حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
در سال جاری صورت می‌گیرد؛

برداشت 10 هزار تن زیتون در سمنان

برداشت 10 هزار تن زیتون در سمنان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: امسال حدود ۱۰ هزار تن زیتون از باغ‌های این استان برداشت می‌شود.

مهدی قرائیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، با بیان اینکه سطح زیر کشت زیتون استان سمنان قریب به چهار هزار هکتار است، گفت: از این مقدار حدوداً سه هزار و ۳۰۰ هکتار شامل باغ‌های بارور و مابقی غیربارور است.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به این که بخش عمده‌ای از سطح زیر کشت زیتون در شهرستان‌های گرمسار، آرادان، سمنان و سرخه قرار دارد، عنوان کرد: تولید محصول باغ‌های زیتون استان سمنان در سال جاری در حدود ۱۰ هزار تن است.

 

وی با اشاره به رشد نسبی محصول باغ‌های استان در سال اخیر، گفت: در سال گذشته محصول زیتون استان در حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تُن بوده  است.

 

قرائیان در ادامه بیان کرد: برداشت محصول زیتون به‌منظور مصرف کنسروی از اواسط مردادماه آغاز شده، اما محصول مورد استفاده جهت روغن‌کشی از اواخر شهریور و اوایل مهرماه به برداشت می‌رسد.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه تنها ۳۰ درصد زیتون تولیدی در باغ‌های استان سمنان صرف تولید زیتون کنسروی می‌شود، بیان کرد: حدود  ۷۰ درصد از محصول کشت شده در استان به‌منظور تهیه روغن‌زیتون به کارگاه‌های روغن‌کشی انتقال می‌یابد.

 

وی با تأکید بر اینکه روغن یک ماده غذایی استراتژیک و از اقلام اصلی مصرفی است؛ اذعان داشت: توسعه باغ‌های و افزایش برداشت زیتون نه‌تنها موجب خودکفایی کشور و تأمین مصرف داخلی شده؛ بلکه در رشد و توسعه اقتصاد استان نیز تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

 

قرائیان با بیان این‌که بیشتر درختان زیتون استان سمنان از ارقام زیتون زرد و روغنی است؛ خاطرنشان کرد: باتوجه‌به محصول ۱۰ هزار تنی زیتون در سال جاری، برآورد می‌شود محصول روغن‌زیتون استان در حدود یک هزار تُن باشد.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه زیتون یکی از محصولاتی است که به دلیل  مقاومت به کم‌آبی و تا حدودی شوری خاک به‌خوبی در مناطق گرم‌تر این استان سمنان به بار می‌نشیند؛ اظهار داشت: عملکرد و بازده محصول زیتون در سطح استان قابل‌ملاحظه بوده و به‌منظور توسعه کشت این محصول برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به تأثیر منفی و قابل‌ملاحظه آفت پسیل در بازده محصول باغ‌های زیتون، گفت: گرچه عمده آلودگی و درگیری آفت پسیل در سطح فضای سبز شهری و همچنین درختان خانگی شاهد هستیم؛ اما لازم است کشاورزان سم‌پاشی درختان زیتون را به طور متناوب و در زمان مناسب در دستور کار خود قرار دهند؛ چراکه عدم کنترل آفت پسیل زیتون سایر درختان را نیز آلوده کرده و آفت به‌سرعت سطح وسیعی گسترش پیدا می‌کند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از