حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/02/27 شمسی | 2024/05/16 میلادی
یادداشت؛

رویش اقتصادی نیازمند ترمیم اعتماد مردم

رویش اقتصادی نیازمند ترمیم اعتماد مردم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان در یادداشتی اختصاصی نوشت: ترمیم اعتماد مردم به سیاست‌های دولت در زمینه اقتصادی می‌تواند فصل جدیدی در رویش اقتصادی کشور و گام برداشتن به سمت تولید حداکثری ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ رحمان سعادت عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان در یادداشتی اختصاصی در مورد راهکارهای تحقق شعار سال نوشت: مقام معظم رهبری سال جدید را به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کرده‌اند، اگر چه موضوع تولید مبحث جدیدی نیست؛ اما مقوله مشارکت مردم می‌تواند تولید را به بالاترین سطح خود برساند.

اما مشارکت مردم؛ یعنی ایجاد تغییرات جدی در ساختار اقتصادی کشور به نحوی که نقش و مشارکت مردم واقعی شده و دخالت دولت در اقتصاد تنها به نظارت و سیاست‌گذاری محدود شود و دیگر نقش اصلی برعهده دولت نباشد بدین ترتیب شاهد رشد اقتصادی کشور و جهش در بخش خصوصی خواهیم بود.

اما مهم‌ترین راهکار برای تحقق شعار سال ثبات اقتصادی در قیمت‌ها است، با تداوم سیاست تثبیت اقتصادی شاهد کلیدخوردن جهش تولید به دلیل اعتماد مردم به مدیریت اقتصاد خواهیم بود.

در این میان نقش بانک مرکزی بسیار مهم است،  در خصوص عملکرد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ و حرکت‌دادن اقتصاد ایران به سمت ثبات باید گفت که در این موضوع شکی نیست که عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته نسبت به دوره قبلی مطلوب‌تر و در راستای تحقق اهداف بانک مرکزی و کاهش نرخ تورم بوده است.

بدون شک اگر ریاست بانک مرکزی تغییر نمی‌کرد با نرخ‌های بالاتری از نرخ ارز امروزی مواجه بودیم، چرا که متأسفانه رئیس پیشین بانک مرکزی قادر به اشراف بر بازار ارز و به‌تبع آن انجام راهکار‌های لازم در کنترل نسبی نرخ ارز نبود.

هر چند در حال حاضر نیز تا رسیدن به نرخ واقعی ارز فاصله داریم، اما در خصوص سنجش عملکرد بانک مرکزی در سال گذشته واقعیت این است که عملکرد مثبت بوده به این خاطر که ثبات در نرخ ارز در بلندمدت موضوع مهمی است که بانک مرکزی از پس آن برآمد.

درصورتی‌که بانک مرکزی بتواند سیاست تثبیت نرخ ارز را تا تابستان ۱۴۰۳ بر همین منوال مدیریت کند، قطعاً کار بسیار ارزشمندی انجام داده و قدم بسیار بلندی در راستای تثبیت اقتصادی برداشته است.

همچنین نقش بانک‌ها باید تسهیل‌گری و ریل‌گذاری برای ترغیب سرمایه‌گذاران به سمت و سوی تولید و نه دلالی و واسطه‌گری و سنگ‌اندازی باشد.

از سوی دیگر برخورد با ابر بدهکاران بانکی، نیز باید در دستور کار جدی بانک‌ها قرار بگیرد تا سرمایه‌های ازدست‌رفته کشور بازگردد و گشایشی حاصل شود.

متأسفانه، تورم و نوسانات نرخ ارز بیماری‌هایی در اقتصاد ایران به شمار می‌روند که محصول یکی دو سال گذشته نیست، بلکه به دلیل بی‌تدبیری‌های بلندمدت در اقتصاد ایران ماندگار شده‌اند.

حرکت‌دادن اقتصاد به سمت رشد با سیاست‌گذاری‌های صحیح در راستای تحقق شعار سال نو «جهش تولید با مشارکت مردم» امر مهمی است که منجر به کاهش نوسانات اقتصادی و ارزی شده و زمینه اعتماد مردم به دولت را فراهم می‌کند.

راهبر دیگر تحقق شعار سال افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و جذب سرمایه خارجی است، به‌هرحال مردم بدون داشتن سرمایه نمی‌توانند در حوزه تولید مشارکت داشته باشند، چه بسیار جوانانی  که به دلیل نداشتن سرمایه از کشور خارج می‌شوند و یا در مشاغل غیرمولد مشغول می‌شوند.

عنصر بعدی در امر مشارکت در تولید، مبارزه با فساد اقتصادی است، فساد اقتصادی یعنی رسیدن به ثروت و رفاه بدون مشارکت در تولید واقعی، اگر مردم شاهد باشند افرادی با روش‌های مختلف به ثروت می‌رسند در آن صورت انگیزه تولید کاهش می‌یابد.

متأسفانه، شاهد هستیم در جامعه افراد بسیاری بدون ذره‌ای تلاش و کوشش و از طریق رانت و رابطه به ثروت دست پیدا می‌کنند که نیاز است دستگاه‌های متولی بدون کوچک‌ترین اغماضی با آنها برخورد کنند که از این طریق شفافیت ایجاد شده موجب اعتماد مردم به ساختار اقتصادی کشور و افزایش مشارکت آنها خواهد شد.

در مجموع باید گفت ترمیم اعتماد مردم به سیاست‌های دولت در زمینه اقتصادی می‌تواند فصل جدیدی در رویش اقتصادی کشور و گام برداشتن به سمت تولید حداکثری باشد.

یادداشت: رحمان سعادت-عضو هیئت‌علمی دانشگاه

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از