت: یکی از دلایل ابتلا به بیماری اوتیسم اختلالات ژنتیکی است به عبارتی می‌توان گفت این بیماری از جهش‌های ژنتیکی نادر به وجود می‌آید.

وی عنوان کرد: کودک در بدو تولد تحت معاینات مختلفی قرار می‌گیرد از جمله ویزیت‌های متوالی توسط متخصصان و یا پزشکانی که در مراکز بهداشت و درمان هستند بنابراین می‌توان گفت اگر کودکانی که در معرض خطر اوتیسم هستند زودتر روند درمانی‌شان شروع شود می‌توانند راحت‌تر به زندگی خود ادامه دهند. 

این مقام مسئول بیان کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم باید تحت کنترل تیم پزشکی از جمله متخصص مغز و اعصاب روان‌شناس و روانپزشک کودک و کار درمانگر باشد و به عبارتی می‌توان گفت بیماران اوتیسم بیشترین سیر درمانی مودنیازشان کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره‌های شناختی و رفتاری است.

یوسفی‌نژاد اظهار کرد: بیماران مبتلا به اوتیسم به‌شرط اینکه برخوردار از بیمه پایه باشند از بسته‌های حمایتی علوم پزشکی بهره‌مند می‌شوند و اینکه حتماً این بیماران باید نشان‌دار شوند.

وی اظهارکرد: اما اینکه چگونه می‌توانند بیماران مبتلا به اوتیسم نشان‌دار شوند نیز باید بگویم بیمار پس از مراجعه به پزشک متخصص و پزشک اطفال سطح بیماری و ابتلایش به اوتیسم مشخص و سپس نشان‌دار می‌شود و می‌تواند از تخفیف‌های ویژه مراکز درمانی دولتی بیش از ۸۰درصد و تخفیف مراکز درمانی خصوصی استفاده کند

کارشناس مسئول بیماران خاص در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان کرد: در حال حاضر ۳۲ بیمار نشان‌دار در کل مجموعه علوم پزشکی سمنان وجود دارد که مبتلا به بیماری اوتیسم هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از