حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
یادداشت؛

تأثیر فضای مجازی بر هوش هیجانی

تأثیر فضای مجازی بر هوش هیجانی

کوثر سعیدیان فعال رسانه‌ای در یادداشتی اختصاصی نوشت: هوش هیجانی جزو اصلی‌ترین ابعاد شخصیتی در افراد است و فضای مجازی یکی از تأثیرگذارترین ابزار بر روی آن تلقی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کوثر سعیدیان فعال رسانه‌ای در یادداشتی اختصاصی نوشت: فضای مجازی یک ابزار حائز اهمیت برای تعاملات اجتماعی بوده و از این جهت در چند دهه اخیر تأثیرات عمیق و چندوجهی بر رشد هوش هیجانی افراد داشته است.

افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند تمام وقایع اطراف خود را حلاجی کرده و به شکل مطلوبی به آن‌ها رسیدگی می‌کنند همچنین به‌خوبی متوجه انتقادات شده و می‌دانند چگونه از آن‌ها برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند؛ زیرا رشد هوش هیجانی در آن‌ها سبب شده تا شناخت خوبی از خود داشته و قادر به درک نیازهای عاطفی دیگران باشند.

فرضیه وجود هوش‌ هیجانی برای‌ نخستین‌بار در سال ۱۹۹۰ توسط جان مایر و پیترسالووی مطرح شد و آن را نوعی پردازش اطلاعات عاطفی تلقی می‌کردند که سبب ارزشیابی صحیح عواطف در خود و دیگران می‌شود به‌نوعی که دو نفر با میزان IQ یکسان موفقیت متفاوتی در زندگی کسب می‌کنند.

هوش هیجانی جزو اصلی‌ترین ابعاد شخصیتی در افراد است؛ زیرا شامل توانایی درک، کنترل و مدیریت احساسات خود و دیگران بوده و فضای مجازی یکی از تأثیرگذارترین ابزار بر آن تلقی می‌شود.

تأثیرگذاری فضای مجازی در جهت رشد و تأثیرگذاری بر هوش هیجانی می‌تواند مثبت یا منفی باشد؛ زیرا دسترسی به اطلاعات و تعاملات اجتماعی هر روز در حال افزایش است.

فضای مجازی سبب شده تا همه کاربران بتوانند به‌سرعت با افراد مختلف چه در کشور خود و چه در سرتاسر جهان تعامل داشته و با گویش، فرهنگ و آداب و رسوم یکدیگر آشنا شوند حتی در شرایطی که زبان مادری مشترکی ندارند و به‌گونه‌ای این امر باعث افزایش توانایی‌های ارتباطی و اطلاعات اجتماعی می‌شود.

تأثیرات فضای مجازی بر هوش هیجانی از سوی دیگر می‌تواند به چالش‌هایی منجر شود؛ زیرا ارتباطات آنلاین و عدم وجود نشانه‌های غیرکلامی در برخی شرایط موجب سوءتفاهم شده و توانایی درک دقیق احساسات را کاهش خواهد داد.

فضای مجازی فرصت‌های مطلوبی برای آموزش و گسترش علم ایجاد می‌کند، برنامه‌های آموزشی آنلاین سبب تقویت مهارت‌ها در افراد می‌شود و یک محیط آموزشی را برای همه افراد در اقصی نقاط جهان فراهم می‌آورد. 

تأثیرات فضای مجازی بر رشد هوش هیجانی دارای ابعاد مثبت و منفی خواهد بود؛ زیرا از یک سو می‌تواند مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را افزایش داده و از سوی دیگر، چالش‌هایی را نیز به همراه داشته باشد؛ زیرا تأثیرات منفی فضای مجازی بر هوش هیجانی در افراد سبب ایجاد فشارهای روانی و اجتماعی و همچنین انتظارات و توقع‌های غیرمعقول نسبت به خود و اطرافیان شده و منجر به افزایش استرس و کاهش اعتماد به نفس شود.

یادداشت: کوثر سعیدیان- فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از