حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
متخصص تغذیه مطرح کرد:

کمبود ویتامین D عامل تأخیر رشد کودکان

کمبود ویتامین D عامل تأخیر رشد کودکان

متخصص تغذیه معتقد است که دریافت میزان کافی ویتامین D در کودکان نقش بسزایی در جلوگیری از تأخیر رشد آن‌ها دارد.

الهه قدس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت تغذیه صحیح در کودکان، گفت: تغذیه صحیح نقش بسیار مهمی در رشد سالم کودکان دارد.

متخصص تغذیه با بیان اینکه یک کودک برای رشد فیزیکی و ذهنی کامل نیاز به دریافت تمام ترکیبات غذایی مفید دارد، افزود: تغذیه به افزایش انرژی و استقامت فیزیکی کودکان کمک کرده و همچنین نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: وجود پروتئین، کلسیم، ویتامین D، آهن و کربوهیدرات‌ها در ترکیبات غذایی برای رشد کودکان ضروری است؛ چرا که این عناصر در رژیم غذایی، به کودکان امکان می‌دهد به شکل سالم و متعادل رشد کنند.

قدس با اشاره به اینکه تغذیه به طور مستقیم بر رشد فیزیکی کودکان تأثیر دارد، اظهار کرد: وجود ترکیبات غذایی صحیح و مفید می‌تواند تأثیر بسزایی در فرایند رشد کودک داشته و سبب رشد عضلانی، اسکلتی، توسعه دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی شود.

وی  در ادامه افزود: از آنجایی‌ که رشد فیزیکی در کودک حائز اهمیت است به همین میزان رشد ذهنی اهمیت دوچندان داشته و حفظ تعادل ترکیبات غذایی صحیح در رژیم غذایی کودکان سبب رشد ذهنی فوق‌العاده می‌شود.

قدس با اشاره به اثرات تغذیه بر رشد ذهنی کودک، گفت: تغذیه مناسب باعث تقویت حافظه، تمرکز و توجه، کنترل حالت روحی، تسریع در یادگیری، حفظ سلامت عقلانی و کنترل افکار و عواطف می‌شود.

وی با تأکید بر تنوع در رژیم غذایی کودکان، اظهار کرد: این تنوع شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات، محصولات غلات‌دار، پروتئین‌های مختلف و محصولات لبنیاتی می‌شود.

قدس با بیان اینکه تغذیه نامناسب سبب عدم وزن‌گیری کافی در کودکان می‌شود، تصریح کرد: در این حالت کودکان به‌دلیل مصرف ناکافی مواد غذایی و عدم تنوع در رژیم غذایی یا مشکلات پذیرش غذا، و وزن گیری نامناسب مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه وزن مناسب برای کودکان با مؤلفه‌های مختلفی سنجیده می‌شود، گفت: میزان فعالیت فیزیکی کودک، میزان غذای دریافتی، تنوع در ترکیبات غذایی و شاخص BMI در کودکان حائز اهمیت است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از