حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
فاجعه‌ای زیر پوست شهر؛

روزانه هزاران نفس قطع می‌شود

روزانه هزاران نفس قطع می‌شود

با وجود آن‌که مسئله جمعیت یک چالش جدی برای کشور و بالتبع استان سمنان است، اما در سایه غفلت مسئولین روزانه چندین سقط جنین در حال وقوع است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ مسئله جمعیت یک از چالش‌های اصلی استان سمنان است و به اذعان خود مسئولین پنجره طلایی جمعیت در این استان در حال بسته‌شدن است و اگر امروز برای افزایش جمعیت استان کار جدی صورت نپذیرد وارد تله جمعیتی شده و دیگر امکان جبران وضعیت وجود نخواهد داشت.

بر اساس آمارها استان سمنان در رتبه دوم کشوری به لحاظ پیری جمعیت یعنی بعد از استان گیلان قرار گرفته و درحالی‌که نرخ زادآوری کشور 1/7 گزارش شده، این شاخص در استان سمنان 1/4 است و فاجعه جمعیتی در حال وقوع است.

علی‌رغم هشدارهای جمعیتی متأسفانه هیچ اقدام جدی از سوی مسئولین در راستای تشویق به فرزندآوری انجام نگرفته و تنها دغدغه‌های مسئولین دراین‌خصوص به شعارهای جمعیتی خلاصه می‌شود.

از سوی دیگر مسئله جمعیت تنها به ترغیب فرزندآوری نباید خلاصه شود، متأسفانه یکی از مسائلی که وضعیت جمعیت استان سمنان را تحت‌تأثیر قرار داده و مورد غفلت واقع شده مسئله سقط‌جنین‌های غیرقانونی است که اگر به آنها پرداخته و با راهکارهای حمایتی جلوی آن گرفته شود، می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش جمعیت استان سمنان باشد.

فروش قرص سقط‌جنین سود سرشاری دارد

ابوالفضل منشی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به وضعیت اسفناک سقط‌های غیرقانونی در سطح استان سمنان گفت: متأسفانه بر اساس آمارهای موجود سقط‌جنین‌های خود به خودی در کل کشور و بالتبع در استان سمنان در حال افزایش است و البته این افزایش نشان‌دهنده آن است که بخشی از این سقط‌ها عامدانه است که امکان تفکیک آنها وجود ندارد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان در ادامه افزود: به جهت آن‌ که ممکن است فرد با علائم سقط بدون اشاره به دلیل آن به مراکز درمانی مراجعه کرده و درخواست کمک کند که قطعاً امکان بررسی و کشف علت واقعی سقط از سوی کادر درمان وجود ندارد.

منشی‌زاده همچنین به وضعیت سقط‌های جنایی در سطح استان بر اساس مراجعات زنان باردار به ماماها و پزشکان زنان و درخواست برای سقط اشاره کرد و افزود: متأسفانه بر اساس بررسی‌های انجام‌گرفته مراجعات زیادی در طول هفته به مراکز درمانی جهت سقط عمدی انجام می‌گیرد که نشان‌دهنده وضعیت خطرناک در این حوزه است.

بنا به گفته وی بر اساس یک آمار تکان‌دهنده ارائه شده به وزارت بهداشت روزانه تقریباً یک هزار سقط جنایی در کشور انجام می‌شود که چندین برابر فوتی‌های کرونا است و با بی‌توجهی مسئولین در حال وقوع است.

وی گریزی هم به مراکز فروش قرص‌های سقط‌جنین در سطح استان زد و افزود: متأسفانه فروش قرص‌های سقط سودآوری فوق اعاده‌ای دارد و عده‌ای به‌راحتی از طریق مراکز آرایشی و بهداشتی و داروخانه‌ها مشغول فروش هستند و هیچ ارگانی برای مقابله با آنها کاردی انجام نداده و در صورت پلمب مجدد با پرداخت جریمه ناقابل شروع به فعالیت می‌کنند.

این مقام مسئول در نهایت با ابراز گلایه‌مندی از عزمی که برای افزایش جمعیت در استان وجود ندارد، گفت: در قانون جوانی جمعیت تکالیف تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف مشخص شده، اما این موضوع هنوز جدی گرفته نشده و تقریباً هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را در این حوزه به‌درستی انجام نداده و نیاز است دستگاه‌های نظارتی دراین‌خصوص ورود جدی‌تری داشته باشند.

اکثر سقط‌ها جنایی است

سید سعید کسائیان نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» دررابطه‌با وضعیت سقط‌جنین در مجموعه علوم پزشکی سمنان گفت: بر اساس آمار روزانه یک هزار سقط‌جنین در کشور به طور متوسط سهم استان سمنان 8 مورد می‌شود که اگر این تعداد به جمعیت موالید استان اضافه شود، بسیار کمک کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در ادامه افزود: متأسفانه اکثر سقط‌ها جنایی و عمدی است و تنها 25 درصد سقط‌ها خود به خودی است که این وضعیت ورود جدی‌تر به این مسئله را می‌طلبد.

این مقام مسئول در نهایت اذعان کرد: برای جلوگیری از سقط تنها راهکار فرهنگی می‌تواند مؤثر باشد، به جهت آن‌ که بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته مهم‌تر از مسئله اقتصاد در فرزندآوری، موضوع فرهنگ‌سازی است و در نسل جدید که بر اساس خصایل و ذاتشان علاقه چندانی به فرزند ندارند، بیشتر نیاز است.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از