حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان:

تحریم بهانه برخی مدیران ناکارآمد شده است

تحریم بهانه برخی مدیران ناکارآمد شده است

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: برخی مدیران ناکارآمد تحریم را بهانه‌ای برای سرپوش‌گذاشتن بر کم‌کاری‌های خود می‌کنند.

رحمان سعادت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در رابطه ‌با علت نوسانات نرخ دلار و ارز در بازار اقتصادی کشور گفت: افزایش و کاهش قیمت دلار و ارز از دو مسئله تحولات منطقه‌ای و تورم داخلی تأثیر می‌گیرد و باید این دو علت کنار هم در نظر گرفته شوند.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در ادامه تصریح کرد: ثبات منطقه‌ای و آرامش سیاسی تا حدی در کنترل نرخ دلار و ارز اثرگذار است و به طور کامل آن را مهار نمی‌کند و بخش دیگر به  تورم داخلی که به فرض مثال با افزایش حقوق ایجاد می‌شود، بازمی‌گردد.

بنا به گفته سعادت، بعد از اتفاقات منطقه افزایش قیمت دلار رخ داد و به‌تبع آن این افزایش به سایر بخش‌ها از جمله بازارهای حقیقی و کالا و خدمات و بازار طلا خواهد رسید و البته بازار طلا با سرعت بیشتر و بازار کالا با تأخیر چند ماهه از این افزایش قیمت تأثیر می‌پذیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه سمنان بیان کرد: بازارهای مالی؛ مانند طلا و ارز و سکه  با توجه ‌به اینکه رشد لازم را داشته و به ثبات نسبی رسیده‌اند، دیگر افراد مبتدی وارد بازار نمی‌شوند و تقریباً آرامش به بازار مالی برگشته است.

وی در مورد تأثیر نقش دلالان بازار ارز در ایجاد موج  تورمی نرخ دلار و طلا توضیح داد: قطعاً برخی افراد سودجو به دنبال منفعت خودشان هستند و دولت نیز تا حدودی می‌تواند بازار را کنترل کند و باید بدانیم بازار قوانین خاص خودش را دارد و تلاش‌های دولت به‌صورت مقطعی مؤثر است.

سعادت راهکار کنترل بازار را ابتدا شناسایی دقیق آن و سپس تلاش دولتمردان برای بهبود فضای کسب و کار و افزایش تولید دانست و بیان کرد: انجام این اقدامات در کنار تلاش برای مبادلات ارزی با جهان و افزایش صادرات و واردات می‌تواند در کنترل نرخ تورم تأثیرگذار باشد.

وی در خصوص تأثیرگذاری تحریم‌ها در مورد تورم نیز توضیح داد: متأسفانه برخی مدیران تحریم را بهانه‌ای برای سرپوش‌گذاشتن بر سوء مدیریت‌ها کرده و بسیاری از کم‌کاری‌های خودشان را به تحریم گره می‌زنند درحالی‌ که رشد قیمت بسیاری از کالاها ارتباطی با تحریم ندارد.

بنا به گفته این استاد اقتصاد دانشگاه سمنان نباید از این نکته غافل شویم که تحریم نیز قابل‌کنترل است و این جنگ اقتصادی  در بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه هم وجود دارد و مسئولان می‌بایست با مدیرت درست تلاش کنند حداقل فشار بر مردم تحمیل شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از