حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
معاون امور معادن سازمان صمت استان سمنان:

بحران خشک‌سالی مانع توسعه صنایع تبدیلی است

بحران خشک‌سالی مانع توسعه صنایع تبدیلی است

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: متأسفانه مواد معدنی ارزشمندی مانند سلستین به دلیل آب‌بر بودن صنعت تبدیل آن خام‌فروشی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی  پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ استان سمنان در زمره ‌استان‌های معدنی کشور محسوب شده، به‌گونه‌ای که  42 نوع ماده معدنی در استان شناسایی و بیش‌تر آن‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و از این‌ رو توسعه واحدهای فراوری مواد معدنی در کنار این معادن امری ضروری است.

البته هرچند در این روزها جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و ایجاد واحدهای فراوری مواد معدنی  از زبان مسئولان زیاد شنیده می‌شود و پرداختن به این موضوع سبب رونق اقتصادی استان و ایجاد اشتغال می‌شود؛ اما مسائلی سد راه تحقق کامل این موضوع شده که نیاز است مسئولان برای آن چاره‌اندیشی کنند.

علی‌اکبر علیخانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با بیان اینکه 740 واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری که شامل 37 نوع ماده معدنی می‌شود در استان سمنان وجود دارد افزود:  حدود 80 درصد آن‌ها فعال هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: با توجه به وضعیت زمین‌شناسی، استان سمنان از لحاظ معدنی  به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌شود که در نیمه شرقی مواد فلزی مانند مس و آهن و منگنز و... وجود و در بخش مرکزی و غربی استان  معادن گچ، نمک، سلستین، زئولیت، گوگرد و... متمرکز است. 

این مقام مسئول ابراز کرد: استان سمنان از لحاظ وجود ذخایر گچ، نمک، سلستین و زئولیت حائز رتبه نخست کشوری است و در خصوص وجود معادن زغال‌سنگ و کرومیت نیز حائز رتبه سوم در سطح کشور هستیم.

بنا به گفته این مقام مسئول در سال‌های اخیر معادن فلزی شرق استان سمنان به‌خصوص معادن مس فعالیت قابل‌قبولی داشته‌اند و در حال حاضر  14 واحد فراوری در زمینه فراوری مواد معدنی و تولید کنسانتره و کاتد مس، کنسانتره آهن و...  در حال فعالیت هستند  و سرمایه‌گذاران زیادی به این حوزه متمایل شده‌اند. 

علیخانی با اشاره به اینکه اکثر مواد معدنی در داخل استان حداقل یک مرحله فراوری روی آن‌ها انجام می‌شود، ابراز کرد: موادی از قبیل زغال‌سنگ شسته و تبدیل به کنسانتره و یا کک می‌شود و برای کارخانه فولاد استفاده می‌شود و مواد معدنی نمک و گچ در کارخانه‌های مرتبط به محصول تبدیل می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند و موارد دیگری مثل کرومیت و سنگ‌آهن نیز فراوری می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول، بخشی از سلستین استخراج شده در استان به‌صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود و بخشی در داخل استان یا سایر استان‌ها مورد مصرف واحدهای صنعتی مرتبط قرار می‌گیرد.

بنا به گفته وی یکی از دلایل خام‌فروشی سلستین، ضرورت تأمین آب مورد نیاز برای فراوری این ماده معدنی است. 

وی همچنین اضافه کرد ضعف زیرساخت‌ها به‌خصوص در حوزه تأمین آب و برق پایدار چالشی است که مانع توسعه واحدهای فراوری مواد معدنی در استان شده و در حال حاضر به دلایل عدم امکان تأمین زیرساخت مناسب، امکان توسعه واحدهای فراوری یا احداث واحدهای جدید با مشکل مواجه است.

وی در پاسخ به برخی شایعات و گمانه‌زنی‌ها از وجود بهره‌برداران خارجی در استان سمنان گفت: طبق قانون امکان سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معادن و فراوری مواد معدنی  وجود دارد؛ اما تعداد این سرمایه‌گذاری در سطح استان بسیار اندک است؛ اگرچه حضور آن‌ها اگر همراه با آوردن تکنولوژی روز دنیا باشد بسیار مفید هم خواهد بود.

علیخانی در مورد فعالیت معدن بوکسیت تاش شاهرود نیز توضیح داد که پروانه بهره‌برداری این معدن در سال 97 منقضی شده و از سال 97 تاکنون فعالیتی نداشته است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از