حالت تاریک
  • جمعه, 1403/02/28 شمسی | 2024/05/17 میلادی
یادداشت؛

تکریم معلم، تعظیم به ارزش‌هاست

تکریم معلم، تعظیم به ارزش‌هاست

هدیه بشارت نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی اختصاصی نوشت: خداوند نخستین معلم بشریت است و در آیات متعددی بر اهمیت و جایگاه علم تاکید داشته است، فلذا می‌طلبد هر انسان مسلمانی بیشترین تعظیم و احترام را به مقام شامخ معلم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ هدیه بشارت نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی اختصاصی نوشت: خداوند نخستین معلم بشریت است و در آیات متعددی که بر پیامبرش نازل کرده بر اهمیت و جایگاه علم تأکید داشته است.

اهمیت علم‌آموزی و هدایت بشر و نجات آنها از گمراهی و جهل در نگاه خداوند به حدی است که برای معلم جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته است و شان معلم را از سایر طبقات جامعه برتری داده است.

البته اهمیت علم آموزی درآیات متعدد قرآن و کلام وشیوه ائمه نیز به کررات بیان شده به طوری که خداوند در آیه‌ای از قران می فرماید:« قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون» یعنی  آیا کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند مساوی هستند؟! 

فلذا می‌طلبد هر انسان مسلمانی بیشترین تعظیم و احترام را به مقام شامخ معلم داشته باشد و مسئولان نیز در تکریم به این قشر و مرتفع ساختن نیازهای معیشتی آنها بکوشند.

 باید بدانیم در تمام تاریخ ملی و مذهبی ما ایرانیان واژه احترام به کسی که از او علمی می‌آموزیم، به‌ کرات یاد شده و در کلام بزرگان دین و ائمه اطهارعنوان شده است.

در این راستا از نحوه نشستن در مقابل ملا و حکیم و معلم گرفته تا نوع بیان و حرف‌زدن و قدردانی از معلمان و محبت به آنها همپای احترام به پدر و مادر ارزش‌گذاری شده است.

معلم و استاد از احترام ویژه‌ای در جامعه و حتی در خانواده برخوردار است، تا جایی که اگر دانش‌آموزی معلمش را در صف نانوایی می‌دید، جایش را با او عوض می‌کرد. بسیار داستان‌ها خوانده‌ایم از احترام ائمه و بزرگان کشورمان یا مراجع تقلید که چگونه حرمت استاد خود را حفظ می‌کردند.

اما احترام به معلم در همه جای دنیا موضوعی ثابت شده و شخصیت معلم دارای ارج و قرب است و بد نیست بدانیم که در کشورهای دیگر چطور به معلم ارج و قرب می‌نهند و او را مورد ستایش و احترام قرار می‌دهند.

در کشورهای مختلف شکل احترام به آموزگاران در رفتار شبیه به هم است؛ اما در قانون مناسباتی را برای معلمان فراهم کرده‌اند؛ مثلاً در بعضی کشورها مثل ایتالیا معلم نباید پشت چراغ‌قرمز و ترافیک بماند شبیه اورژانس یا آتش‌نشانی، همین نشان از اهمیت حضور او در جامعه را دارد. 

در فرانسه مردم خود را به‌زحمت می‌اندازند تا بتوانند در همسایگی شخصی باشند که معلم است! صدراعظم آلمان در یکی از سخنرانی‌های خود به نمایندگان مجلس اعلام کرد توقع نداشته‌ باشید حقوق شما از حقوق معلمانی که شما را تربیت کرده‌اند، بیشتر باشد! در سوئد و انگلیس هم ارزش معلم را بیشتر از پزشک می‌دانند و کسی که به کسوت معلمی درمی‌آید را نابغه می‌دانند.

حالا برگردیم به اینجا که دو دهه اخیر در کشور ما چه اتفاقاتی افتاده که ارزش معلم در جامعه و در نگاه دانشجو و دانش‌آموز سقوط چشمگیری داشته است! شاید یکی از دلایلش، کمبود حقوق و رفاه معلمان است که با توقع نابجای معلمان از دانش‌آموزان همراه شده است. 

وقتی معلم رفاه کافی ندارد، حوصله، تمرکز و آموزشش به‌ندرت یا ناخواسته تحلیل رفته و از آن طرف دانش‌آموز که تشنه آموزش است با کم‌کاری معلم، از او دلسرد می‌شود.

 این دلسردی باعث می‌شود دانش‌آموز دیگر آموزگار را شخصی نبیند که تمام دانشش را به او انتقال می‌دهد و او متوقع و گاه گستاخ می‌شود! 

برنامه‌هایی که دولت برای رفاه و آرامش معلمان می‌چیند، تربیت صحیح اولیا و همچنین رفتار درست معلمان با دانش‌آموزان در کنار هم بی‌شک سبب می‌شود شخصیت معلم به‌عنوان یک ایثارگر قدر دانسته شود نه اینکه او را با پول بسنجند. 

الگوهای رفتاری خود معلمان با هم و با دانش‌آموزان و همچنین یادآوری محترم شمردن معلم در قانون و در نگاه و سیره اهل‌بیت، مردم جامعه را به سمتی سوق می‌دهد که احترام به آموزگار را باعث افتخار و ارزش شخصیتی خود بدانند.

یادداشت: هدیه بشارت نویسنده و شاعر

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از