حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
پس از 25 سال چشم انتظاری؛

بیماری سالک در دامغان کنترل شد

بیماری سالک در دامغان کنترل شد

با همت مسئولان و راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سالک در حال حاضر آمار ابتلاء به بیماری سالک در شهرستان دامغان تک رقمی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ سالک، یکی بیماری مهلک پوستی و در نتیجه گزش پشه خاکی و انتقال انگل سالک ایجاد شده و زخم‌های ناشی از آن اغلب به درمان‌های سخت و زمان‌بر نیاز دارد.

این بیماری در میان کشورهای خاورمیانه شیوع بالایی دارد و در داخل کشور ما نیز به جز استان‌های سردسیر مانند آذربایجان شرقی و غربی و کردستان و چند شهر دیگر در اغلب نقاط کشور دیده شده و یکی از این شهرهای درگیر بیماری سالک شهرستان دامغان است.

اما خوشبختانه در حال حاضر با تلاش‌های صورت‌ گرفته این بیماری در شهرستان دامغان پس از گذشت قریب به 25 سال به کمترین میزان خود رسیده و آمار آن تک رقمی شده است.

سالک در بسیاری از روستاهای دامغان کنترل شده است

علی اکبر علیزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ از کنترل بسیار مناسب بیماری سالک در شهرستان دامغان طی سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه شیوع بیماری سالک در شهرستان دامغان تک‌ رقمی شده و از یک هزار و 400 مورد در سال 1399 به 9 مورد در سال گذشته کاهش ‌یافته است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: این بیماری به کابوسی برای مردم این شهرستان تبدیل شده بود، به‌طوری‌که در حال نزدیک‌شدن به حومه شهر دامغان بود و بیم آن می‌رفت با درگیرشدن مردم شهرستان دامغان فاجعه کوچ جمعتی از این شهرستان رخ  دهد.

علیزاده در مورد آمار ابتلا به سالک در سال 1399 بیان کرد: این آمار در سال 1399 به  400  مورد گزش در شهر امیریه و به یک هزار و 400 مورد گزش در کل شهرستان دامغان رسیده بود  و هر روز در حال افزایش بود.

وی از راه‌اندازی قرارگاه ویژه برای مبارزه با بیماری سالک در سال 1400 خبر داد و بیان کرد: با پیگیری‌های که انجام گرفت بودجه 5 میلیاردی تصویب و تجهیزات لازم از قبیل سمپاش، خریداری و به دهیاری‌ها تحویل داده و با بسیج مردمی لانه‌کوبی انجام گرفت.

بنا به گفته علیزاده با اقدامات انجام شده از یک هزار و 400 مورد گزش در سال 1399 به 400 مورد در سال 1400 کاهش پیدا کرد و با ادامه روند پیشگیری به 80 مورد در سال 1401 رسید و نهایتا در سال 1402 این آمار تک رقمی شده و به 9 مورد رسید.

وی در نهایت بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر آمار گزش در بسیاری از روستاها به صفر رسیده و انتظار می‌رود با ادامه روند کنترل و پیشگیری بیماری در سال جاری به‌طورکلی سالک در شهرستان دامغان ریشه‌کن شود.

کنترل کانون‌های بیماری همچنان در دستور کار است

مهدی بندرآبادی نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» از کنترل بیماری سالک در نتیجه هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سالک و همراهی تمام دستگاه‌ها و همچنین پای کار آمدن خود مردم روند بیماری کنترل شده است.

فرماندار شهرستان دامغان در ادامه افزود: پس از راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سالک در سال 1400 تجهیزات مورد نیاز از جمله سم، موتور سم‌پاش، چهار تانکر 20 هزار لیتری برای مقابله با کانون بیماری خریداری و در اختیار دهیاری‌ها قرار داده شد.

بنا به گفته بندرآبادی با همت قرارگاه مبارزه با سالک و همراهی مردم خوشبختانه روند کنترل بیماری بسیار مناسب و تلاش می‌شود کانون‌های بحران کنترل شده باقی بماند تا این بیماری در سطح شهرستان به طور کامل ریشه‌کن شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از