حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
ائمه جمعه استان سمنان:

انس با قرآن مایه علاج دردهای دنیوی است

انس با قرآن مایه علاج دردهای دنیوی است

ائمه جمعه استان سمنان تأکید کردند: مأنوس شدن با قرآن موجب می‌شود با وجود مشکلات و استرس‌های زندگی دنیوی آرامش و امید به زندگی انسان‌ها بازگردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ قرآن روح ماه مبارک رمضان است و بدون ارتباط با قران از برکات ماه مبارک رمضان بهره‌مند نخواهیم شد و در پرتو آیات نورانی قران آرامش و امنیت و قوت قلب به زندگی ما برمی‌گردد و می‌توانیم به ساحل آرامش ارتباط با معبود دست یابیم.

انس با قرآن موجب امید به آینده خواهد شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» ضمن اشاره به برکات فراوان ماه مبارک رمضان  گفت؛ ماه مبارک رمضان ماه  نزول قرآن است و خدای بزرگ در قرآن کریم صراحتاً فرموده‌ است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ» ماه رمضان ماهی است که قرآن درآن نازل شده و در این ماه به‌صورت ویژه شب قدر مطرح شده است.

امام‌جمعه دامغان تصریح کرد: ماه رمضان ماه انس با قرآن و بهار قرآن محسوب می‌شود و سفره معنوی خداوند متعال تک‌تک آیات الهی است و انسان‌های مؤمن در ماه مبارک رمضان با تلاوت این آیات روح و جان خود را به عطر آیات نورانی قرآن معطر می‌سازند.

وی در ادامه افزود: الحمدلله جامعه و مردم ایران از اعتقادات و باورهای دینی عمیقی برخوردار هستند و این باور و انگیزه را در شب‌های قدر با حضور جوانان و نوجوانان مشاهده کرده‌ایم و برکات برنامه‌های قرآن سرگرفتن و زیر سایه خداوند متعال قرارگرفتن را در جامعه خواهیم دید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان اظهار کرد: آنچه که مهم هست در زندگی فردی و اجتماعی ما انسان‌ها آرامشی وجود دارد که می‌بایست بر روح و جان ما حاکم شود و محیا ساختن این آرامش تنها با یاد خدا امکان‌پذیر خواهد بود.

امام‌جمعه شهرستان دامغان در ادامه تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۲۸ سوره مبارکِ رعد می‌فرمایند:« الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِاللّهِ» پس انسان‌هایی که ایمان آورده‌اند دل‌های آنان به یاد خداوند آرامش پیدا می‌کند و در ادامه آیه خداوند به بیان یک قانون کلی پرداخته و می‌فرمایند: «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آگاه باشید تنها با یاد خدا دل‌ها به آرامش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ساحل آرامش قلب انسان یاد خدا است و یکی از مصادیقِ مهم یاد خدا قرائت آیات قرآن است و خداوند منان در قرآن کریم آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» را بیان فرموده‌اند؛ یعنی هم انسان با تلاوت آیات نورانی قرآن به یاد خدا می‌افتد و خدا را یاد می‌کند و هم موجب تذکر به انسان‌های غافل خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان اظهار کرد: ما انسان‌ها در فراز و نشیب‌های زندگی شخصی و در ارتباطات مادی طبیعتاً دچار غفلت خواهیم شد و گاهی اوقات؛ فراموش می‌کنیم آن چیزی که مایه ذکر هست آیات نورانی قرآن بوده و انسان به یاد خداوند متعال خواهد افتاد و قرآن متذکر می‌شود عظمت خداوند را فراموش نکنیم.

امام‌جمعه دامغان اظهار کرد: تلاوت و تأمل در آیات خداوند متعال به‌ویژه در ماه مبارک رمضان مایه آرامش و نزدیک‌شدن انسان‌ها به درگاه خداوند خواهد بود و وعده‌هایی که قرآن کریم نسبت به آینده به انسان‌های مؤمن داده است وعده‌ای درخشان است که بشریت بدان خواهد رسید و این وعده فرج حضرت ولیعصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز به شیوه‌های مختلف زمینه‌های گناه وجود دارد و انسانی که به خدا ایمان نداشته باشد و با قرآن مأنوس نشود موجبات یاس و ناامیدی وی فراهم خواهد بود اما اگر انسان با قرآن کریم مأنوس شود امید را در دلش روشن کرده و از گناهان محفوظ خواهد ماند و دنیا متحول خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان اظهار کرد: در قرآن کریم آیه وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ نازل شده است بدان معنا که ما برای شما به‌عنوان حاکمان این زمین برنامه ریخته‌ایم اگر انسانی مؤمن باشد وعده خداوند نسبت به آینده را درخشان می‌بیند و آینده برای او تاریک نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: انسان در ارتباط با آیات قرآن به‌ویژه در ماه مبارک رمضان رذائل اخلاقی از دل و جانش خارج می‌شود و فضایل اخلاقی جایگزین خواهد شد و جهالت و نادانی از وی دور می‌شود و با تزکیه نفس روح انسان به فضائل اخلاقی باصفا می‌شود که این تغییرات نتیجه ارتباط با کلام خداوند منان به‌ویژه در ماه مبارک رمضان است.

رستمیان خاطرنشان کرد: انس با قرآن موجب امید به آینده و رسیدن انسان به ساحل آرامش خواهد شد و همان‌گونه که در آیه اللَّهُ وَلِییُ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ مطرح شده است آیات قرآن موجب هدایت انسان از تاریکی‌ها به‌سوی نور خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان ابراز داشت: الحمدلله جامعه اسلامی ایران انس با قرآن را به‌عنوان یک اصل مخصوصاً در ماه مبارک رمضان در زندگی قرار داده‌اند و جلسات نورانی قرآن به‌صورت گروه‌های کوچک و محافل گسترده‌تر و حتی جلسات خانگی در حال برگزاری بوده به‌نحوی‌که متواضعانه در درگاه خداوند متعال زانو می‌زنند و به تلاوت کلام‌الله مجید می‌پردازند.

انس با قرآن سختی‌های دنیا را کوچک می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی اشرف در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ضمن اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان گفت: یکی از معضلاتی امروزه جامعه بشری به‌وجودآمدن مشکلات روحی باتوجه‌به اضطراب و استرس‌های روزمره در زندگی افراد است و همین امر موجب شده کیفیت زندگی افراد دستخوش تغییر قرار گیرد.

امام‌جمعه شهرستان سرخه تصریح کرد: یکی از راهکارهای مطرح برای رفع مشکلات روحی مشاوره است و شخص با یک فرد آگاه و یا کارشناس مربوطه معضل به وجود آمده را مطرح کرده و به راه‌حل رفع مشکل دست می‌یابد و معمولاً افرادی که برای رفع مشکل با مشاوره راهکار ارائه می‌دهند موجب بهبود شرایط روحی فرد مراجعه‌کننده می‌شوند.

وی در ادامه افزود: در بالاترین درجه راهکار تمام مشکلات روحی افراد در زندگی روزمره تلاوت آیات نورانی کلام‌الله مجید است و اگر افراد به‌صورت مستمر با قرآن به‌عنوان کلام خداوند مأنوس باشند طبیعتاً با معانی قرآن ارتباط برقرار کرده و ناخودآگاه نور قرآن در دل آنان رخنه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اشرف اظهار کرد: رفع بسیاری از مشکلات در عالی‌ترین مرحله با ارتباط با کلام خداوند منان مرتفع خواهد شد چرا که با خواندن قرآن در واقع در حال صحبت‌کردن با خداوند هستیم و خداوند متعال انسان را از جهل و اشتباه نجات داده و موجب اصلاح نوع نگاه افراد شده و با تأثیر مثبت بر تفکر شخص، دیدگاه منفی وی را تغییر خواهد داد.

امام‌جمعه سرخه ابراز داشت: ارتباط با کلام خداوند متعال دیدگاه انسان را وسعت داده و سختی‌های دنیا کوچک شمرده خواهد شد و نعمت‌های خداوند برجسته می‌شود و باعث التیام ناملایمات روزمره می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اشرف در ادامه تصریح کرد: با تلاوت قرآن و هم کلام شدن با خداوند منان حس امید، نشاط، سرزندگی در افراد ایجاد شده و می‌توان به این نتیجه دست‌یافت که در هیچ زمان و شرایطی کلمه‌ای به نام بن‌بست وجود ندارد و با تلاش و پشتکار و داشتن امید به آینده مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی ضمن تأکید بر تلاوت روزانه قرآن کریم خاطرنشان کرد: نکات بسیاری حائز اهمیتی باتوجه‌به مشکلات امروزی در قرآن مطرح شده است که افراد در این ایام پرخیروبرکت ماه مبارک رمضان می‌توانند با استفاده از کلام‌الله مجید به داروی همگانی برای تمام دردهای روحی و معنوی بشر دست یابند و با مصرف دائمی این دارو بر مشکلات پیروز شویم.

امام‌جمعه سرخه ضمن اشاره به روایات متعدد اظهار کرد: در روایات آمده است هر فردی روزانه حداقل ۵۰ آیه را تلاوت کند و حیات و زنده‌بودن قرآن، موجب انس با قرآن و دست‌یافتن به برکات متعدد و معجزه‌هایی خواهد شد و این تلاوت همانند نوری بر دل تابیده شده موجب آرامش و تحول در افراد می‌شود و کیفیت زندگی را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اشرف در پایان از افراد جامعه خواست تلاوت و ختم آیات قرآن را به ماه مبارک رمضان محدود نکنند و روزانه با تلاوت آیات قرآن و رسیدن به آرامش معنوی بر مشکلات پیروز شوند.

انس با قرآن علاج دردهای دنیوی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عزیزی ضمن اشاره به برکات ایام ماه مبارک رمضان به‌ویژه شب‌های قدر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» گفت: برخی افراد در ایام ماه مبارک رمضان توان شب‌زنده‌داری را ندارند و نمی‌توانند متهجد باشند؛ اما با قرائت قرآن می‌توانند به سعادت دنیوی و اخروی دست یابند جهان معاصر امروزی متأسفانه از علم بدون اخلاق برخوردار هستند و اگر در کنار علم اخلاق وجود نداشته باشد جامعه بشری درگیر مشکلات امروزی خواهد بود و با وجود علم در جامعه متأسفانه اخلاق وجود ندارد و هر شخصی کمال خود را در ظلم‌ستیزی می‌بیند.

امام‌جمعه میامی ضمن اشاره به عدم وجود علم حقیقی در جامعه تصریح کرد: علم حقیقی در واقع غایت خلقت بشر خواهد بود و علاج تمام دردها و مشکلات موجود در جامعه و رفع مشکلات علم حقیقی قرائت قرآن با تفکر می‌توان بیان کرد.

وی در ادامه افزود: قرآن در روز قیامت به‌صورت جوانی که در کنار قاری به همان شکل که در نیمه‌شب با ظاهری خسته قرآن قرائت می‌کرده است ظاهر خواهد شد بعضی از شیعیان روزه می‌گیرند و شب‌زنده‌داری می‌کنند و قرآن را قرائت می‌کنند و خود قرآن در روز قیامت به آنان بشارت خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عزیزی ضمن بیان آیات قرآن گفت: هر کس به تجارت خود دل‌خوش کرده است؛ اما قرآن می‌فرماید؛ من قرآن یگانه تجارت تو هستم و در روز قیامت قرآن به‌صورت جوانی زیبارو ظاهر خواهد شد و به بنده خطاب می‌کند صبر کن چرا که به‌زودی کرامت پروردگار نصیب تو خواهد شد.

امام‌جمعه میامی اظهار کرد: قاری قرآن شاه اهل محشر است و یک تاج بر روی سر قاری قرآن گذاشته و شخص شاه اشخاصی هستند که در عرصه‌های ظهور را به هم رسانده‌اند؛ بنابراین باید تلاش کنیم در این روزهای ماه مبارک رمضان نهایت استفاده را از قرائت قرآن داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به روایات متعدد خاطرنشان کرد: قرآن راه وسوسه را بر شیطان خواهد بست و همین زمینه برای تشویق جوانان جهت قرائت قرآن حائز اهمیت خواهد بود و جوانان باید بدانند قرائت قرآن مانع دمیده شدن وسوسه‌های شیطان در وجود آنان خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عزیزی دررابطه‌ با حمایت والدین برای هدایت فرزندان به قرائت قرآن اظهار کرد: در روایت آمده است دو لباس بهشتی به والدین شخص قاری خواهند داد و همین پاداش موجب ایجاد انگیزه برای والدین جهت هدایت فرزندان به آموزش و قرائت قرآن خواهد شد.

امام‌جمعه میامی در پایان اظهار کرد: در قرائت آیات قرآن می‌بایست تفکر و تأمل لازم را داشته باشیم تا بتوانیم به عمق و واقعیت باطنی قرآن دست یابیم و متوجه خواسته‌های خداوند منان در جهات مختلف باتوجه‌به محتواهای عظیم قرآن شویم.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از