حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/18 شمسی | 2024/09/08 میلادی
روانشناس و کارشناس خانواده:

ازدواج زودهنگام تبعات جبران‌ناپذیری دارد

ازدواج زودهنگام تبعات جبران‌ناپذیری دارد

کارشناس خانواده با اشاره به اینکه ازدواج زودهنگام پیامدهای زیادی به همراه دارد، گفت: زوجی که به درک درستی از مفاهیم مورد نیاز در زندگی مشترک نرسیده‌اند، آسیب خواهند دید.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد روشن‌بین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به معضلات ازدواج زودهنگام گفت: زوجین برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نیاز به آمادگی کامل دارند و اگر این آمادگی نباشد زندگی مشترک با معضلاتی مواجه می‌شود.

کارشناس خانواده در ادامه افزود: ازدواج زودهنگام به معنای ازدواج در سنین پایین نیست، بلکه زودهنگام بودن به معنای عدم تکامل و بلوغ کافی برای تشکیل زندگی مشترک است.

به گفته وی، برخی آمادگی ازدواج در سن ۱۸ سالگی را دارند اما برخی در سن ۲۵ سالگی یا بالاتر هم هنوز توان کافی برای ازدواج ندارند.

روشن‌بین با بیان اینکه در ازدواج باید بین طرفین بلوغ عاطفی، جنسی و اقتصادی کامل برقرار باشد، اظهار کرد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند این بلوغ‌ها با افزایش سن اتفاق می‌افتد اما اینطور نیست و سن نقشی در تکامل بلوغ ندارد.

وی تصریح کرد: آمادگی برای ازدواج مراحل و جوانب بسیاری دارد که سن تنها یکی از ابعاد آن محسوب می‌شود و موفقیت در ازدواج تا حدی به زمان مناسب و بلوغ مناسب بستگی دارد.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه اگر فردی از آمادگی لازم برای ازدواج اطمینان ندارد نباید ازدواج کند، گفت: گاهی یک فرد به بلوغ جسمی می‌رسد و بنابراین از نظر جسمانی محیای ازدواج است، اما بلوغ جسمی به تنهایی کافی نیست و فرد به بلوغ روانی و اجتماعی، عاطفی و مالی هم باید برسد.

روشن‌بین معتقد است که ازدواج زودهنگام پیامدهای زیادی به همراه دارد و زوجی که به درک درستی از مفاهیم مورد نیاز در ازدواج نرسیده‌اند، ممکن است با آسیب‌های زیادی مواجه شوند و هرچه ازدواج زودهنگام‌تر رخ دهد احتمال آسیب در ازدواج بیشتر است.

وی ابراز کرد: احساس تزلزل در عواطف از جمله مشكلات ازدواج زودهنگام است كه پس از مدتی با یکنواخت شدن احساسات و شروع مشکلات در زندگی مشترک زوجین خودنمایی می‌کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از