حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مرآت گزارش می‌دهد؛

کلاته سادات؛ نگین سبز استان سمنان

کلاته سادات؛ نگین سبز استان سمنان

«کلاته سادات» همان‌طور که از نامش پیداست ۹۰ درصد از اهالی آن سادات هستند که به همین دلیل عید غدیر هرساله در این روستا باشکوه بیشتری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگارفرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، استان سمنان که استانی کویری است و در دل خود روستاهای زیادی را جای داده که یکی از این روستاها «کلاته سادات»، روستایی در دهستان فرومد شهرستان میامی استان سمنان است.

«کلاته سادات» همان‌طور که از نامش پیداست ۹۰ درصد از اهالی آن سادات هستند و به همین دلیل عید غدیر هرساله در این روستا باشکوه بیشتری برگزار می‌شود.

بخشی از نسل جوان روستا از «کلاته سادات» مهاجرت کردند؛ ولی در مناسبت‌ها به روستا می‌آیند و این روستا مهمانانی از شهرهای سمنان دارد. 

درب تمام خانه‌ها در روز عید باز است و اهالی روستا از صبح به خانه بزرگ‌خاندان سادات می‌روند و با پخش شیرینی و شکلات و دادن عیدی اسکناس این عید بزرگ را جشن می‌گیرند و به هم تبریک می‌گویند.

برخی از سادات نیز بنا بر نذر خود، اطعام نیز بین اهالی روستا توزیع می‌کنند.

از آداب‌ و رسوم این روستا این است که سادات پسر از کودکی شال سبز بر گردن می‌اندازند و به همراه دارند و آقایان نیز کلاه سبز و خانم‌ها روسری‌های بلند سبزرنگ بر سر می‌گذارند که نشانه سادات بودن آنهاست.

90 درصد اهالی روستا سادات هستند

حجت‌الاسلام‌  والمسلمین سید محسن موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به سید بودن تمامی اهالی روستای کلاته سادات، گفت: در این روستا بیش از ۸۵ خانوار ساکن هستند که ۹۰ درصد آنها سادات هستند.

دهیار روستای کلاته سادات با اشاره به سنت اهالی روستا در عید غدیر، افزود: عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان است که همه اهالی این روستا در این روز دور هم جمع می‌شوند و عید را به هم تبریک می‌گویند.

وی تصریح کرد: چندین سال است جشن بزرگی همراه با برنامه‌های متنوع در مرکز این روستا برگزار می‌شود که همه سادات در آن حضور پیدا می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه عید غدیر باید فرهنگ‌سازی شود، اظهار کرد: سنت‌ها را باید حفظ کرد و هرساله برای برگزاری آن تمام تلاش خود را گذاشت که به بهترین نحو انجام شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از