حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان:

تشکیل دولت فراجناحی برای پزشکیان دشوار است

تشکیل دولت فراجناحی برای پزشکیان دشوار است

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان گفت: انتظار می‌رود پزشکیان بر اساس وعده‌های خود دولت فراجناحی را تشکیل دهد که با توجه به وضعیت موجود تحقق این موضوع بعید است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ دولت چهاردهم چند روزی است کار خود را آغاز کرده و در حال چیدن اعضای کابینه خود است و البته برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد برخلاف انتظار و حرف‌های تبلیغاتی رئیس‌جمهور منتخب دست‌های پشت پرده در حال انتخاب اعضای کابینه نه‌چندان مناسب برای مسعود پزشکیان هستند.

افرادی که کارنامه درخشانی در دولت‌های قبلی نداشته و عملکرد آن‌ها مناسب نبوده به همین خاطر انتظار می‌رود سکان‌دار پاستور با دقت بیشتری کابینه خود را معرفی کند.

البته مقام معظم رهبری نیز اخیراً در بیانات خود شاخص‌ها و معیارهای مورد نظر را بیان فرمودند صراحتاً از دولت سیزدهم به‌عنوان الگو نام‌برده و دولت ماقبل را عبرت دانستند که باید درسی برای دول آینده باشد تا مجدداً شاهد تکرارغرب‌گرایی و افول پیشرفت در کشور نباشیم.

از این رو با داوود فیض عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه سمنان به گفتگو پرداختیم که متن آن به شرح ذیل است:

مرآت: دولت چهاردهم باید چه شاخصه‌هایی را در انتخاب کابینه مدنظر قرار دهد؟

داوود فیض: در رابطه‌ با انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم باید برخی شاخصه‌ها موردتوجه واقع شود و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) هم به رعایت شاخصه‌ها تأکید داشتند.

شاخصه‌هایی که باید هنگام انتخاب اعضای کابینه موردتوجه قرار گیرد بدین صورت است که افراد اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی داشته باشند و پاک‌دستی، صداقت و شجاعت مبنایشان برای خدمت باشد. 

نوع تفکرشان لیبرالیست نباشد و حل مشکلات کشور را در مذاکره و اعتماد به غرب نبینند؛ زیرا کشورهای غربی در روابط با دیگر کشورها صرفاً به دنبال منافع یک‌طرفه خودشان هستند.

برخی شاخص‌هایی که رئیس‌جمهور برای انتخاب افراد در کابینه و دولت بیان کرده می‌تواند کاملاً مطلوب نباشد، اما به‌طورکلی باقی معیارهای وی برای انتخاب اعضای کابینه خوب است؛ اما در حال حاضر توجهی به شاخص‌هایی که خودش اذعان داشته صورت نگرفته؛ زیرا انتخاب‌های وی تاکنون برطبق شاخص‌های تعیین شده نیست.

برخی از شاخصه‌هایی که برای رئیس‌جمهور در انتخاب اعضای کابینه مطرح است که افراد نگرش ملی دور از گرایش‌های قومی، مذهبی، جناحی و منطقه‌ای داشته باشند و از تعصبات افراطی پرهیز کنند.

مرآت نیوز: دولت چهاردم باید کدام مسیر را برگزیند تا به عبرت  برای سایر دولت‌ها تبدیل نشود؟

داوود فیض: در آینده باید اعضای حاضر در کابینه به برخی موارد پایبند باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل عدالت‌گرایی، توجه به حقوق و مطالبات جوانان و زنان، افزایش تعاملات فرهنگی و اجتماعی در راستای احیای کرامت، هم‌گرایی و توجه به وفاق داخلی است.

در دولت چهاردهم باید به ظرفیت‌های موجود در کشورمان توجه شود باید تخصص‌گرایی و به‌کارگیری ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی در جهت افزایش پیشرفت کشور حائز اهمیت باشد.

اگر انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم طبق شاخصه‌ها مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و شاخصه‌های مطلوب رئیس‌جمهور صورت پذیرد می‌توانیم یک دوره مدیریتی بسیار خوب را در کشور داشته باشیم که البته این اقدام با دشواری‌هایی مواجه است.

مرآت: دولت شهید رئیسی چه معیارها و ویژگی‌هایی را داشت که تبدیل به الگو شد؟

داوود فیض: در دولت شهید رئیسی باتوجه‌به دوره کوتاه مدیریت ایشان به‌اندازه یک دهه کار و اقدامات شایسته صورت گرفت که در دولت‌های پیشین شاهد چنین اقداماتی نبودیم.

دولت سیزدهم شاخصه‌های مطلوب بسیاری داشت که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) هم به آن پرداختند و از آن به‌عنوان شاخصه‌های برتر و الگو برای ریاست‌جمهوری‌های بعدی یاد کردند.

شهید آیت‌الله رئیسی شاخصه‌های رئیس‌جمهور در تراز انقلاب را ارتقاء داد و تراز جدیدی برای جایگاه ریاست‌جمهوری رقم زد.

شهید رئیسی دولتی بر پایه اخلاق بنا نهاد؛ زیرا در  مقابل آزار، اذیت‌ها و ناسزاها چه در حضور و چه در غیابش سکوت و مدارا می‌کرد و حتی یکبار به رفتار‌های ناجوانمردانه پاسخ نداد.

شهید رئیسی با فداکاری آسایش خود را نادیده گرفت تا به مشکلات و دغدغه‌های مردم رسیدگی کند؛ زیرا خدمت‌گزاری مخلص بود صلاح و آرامش مردم را بر همه چیز ترجیح می‌داد.

در دولت شهید رئیسی روابط دوستانه بین کشورمان و کشورهای دیگر که سالیان طولانی رو به افول بود چه در عرصه بین‌المللی و چه کشورهای همسایه  با اقتدار احیاء شد و این نشان‌دهنده دیپلماسی سیاسی بسیار مطلوب دولت شهید رئیسی است.

در دولت سیزدهم طرح‌های متعددی در حوزه صنعت برق و انرژی در سطح کشور به بهره‌برداری رسید.

با پیگیری‌های صورت‌گرفته در دولت شهید رئیسی در توسعه ظرفیت نیروگاهی خورشیدی و مدیریت مصرف، اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفت که حاصل آن افزایش بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی کشور بود.

یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم سفر‌های استانی بود، وی از ۱۲ مردادماه که به‌صورت رسمی به‌عنوان رئیس‌جمهور کارش را آغاز کرد و در سفر‌ها با ارتباط چهره به چهره مشکلات مردم را پیگیری می‌کرد و حاصل آن ۴۷ سفر استانی در ۳۳ ماه خدمت شد.

شهید رئیسی به گزارش گیری‌های ساده اکتفا نمی‌کرد؛ بلکه برای  تمام موضوعات خودش پیش‌قدم می‌شد و برای حل معضلات مردم و یا واحدهای تجاری اقدام می‌کرد.

مرآت نیوز: دولت دوازدهم کشور را  دچار چه خسارت‌هایی کرد؟

داوود فیض: دولت یازدهم و دوازدهم تنها میراثی که از خود به‌جا گذاشت خسارات و معضلات بود، دولت سیزدهم کشور را در بدترین شرایط ارزی و اقتصادی از دولت روحانی تحویل گرفت.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقتصاد کشور با رشد منفی مواجه شد و در مجموع رشد اقتصادی در هشت سال به حدود صفر رسید و برای اولین‌بار در سه دهه اخیر رشد منفی اقتصادی در کشور ما اتفاق افتاد.

اعمال تحریم‌های سرسختانه علیه ایران و لغو برجام در دولت یازدهم و دوازدهم بحث اقتصاد ما را دچار محدودیت کرد؛ زیرا تعداد زیادی از کشورهای صنعتی بزرگ به‌واسطه تحریم‌ها با ما ارتباط نداشتند.

مرآت نیوز: دولت سیزدهم چه اقداماتی را برای رشد شاخص‌های اقتصادی و سیاسی انجام داد؟ 

داوود فیض: محدودیت ارتباط اقتصادی به سبب تحریم‌ها به معنای قطع ارتباط کشور با جهان نیست؛ بلکه دولت سیزدهم توانست گام‌های خوبی در راستای سیاست همسایگی و توسعه ارتباط با کشورهای همسایه بردارد و نشان دهد ما در قفس و محدودیت نیستیم.

در دولت شهید رئیسی دیپلماسی خوبی در راستای فعال‌سازی و تقویت ارتباطات با کشورهای منطقه اتفاق افتاد و فواید آن را امروز در افزایش تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی و به‌تبع آن بالارفتن نرخ تولید و افزایش اشتغال در کشور شاهد هستیم.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و سازمان بریکس که دارنده نزدیک به ۵۰ درصد از سهم اقتصاد جهانی است سبب دورزدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران شده که این موضوع هم از جمله دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

مرآت نیوز: دولت چهاردهم باید کدام مسیر را در پیش روی خود قرار دهد؟

داوود فیض: دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران، باتوجه‌به هدف‌گذاری‌های برنامه هفتم توسعه و انتظار مدنظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل کشور به یک قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حوزه اقتصادی و فناوری، باید اولویت‌های سیاست خارجی خود را به‌طورجدی و هدفمند تعیین کرده و در دستور کار قرار دهد.

این اولویت‌ها می‌تواند شامل بهبود روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، گسترش روابط با قدرت‌های جهانی، تقویت دیپلماسی اقتصادی و علمی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و توسعه دیپلماسی عمومی و فرهنگی باشد.

در حال حاضر نمی‌توان در خصوص انتصاب‌های اخیر دولت چهاردهم نظری صادر کرد و گفت که وفاق ملی صورت نمی‌گیرد؛ اما باتوجه‌به شاخصه‌های موردنظر و وعده‌هایی که بیان شده رئیس‌جمهور باید در سایر انتصاب‌هایش هوشمندانه‌تر عمل کند تا خروجی این انتصاب‌ها باعث وفاق ملی و در نهایت آسایش و رفاه مردم ایران بشود.

باید انتصاب‌ها طوری صورت پذیرد تا شاخص‌هایی را که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)  برای انتخاب اعضای کابینه مدنظر قرار دادند در دولت چهاردهم لحاظ شود.

ما بیشتر از صحبت و وعده، نیاز به عملکرد هم داریم؛ زیرا در دولت‌ یازدهم و دوازدهم خسارت محض داشتیم و باید تلاش شود تا آن دوران خسارت‌بار سابق تکرار نشود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از