حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان سمنان:

9 اثر استان سمنان نشان یونسکو دارد

9 اثر استان سمنان نشان یونسکو دارد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: 9 اثر هنرمندان استان سمنان در رشته‌های مختلف موفق به دریافت نشان یونسکو شده است.

سمانه سلطانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان برنامه‌های مربوط به گرامیداشت هفته صنایع‌دستی در استان سمنان، گفت: رونمایی از مستندنگاری، آلبوم صنایع‌دستی شاخص، برپایی نمایشگاه، و ایجاد نخستین خانه صنایع‌دستی شهرستان سمنان در روستای خیرآباد، از جمله برنامه‌های شاخص این هفته است.

وی در ادامه افزود: ۳۰ فن و مهارت مربوط به صنایع‌دستی مناطق مختلف استان سمنان در قالب میراث ناملموس ثبت ملی است و ۵۳ اثر صنایع‌دستی استان سمنان دارای مُهر اصالت ملی هستند.

سلطانی با اشاره به اینکه دریافت مُهر اصالت دارای شاخصه‌های ویژه‌ای است، گفت : مطلوب بودن کیفیت اثر تولید شده،  قابلیت تولید اَنبوه و بازاریابی، استفاده از ماود اولیه موجود در منطقه و خلاقیت از شاخص‌های مد نظر است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان تصریح کرد: دو دوره کلاس‌های آموزشی با حضور اساتید مجرب در شهرهای سمنان و شاهرود در جهت افزایش آگاهی برای تولید آثار استاندارد برگزار شد.

سلطانی به تأثیر مطلوب کلاس‌های آموزشی در استان سمنان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته استان سمنان برای نخستین‌بار میزبان داوری اهدای مُهر اصالت بود و ۳۳ اثر تولیدی موفق به کسب مُهر اصالت شدند

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در استان سمنان ۸۶ اثر دارای مهر اصالت ملی هستند و 9 اثر موفق به دریافت نشان یونسکو شدند.

وی  تأکید کرد: رشته‌های مطرح صنایع‌دستی استان سمنان مانند سفال و سرامیک، گلیم‌بافی، منبت و معرق چوب، گهرتراشی، زیورآلات سنتی، چاپ قلمکار، نساجی سنتی، سوزن‌دوزی سنتی، نمدمالی، قلم‌زنی، بافت‌های داری و چرم‌دوزی است و دست‌سازه‌های هنرمندان این رشته‌ها در بازار عرضه می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه ابراز کرد: گلیچ روستای چاشم در شهرستان مهدی‌شهر، مهارت خرسک بافی روستای افتر در شهرستان سرخه، دست‌بافته‌های سنتی امیریه در دامغان، و سفالگری و قالی‌بافی در سمنان، از جمله صنایع‌دستی استان سمنان، و مفرش بافی در روستای پاده آرادان، قالی خودرنگ سنگسری در مهدی‌شهر، مهارت فن لاک تراشی در منطقه کالپوش میامی، دوخت کیسه مراد در شاهرود، از جمله میراث معنوی و ناملموس استان سمنان است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است

سلطانی در نهایت ابراز کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی است و پرداخت وام به هنرمندان صنایع‌دستی استان سمنان در سال گذشته از محل اعتباری تسهیلات مشاغل خانگی، تبصره ۱۸ پرداخت شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از