حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
قابل‌توجه مسئولان علوم پزشکی استان سمنان؛

کمبود انسولین در سطح استان جدی است

کمبود انسولین در سطح استان جدی است

بیماران دیابتی علاوه بر تحمل رنج و مشقت بیماری، تأمین هزینه‌ها برای تهیه انسولین که به جان آنان وابسته است استرس فراوانی را متحمل شوند و این در حالی است که بیماران جهت تهیه انسولین در استان دچار مشکل شده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری ریه و دیابت جز بیماری‌های بسیار خطرناک و مرگ‌آور در سطح کشور و استان است به‌نحوی‌که در سطح کشور ایران از هر ۱۰۰ نفر ۱۴ نفر به بیماری صعب‌العلاج دیابت مبتلا هستند و این بیماری صعب‌العلاج بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان، سومین علت مرگ به علت بیماری‌های غیرواگیر در جهان و ایران عنوان شده است.

بیشترین شیوع دیابت در استان‌های نوار مرکزی کشور از شمال تا جنوب واقع شده‌اند و استان‌های سمنان، مازندران، گیلان، یزد، تهران، مرکزی، اصفهان، خوزستان و فارس در نقاط مرکزی شیوع بالای دیابت قرار دارند.

این نوع بیماران طبق تجویز جامعه پزشکی علاوه بر تغییر سبک زندگی می‌بایست تحت درمان و معالجه قرار بگیرند تا با رعایت پرهیزانه غذایی، عدم داشتن استرس، مصرف دارو و در صورت نیاز با تزریق انسولین تحت درمان قرار گیرند.چرا که عدم پیگیری و درمان ممکن است بیمار از ناحیه شبکیه چشم، عوارض کلیوی، ایجاد اختلال اعصاب محیطی گاهی قطع عضو ناشی از دیابت در ناحیه پا شود و یا منجر به مرگ بیمار شود.

 با توجه به آمار اعلام شده تعداد قابل‌توجهی از شهروندان سطح استان سمنان به‌ویژه در قشر کودکان درگیر بیماری دیابت هستند که این آمار در حال افزایش است.

بیماران دیابتی علاوه بر تحمل رنج و مشقت بیماری، تأمین هزینه‌ها برای تهیه انسولین که به جان آنان وابسته است استرس فراوانی را متحمل شوند و این در حالی است که داشتن استرس برای این گونه بیماران خود عاملی برای بالارفتن قند خون و نیاز مبرم آنان جهت تزریق انسولین است.

با بازدید میدانی  جویای میزان کاهش دسترسی بیماران به انسولین از چند شهرستان شده‌ایم که شهرستان‌هایی همچون دامغان و گرمسار با کمبود انسولین مواجه بوده و برای تهیه دارو به شهرستان سمنان مراجعه می‌کنند.

امید است مسئولین مربوطه برای کاهش استرس بیماران برای تهیه دارو دراسرع‌وقت مشکلات را مرتفع سازند و مانع ایجاد فشار روحی و جسمی به بیماران صعب‌العلاج دیابت شوند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از