حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مرآت گزارش می‌دهد؛

رونق پرورش شترمرغ نیازمند حمایت مسئولان است

رونق پرورش شترمرغ نیازمند حمایت مسئولان است

استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و خشک مستعد پرورش شترمرغ است که گسترش آن نیازمند حمایت مسئولان و تأمین نهاده‌های دامی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ شترمرغ پرنده بومی ویژه کشورهای آفریقایی است که به دلیل نزدیکی آب‌ و هوای گرم و خشک استان سمنان به شرایط بومی مورد نیاز این پرنده به‌خوبی امکان رشد آن در استان سمنان فراهم شده و به‌نوعی قطب پرورش شترمرغ محسوب می‌شود.

اگرچه پرورش این نوع دام همانند سایر ماکیان و همچنین دام‌های سبک‌ و سنگین مانند گاو و گوسفند با مشکلاتی همراه است؛ اما امکان استفاده از محصولات جانبی و فروش آنها مانند پر و روغن و...و همچنین مقاوم‌بودن این پرنده در برابر بیماری‌های ویروسی این حیوان را به یک انتخاب جذاب برای پرورش‌دهندگان تبدیل کرده است.

استان سمنان بستر مناسب پرورش شترمرغ

حمیدرضا عادل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به پرورش شترمرغ در استان سمنان گفت: در حال حاضر ۲۷ واحد پرورش شترمرغ اعم از پرواری و مولد در اين استان فعاليت دارند. 

وی در ادامه افزود: این ۲۷ واحد دارای پروانه بهره‌برداری هستند و ظرفیت آن‌ها ۲۴ هزار و 332 قطعه است كه همه آن‌ها کاملاً فعّال هستند و در این میان ۳۷ واحد نیز پروانه تأسیس دارند و ظریفت آن‌ها ۳۳ هزار و 534 قطعه است که در آینده به آن‌ها پروانه بهره‌برداری تعلق می‌گیرد. 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به ۳۰ واحد در حال تأسیس پرورش شترمرغ  در استان سمنان گفت: این واحد‌ها با ظرفیت ۱۱ هزار قطعه در مرحله تأسیس قرار دارند و در آینده پروانه تأسیس و پروانه بهره‌برداری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه پرورش شترمرغ در استان وجود داشته و به جز مناطق ناهموار و پرشیب کوهستانی در دیگر مناطق استان امکان پرورش شترمرغ  با بازدهی مناسب و مطلوب وجود دارد. 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در استان سمنان پرورش شترمرغ به‌واسطه شرایط اقلیمی و هم‌جواری با استان تهران رونق مناسبی دارد و در این‌ بین شهرستان‌های سرخه و گرمسار در امر پرورش شترمرغ نسبت به سایر شهرستان‌ها پیشتاز هستند. 

عادل بیان کرد: شترمرغ پرنده‌ای است که تمام اجزای آن قابلیت بهره‌برداری دارد و از این‌ رو صادرات محصولات فرعی آن از لحاظ اقتصادی بسیار سودآور بوده، اما متأسفانه در استان سمنان صادرات این محصولات با واسطه انجام شده و صادرات مستقیم از استان سمنان صورت نمی‌گیرد. 

وی همچنین تأکید کرد: گوشت این حیوان گرم است و به دلیل اینکه کمتر دچار بیماری ویروسی شده نیاز به داروی کمتری داشته و گوشت سالم‌تری نسبت به مرغ دارد و به همین خاطر جایگزین مناسبی برای گوشت مرغ در سبد غذایی خانواده است. 

عادل تصریح کرد: یکی از مزیت‌های پرورش شترمرغ این است که به نهاده خاصی وابسته نیست و تنوع نهاده برای تغذیه آن وجود دارد، جیره اصلی شترمرغ متشکل از گیاهان برگ‌دار، میوه‌ها یا حبوبات، غلات، نمک و سنگ‌ها است و این ترکیبات برای رفع نیازهای فیزیولوژیکی بدن شترمرغ مناسب است.

عادل در ادامه بیان کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گرم شترمرغ به قیمت حدودا ۶۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که به نسبت گوشت قرمز قیمت متعادل‌تری دارد. 

وی با اشاره به سن مناسب برای کشتار شترمرغ گفت: شترمرغ تنها حیوانی است که غذای مصرفی خود را به انرژی تبدیل کرده و در مدت کوتاهی به سن بلوغ رسیده و به وزن 110 کیلوگرم می‌رسد و میانگین در هشت الی ۱۰ ماهگی آماده کشتار و فروش است. 

تأمین نهاده بزرگ‌ترین معضل پرورش شترمرغ است

رضا امیری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به  مزایا و معایب پرورش شترمرغ گفت: کارآفرینان و پرورش‌دهندگان شترمرغ با مشکلات متعددی دست ‌و پنجه نرم می‌کنند؛ اما عدم تناسب بین قیمت نهاده‌های دامی و قیمت نهایی گوشت این دام بزرگ‌ترین آسیب این حوزه به پرورش‌دهندگان شترمرغ است.

این پرورش‌دهنده شترمرغ در ادامه افزود: البته توجه به محصولات جانبی و ورود به صنایع تبدیلی و بهره‌گیری از پوست و روغن این پرنده سبب شده کمی سودآوری آن بیشتر شود.

وی در خصوص بحث صادرات گوشت و سایر محصولات جانبی این پرنده نیز توضیح داد: تاکنون صادرات مستقیم وجود نداشته و بیشتر باواسطه انجام‌گرفته و امکان میسر شدن مسیر صادرات نیازمند حمایت مسئولان دولتی است.

امیری با اشاره به اینکه شترمرغ حیوانی مقاوم است، ابراز کرد: این پرنده تا یک‌ماهگی ممکن است دچار بیماری‌های ویروسی مانند نیوکاسل شود؛ اما بعد از این مدت به جهت آنکه پرنده مقاومی است کمتر دچار بیماری شده و به همین خاطر گوشت آن ارگانیک و سالم‌تر از بقیه ماکیان است.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از