حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/22 شمسی | 2024/09/12 میلادی
مدیر پیشگیری دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان:

تب دنگی سوغات مسافران کشورهای عربی است

تب دنگی سوغات مسافران کشورهای عربی است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان گفت: در سال‌ جاری افرادی که به امارات متحده عربی، عمان و یمن سفر داشتند، بیش‌تر به این بیماری مبتلا شدند.

محمدناصر رهبر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به انواع بیماری‌های قابل انتقال به انسان گفت: تب دنگی، زیکا، تب زرد و چیکونگونیا از انواع بیماری‌های قابل انتقال به انسان هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان در ادامه افزود: برای این نوع از بیماری‌ها واکسن مؤثر ساخته نشده و درمان قطعی هم برای آن‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در معرض خطر ابتلا به این دسته از بیماری‌های ناقل هستند، اظهار کرد: تب دنگی و چیکونگونیا قابلیت اپیدمی‌ و همه‌گیری‌ انفجاری را می‌توانند داشته باشند.

رهبر همچنین بیان کرد: میزان کُشندگی این بیماری‌ها به نسبت کم‌تر است؛ ولی ناتوانی و از کارافتادگی را در بیمار ایجاد کرده و باعث می‌شوند تا بیمار در منزل استراحت کند و یا در بیمارستان بستری شود. 

 وی با اشاره به اینکه تب دنگی طی سال‌ جاری گسترش بیش‌تری در دنیا داشته است، افزود: این بیماری بیش از ۹۰ کشور را درگیر کرده است که تاکنون بیش از ۸ میلیون مورد تب دنگی ثبت شده و از این تعداد ۳ هزار مرگ و میر نیز رخ  داده است.

رهبر در ادامه افزود: در سال‌ جاری افرادی که به امارات متحده عربی، عمان و یمن سفر داشتند، بیش‌تر به این بیماری مبتلا شدند.

این مقام مسئول در خصوص بیماری زیکا، ابراز کرد: بیماری زیکا بر روی نوزادان و جنین اثر شدیدتری دارد و باعث عقب‌ماندگی ذهنی در آن‌ها می‌شود، بنابراین ابتلای زنان باردار به این بیماری باید مورد توجه جدی باشد.

وی در خصوص تحت‌الشعاع قرارگرفتن منابع اقتصادی به‌واسطه این بیماری‌ها، گفت: این دسته از بیماری‌ها هزینه درمانی زیادی ایجاد کرده و باعث اِشغال‌شدن تخت‌های بیمارستانی می‌شود.

به گفته رهبر، این بیماری‌های واگیردار چون سبب تنش در شغل افراد شده و موجب می‌شوند فرد در محیط کار نتواند حاضر شود به همین خاطر مخاطرات اجتماعی و اقتصادی علی‌الخصوص در کشورهای در حال توسعه ایجاد خواهند کرد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از