حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/08/24 شمسی | 2024/11/14 میلادی
هدف از نامگذاری روز جهانی گردشگری چیست؟

افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی

افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی

هدف از نامگذاری روز جهانی گردشگری و توریسم افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی در مورد اهمیت توریسم و تأثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، تاریخچهٔ جهانگردی و توریسم را می‌توان به گذشته‌های دور نسبت داد؛ چنان‌که در دوران پیش از اسلام، برخی از یونانیان و رومیان به ایران سفر می‌کردند و گاهی سیاح نامیده می‌شدند. انتخاب یک روز برای گردشگری، برای توجه بیشتر به این صنعت و تلاش برای توسعه و گسترش توریسم و گردشگری صورت‌گرفته و هر ساله در این روز برنامه‌ها و همایش‌های متعددی در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود. امسال روز جهانی گردشگری ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۵ مهر ۱۴۰۲ است.

 

تاریخچه روز جهانی گردشگری

هدف از نام‌گذاری این روز افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی در مورد اهمیت توریسم و تأثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. از سال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) سازمان ملل متحد روز ۲۷ سپتامبر را به‌عنوان روز گردشگری و جهانگردی انتخاب کرده است. سازمان جهانی گردشگری که در حقیقت بخشی از سازمان ملل متحد است، وظیفه تبلیغ و گسترش گردشگری و توریسم مسئولانه، پایدار و جهانی را در رأس اقداماتش قرار داده است. هرسال سازمان جهانی گردشگری در روز ۲۷ سپتامبر از کشورهای مختلف دعوت می‌کند تا دور هم جمع شوند و در مورد مقوله توریسم و گردشگری با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.

 

ترویج گردشگری سبز و سرمایه‌گذاری پایدار

محمد جهان‌شاهی معاون دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص این روز بیان کرده است که باتوجه‌به اینکه سازمان جهانی گردشگری یا UNWTO شعار روز جهانی گردشگری در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۵ مهر ۱۴۰۲ را گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز معادل Tourism and Green Investment اعلام کرده و بر سرمایه‌گذاری بیشتر و هدف‌مندتر در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تأکید داشته است، ازاین‌رو شعار ملی جهت گرامیداشت این ایام، سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز انتخاب شده است. انتخاب شعار ملی سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز در واقع بستری به‌منظور جهت‌دهی به سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات جاری منطبق با شعار سازمان جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز به شمار می‌آید و علاوه بر اینکه رویکرد گرامیداشت روز جهانی گردشگری امسال را به نمایش خواهد گذاشت، سبب انطباق با الگوها و نگاه جهانی در همه طول سال خواهد شد.

 

رشد صنعت گردشگری در گرو توجه به دغدغه فعالان

حسین رضا مرادی کارشناس گردشگری در خصوص اهمیت صنعت گردشگری در ایران گفت: کشور ما در حوزه تاریخ، فرهنگ و هنریکی از کشورهای سرآمد در عصر حاضر است که تعداد قابل‌توجهی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس را در کنار جاذبه‌های غنی طبیعی و جغرافیایی در خود جای‌داده است که همه اینها نشان‌دهنده پتانسیل بالای ایران برای جای‌گیری در لیست کشورهای دارای بیشترین آمار جذب گردشگر خارجی است.

وی افزود: این در حالی است که گردشگری حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده، اما در این میان سهم ایران ۶.۸ درصد برآورد می‌شود که از میانگین جهانی ۳.۲ درصد کمتر است. 

 

مرادی با تأکید بر این که کشور ما می‌تواند با مدیریت یکپارچه و صحیح به جایگاه شایسته خود در صنعت گردشگری دست پیدا کند، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت "مدیریت یکپارچه" است که در بیشتر مواقع این اصل مهم فراموش می‌شود و نهادهای مختلف کشور هرکدام سازهای نا کوک خود را می‌نوازند.

 

این کارشناس گردشگری یادآور شد: صنعت توریسم به دو دلیل می‏تواند در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشد، نخست، اسباب آشنایی گردشگران و جامعه میزبان با دیگر فرهنگ‏ها، سرزمین‌ها، اقوام و...را فراهم می‌کند، و دیگر از نظر اقتصادی به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار و غیرنفتی برای کشور محسوب می‌شود.

 

وی اظهار کرد: صنعت گردشگری به دو دلیلی که گفته شد، صنعتی پویا و آینده‌دار به‌حساب می‌آید. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد با نیم‌نگاهی به گردشگری داخلی برای کسب درآمد ارزی و توسعه صنعت گردشگری در عصر حاضر جذب گردشگران خارجی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. چرا که با دستیابی به این هدف (جذب بیشتر گردشگران خارجی) می‌توانیم به اهداف پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی و درعین‌حال با مدیریت درست طبیعتی پاکیزه و عاری از آلودگی داشته باشیم. 

 

حسین رضا مرادی افزود: در نهایت می‌توان به دو نکته مهم اشاره کرد، نکته اول اینکه بنا بر آمار ورود هر ۵ گردشگر خارجی می‌تواند برابر ۱ هم‌وطنمان اشتغال ایجاد کند و در همین راستا درآمد حاصل از آن می‌تواند یکی از منابع مهم درآمدی کشور باشد و نکته دیگر اینکه هر گردشگر به‌خودی‌خود یک سفیر فرهنگی می‌تواند باشد که بافرهنگ و سیاست کشور ما بدون پرده از نزدیک آشنا شده و آن را به گوش جامعه مخاطب خود برساند.

 

منبع: دانا

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از