حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
یادداشت؛

بسیج یعنی کنشگری فعال در مسائل کشور

بسیج یعنی کنشگری فعال در مسائل کشور

بسیج یک موضوع جدید و مختص به جمهوری اسلامی نیست، بلکه در احادیث و آیات قرآن کریم بر حمایت خداوند از جماعت مردم تأکید شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ اگر بخواهیم تعریفی از واژه بسیج داشته باشیم، «بسیج» یعنی کنشگری فعال مردم در مسائل و رویدادهای مهم یک کشور در سطوح مختلف داخلی و خارجی و باتوجه ‌به مبنای نظام سیاسی در اندیشه حضرت امام (ره) در ایجاد حکومت اسلامی که بر دو رکن جمهوریت و اسلامت استوار است، بسیج‌کردن مردم برای رسیدن به کمال و سعادت رمز بقای جمهوری اسلام است.


ریشه‌های این اندیشه از اسلام ناب محمدی نشئت می‌گیرد که امام (ره) در یک ادبیات جدید و نو باتوجه‌به نیاز روز جامعه جهانی آن را تولید، معماری و عملیاتی کرد و طی سال‌های عمر و حیات جمهوری اسلامی به اثبات رسید.


اما بسیج یک موضوع جدید و مختص به جمهوری اسلامی نیست، بلکه در احادیث و در آیات قرآن کریم بر حمایت خداوند از جماعت مردم تأکید شده است، به فرض مثال در خطبه ۱۲۷ نهج‌البلاغه بر همگامى و همراهى باسواد اعظم يعنى جمعيّت عظيم مسلمين و پرهيز از هرگونه تک‌روی تأکید شده و با صراحت می‌فرماید: «يَدُ اللهِ مغَ الْجَمَاعَةِ»؛ (دست خدا با جمعيّت است).


هر زمان مسلمانان متفق و متحد بوده‌اند داراى قدرت و عظمت و شوكت بوده‌اند و هر زمان كه تفرقه و نفاق در ميان آنها افتاد ذليل و خوار و بی‌مقدار شدند.


رسولُ اللّه ِ صلی‌الله عليه و آله می‌فرمایند: يدُ اللّه ِ على الجَماعَةِ و الشّيطانُ معَ مَن خالَفَ الجَماعَةَ يَركُضُ. معنای این آیه این است که دست خدا بر سر جماعت است، و شيطان همراه كسى است كه با جماعت مسلمانان ناسازگارى كند.


در قرآن نیز تأکید بر بسیج‌سازی مؤمنین و مسلمین شده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا ﴿۷۱﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‌اید [در برابر دشمن] آماده باشيد [=اسلحه خود را برگيريد] و گروه‌گروه [به جهاد] بيرون رويد يا به طور جمعى روانه شويد.


اما نکته اساسی در ذات بسیج این است که امام برای تشکیل امت واحده در سطح بین‌الملل الگوسازی کرد و کارآمدی این الگو را در هشت سال دفاع مقدس به اثبات رساند، البته شاید اوج آن در تفسیر و تصویرسازی دفاع از میهن و انقلاب بود؛ ولی در پس هشت سال جنگ می‌توان به عبور از فتنه‌ها و مصائب اقتصادی این روزها نیز اشاره کرد.


این فرایند امروز با تشکیل بسیج امت‌های اسلامی از حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن، حشدالشعبی عراق تا حماس در کنار شاهرگ حیات اسرائیل کودک‌کش ادامه دارد و در حال ایجاد یک امت واحده است.


لذا می‌توان نتیجه گرفت این الگوسازی یعنی بسیج و بسیجان به‌عنوان عناصری فعال و کارآمد جامعه در فرایند تثبیت و آینده‌سازی مسعود برای جامعه ایران اسلامی همواره حیات‌بخش و چاره‌ساز بوده‌اند و این شجره طیبه به‌واسطه منش و الگویی است که منافع عمومی ملت را بر منافع شخصی و حزبی ترجیح داده و اسلام و مکارم آن را در صدر اولویت‌ها قرار می‌دهد.

نویسنده: محمدحسین موسویان، کارشناس سیاسی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از