حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/06/27 شمسی | 2024/09/17 میلادی
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان خبر داد:

رشد صعودی مصرف برق در استان سمنان

رشد صعودی مصرف برق در استان سمنان

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: رشد مصرف برق در استان سمنان 5.2 درصد رشد داشته و نیاز هست که تمامی مشترکین نسبت به صرفه‌جویی در مصرف برق اهتمام جدی داشته باشند.

سید محمد حسینی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه استان سمنان در سال جاری نقطه اوج مصرف را پشت سر گذاشته است، گفت: در سال جاری رشد مصرف در استان سمنان سریع‌تر اتفاق افتاده و زودتر وارد دوره اوج بار تابستان شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان ابراز کرد: با مقایسه‌ای که انجام شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد مصرف 5.2 درصد رشد داشته و نیاز هست که تمامی مشترکین در تعرفه های مختلف از صنعت کشاورزی ،خانگی تجاری و اداری موضوع مدیریت مصرف را جدی بگیرند.

بنا به گفته حسینی نزاد مشترکان می‌بایست در ساعات اوج بار از ساعت ۱۳ الی ۱۸ و در شب هم از ساعت ۲۰ الی ۲۳  نسبت به کاهش مصرف و عدم استفاده از وسایل برقی پر مصرف همکاری داشته باشند.

وی در خصوص الگوی مصرف برق در سطح استان سمنان توضیح داد: الگوی مصرف در بخش خانگی در ما‌ه‌های خرداد تا پایان شهریور ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه است که البته برای شهرهای گرمسار و آرادان در ماه‌های تیر و مرداد 4۰۰ کیلو ساعت بوده و در بقیه ماه‌های سال الگوی مصرف برای کل مناطق استان ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.

این مقام مسئول در مورد میزان مصرف برق در استان سمنان ابراز کرد: حداکثر نیاز مصرف استان حدود ۵۷۰ مگاوات است که از این مقدار ۴۳ درصد در بخش صنعتی، ۲۰ درصد در بخش کشاورزی، 21.5 درصد در بخش خانگی 7.7 درصد در بخش اداری و عمومی و  6.3 درصد در بخش تجاری و 1.5 درصد در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.

وی در مورد موضوع بیمه حوادث همگانی در قبوض برق مشترکان نیز بیان کرد: بیمه حوادث مربوط به خسارات ناشی از حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله و... است که مشترکین در قبال آن بیمه شده و مبلغ آن در سال ۱۴۰۳ به میزان 900 هزار ریال است که این مبلغ به صندوق بیمه حوادث همگانی واریز می‌شود و شرکت توزیع تعهدی در قبال این بیمه نداشته و صرفاً مسئولیت دریافت مبلغ از مشترکین خانگی و واریز آن به خزانه را برعهده دارد.

حسینی‌نژاد در مورد خاموشی برنامه‌ریزی‌شده برق صنایع نیز اذعان کرد: چیزی که به‌عنوان خاموشی مطرح می‌شود صحت ندارد در حقیقت همکاری مشترکین و کاهش مصرف و جابه‌جایی و مدیریت بار است که برای مشترکان تعرفه‌های مختلف مثل صنعتی و کشاورزی و اداری و عمومی این اطلاع‌رسانی‌ها انجام شده و به‌منظور گذر موفق از دوره اوج بار تابستان، برنامه‌های مدیریت بار اجرا خواهد شد.

بنا به گفته این مقام مسئول الگوی اجرای برنامه‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها و سهمیه‌های ابلاغی از سوی شرکت توانیر ملاک عمل خواهد بود و عملاً صنایع یک روز کاری را به‌عنوان تعطیلات استفاده کرده و به‌جای آن روز تعطیل را به فعالیت ادامه می‌دهند. قابل‌ذکر است در سال گذشته باتوجه‌به اعمال الگوی فوق به نسبت سال ماقبل انرژی تحویلی به صنایع رشد داشته است.

وی در مورد علت صدور قبوض برق میلیونی برای برخی از مشترکان نیز عنوان کرد: مصرف بیش از الگو با افزایش تصاعدی قبض برق خواهد بود و به‌خصوص استفاده از وسایل برقی پرمصرف؛ مانند کولرگازی و استفاده طولانی‌مدت از آنها باعث صدور صورت‌حساب‌های میلیونی خواهد شد؛ بنابراین به مشترکان توصیه می‌شود اگر از کولرگازی استفاده می‌کنند مدت‌زمان استفاده از آنها را مدیریت کرده و دمای کولر را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند کمااینکه باتوجه‌به اقلیم استان به‌هیچ‌عنوان استفاده از کولرگازی توصیه نمی‌شود.

این مقام مسئول همچنین در مورد تفاوت استفاده از کولر آبی و گازی نیز بیان کرد: اگر در تابستان از کولر آبی استفاده کنیم نسبت به کولرگازی قبض برق تقریباً یک بیستم خواهد شد؛ یعنی اگر کولر آبی استفاده کنیم با 300 کیلووات ساعت مصرف 35 هزار تومن تا 40 هزار تومن قبوض صادر خواهد شد که اگر این عدد ضرب در 2 کنیم برای یک دوره دو ماه مبلغ قبض به 80 تا 90 هزار تومن به دست مردم می‌رسد ولی اگر از کولر گازی استفاده شود و رعایت هم نشود و دمای آسایش و تنها سیستم سرمایشی منزل کولر گازی باشد قبوض بالای 2 میلیون تومان در دوره صادر خواهد شد که نهایتاً می‌تواند بر زندگی مشترکان تأثیرگذار باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از