حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/27 شمسی | 2024/10/18 میلادی
داروخانه‌داران به مناطق مرفه‌نشین کوچ کردند
در راستای تأسیس ناعادلانه داروخانه‌ها؛

داروخانه‌داران به مناطق مرفه‌نشین کوچ کردند

متاسفانه داروخانه‌داران برای کسب درآمد بیش‌تر به مناطق مرفه‌نشین و مرکز شهر کوچ کردند و مردم حاشیه شهرها علاوه بر رنج بیماری باید مشقت خرید دارو را نیز متحمل شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ چند سالی است تحت‌تأثیر آئین‌نامه جدید تأسیس و ارائه خدمات داروخانه‌ها که در آن دو قانون حدنصاب جمعیتی و فاصله جغرافیایی داروخانه‌ها از یکدیگر حذف شده، شاهد رشد قارچ‌گونه داروخانه در برخی مناطق مرفه شهر و در مقابل خلأ و کمبود داروخانه‌ها در مناطق محروم هستیم.

اگرچه تغییر این قانون در سال 1400 بدین جهت انجام گرفت که داروسازان جوان بتوانند بدون محدودیت در مناطق کم‌برخوردار داروخانه تاسیس کرده و از این طریق  هم زمینه اشتغال آن‌ها فراهم شود و از سوی دیگر به مردم مناطق محروم  هم خدمت‌رسانی شود، اما در عمل شاهد هستیم  دسترسی عادلانه مردم به خدمات دارویی از بین رفته و توزیع داروخانه‌ها به‌صورت یکنواخت در نقاط شهری انجام نگرفته است.

حمیدرضا حافظی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در خصوص چرایی تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها گفت: با توجه ‌به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی و از سوی دیگر زمان‌بر بودن  دریافت امتیاز تأسیس داروخانه برای یک داروساز سبب تغییر این آئین‌نامه شد تا به واسطه آن شرایط تأسیس داروخانه و دسترسی مردم به دارو تسهیل شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در ادامه افزود: پیرو این آئین‌نامه داروسازان جوان می‌توانند پس از گذراندن طرح دو‌ساله و کسب 2 هزار امتیاز در اغلب استان‌ها اقدام به تأسیس داروخانه کنند و برای تاسیس داروخانه‌ها در شهرهای بزرگ مثل تهران نیاز به کسب امتیاز بیش‌تر و کار در یک داروخانه و یا شرکت دیگر است.

بنا به گفته حافظی، پس از تصویب این آئین‌نامه یعنی از سال 1400 تاکنون 25 داروخانه به مجموعه علوم پزشکی سمنان اضافه شد اگرچه وضعیت در سایر استان‌ها نیز به همین منوال است و تعداد داروخانه‌ها 25 الی 30 درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول در توضیح چرایی عدم وجود داروخانه‌ها در مناطق محروم و حاشیه شهرها بیان کرد: بیماران برحسب عادت به نزدیک‌ترین داروخانه در کنار مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و چون در حاشیه شهرها مراکز درمانی وجود ندارد به همین خاطر تأسیس داروخانه در این مناطق گردش مالی مناسبی را برای داروسازان ایجاد نمی‌کند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان همچنین تصریح کرد: بر اساس  کمیسیون ماده 20 اولویت تأسیس داروخانه در مناطق حاشیه شهری است؛ اما در شهر سمنان تنها در منطقه مسکن مهر داروخانه وجود دارد و در سایر مناطق محروم مانند جهادیه، محلات و بلوار شریف واقفی با توجه به علت گفته شده در فوق داروخانه وجود ندارد.

این مقام مسئول ابراز کرد: داروخانه‌ها می‌توانند تمام داروهای عام را به‌راحتی توزیع کنند؛ اما داروی بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی و پیوند اعضا صرفاً در داروخانه‌های منتخب انجام می‌گیرد که ارزشیابی دو سال فعالیت آن‌ها حتماً بالای 800 باشد و قاچاق، تخلف و گران‌فروشی هم نداشته باشند.

حافظی در نهایت عنوان کرد: تعداد داروخانه‌های منتخب در طول سه سال گذشته در مجموعه علوم پزشکی سمنان دو برابر شده تا بیماران خاص راحت‌تر بتوانند داروی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از