حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
گزارشی از پشت پرده گرانی گوشت قرمز؛

وقتی جهاد کشاورزی اهرم بازرسی ندارد

وقتی جهاد کشاورزی اهرم بازرسی ندارد

متاسفانه با وجود افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت قرمز، امکان نظارت و کنترل قیمت آن به دلیل عدم تعیین قیمت در ستاد تنظیم بازار برای بازرسان سازمان جهاد کشاورزی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» پس از افزایش قیمت مرغ در ماه‌های ابتدایی سال حالا نوبت به افزایش قیمت گوشت قرمز البته با یک شیب صعودی رسیده است.


در چندماهه گذشته مرغ به یکباره با کمبود در بازار مواجه شد که این کمبود با زمزمه‌های افزایش قیمت آن همراه بود و نهایتاً با حدود ۱۰ هزار تومان افزایش فعلا وضعیت آن به ثبات رسیده است.


اما گوشت قرمز گوی سبقت را از مرغ ربوده و از هفته گذشته تاکنون با افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی همراه بوده و این موضوع در حالی است که این قیمت نیز ثابت نبوده از فروشگاهی به فروشگاهی دیگر قیمت گوشت گرم متفاوت است و برخی مغازه داران حتی گوشت قرمز را در سطح شهر سمنان تا ۷۰۰ هزار تومان هم به فروش می رسانند.


یکی از مغازه‌داران عرضه‌کننده گوشت قرمز در شهر سمنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت علت افزایش قیمت گوشت قرمز را کمبود دام در سطح شهر سمنان می‌داند و می‌گوید: اکثر دامداران دام‌های خود را به قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب در سال گذشته فروختند؛ چون قیمت نهاده‌ها بسیار بالابود و امکان نگهداری دام وجود نداشت.


یکی دیگر از مغازه‌داران نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت علت افزایش قیمت گوشت قرمز را کمبود دام در سطح شهر سمنان می‌داند و می‌گوید: از سبزوار و مشهد دیگر دام سنگین وارد سمنان نمی‌شود و بیشتر نیاز استان از طریق شاهرود و دامغان تأمین می‌شود؛ چون دام زنده در سطح شهر سمنان به‌شدت کاهش‌یافته است و اندک دامداران باقی‌مانده نیز ترجیح می‌دهند دام خود را نگه دارند تا گران‌تر به فروش برسانند.


علی مؤمن  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت با اشاره به ثبات قیمت مرغ گرم در بازار گفت: در حوزه مواد پروتئینی و گوشت سفید استان سمنان جز معدود استان‌های بوده که افزایش قیمت آن زیر ۵ درصد بوده درحالی‌که در استان‌های هم‌جوار افزایش قیمت بسیار بیشتر بوده است.


معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی سازمان جهاد کشاورزی در ادامه افزود: در مورد تخم‌مرغ هم تلاش شده با بازرسی‌های مجدانه جلوی افزایش قیمت و قاچاق آن گرفته شده و تقریباً در همه جای استان با نرخ مصوب به فروش برسد.


این مقام مسئول با بیان اینکه در مورد مرغ امکان کنترل و نظارت بر فعالیت مرغداری‌ها از زمان جوجه‌ریزی تا زمان فروش در مغازه وجود دارد، افزود: متاسفانه در مورد گوشت قرمز امکان کنترل و نظارت بدین شکل وجود ندارد و امکان نظارت بر تمامی دامداری‌ها وجود ندارد.


مؤمن خاطرنشان کرد: امسال با وجود کاهش قیمت نهادها مانند جو و یا حتی ارائه نهاده امانی به دامداران بازهم برای کاهش قیمت و جبران ضرر حاصل شده در سال‌های گذشته بی‌ثمر است؛ چون در سال‌های گذشته به دلیل کمبود نهاده بسیاری از دامداران دام‌های خود را فروخته‌اند.


این مقام مسئول ابراز کرد که کمبود دام در استان سمنان صحت دارد چون بخشی از نیاز استان سمنان به دام زنده از استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شده و در شرایط کنونی ورود دام زنده با معضل روبرو شده به دلیل اینکه این مشکل کمبود دام در همه جای کشور وجود دارد.


وی توضیح داد که در حال حاضر بهترین راه‌حل برای حل بحران قیمت گوشت واردات دام زنده و یا گوشت منجمد است که تاکنون دولت برای شهرستان‌ها هیچ برنامه‌ریزی نداشته و تنها در پایتخت دام زنده از کشورهای همسایه وارد شده است.


این مقام مسئول همچنین تأکید کرد که امکان نظارت بر مغازه‌ای عرضه گوشت وجد ندارد به جهت آنکه قیمت گوشت قرمز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و قیمت واحد جهت نظارت بر مغازه‌ها وجود ندارد که بیشتر و یا کمتر از آن گران‌فروشی تلقی شود.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از