حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
برای اولین‌بار در ایران؛

سامانه هوشمند ثبت خدمات سنگ‌شکن راه‌اندازی شد

سامانه هوشمند ثبت خدمات سنگ‌شکن راه‌اندازی شد

برای اولین‌بار در کشور سامانه تصمیم‌یار پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی جهت ثبت و تحلیل داده‌های اقدامات سنگ‌شکن برون اندامی در قالب طرح فناورانه در بیمارستان کوثر سمنان آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ سومین نشست خبری معاون تحقیقات و فناوری و جمعی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اصحاب رسانه در خصوص اعلام نتایج طرح‌ها و دستاوردهای جدید پژوهشی این دانشگاه برگزار شد.

 

در این نشست مجید میرمحمدخانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان از رونمایی یک طرح تحقیقاتی و برنامه تحقیقاتی فناورانه و یک اختراع در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان خبر داد.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: انجام کارهای پژوهشی برای دانشگاه علوم پزشکی سمنان قابل افتخار است و امیدوار هستیم در آینده شاهد درخشش بیشتر مجموعه علوم پزشکی سمنان باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه شیوع برخی بیماری‌ها در کشور روبه گسترش است و انجام کارهای پژوهشی می‌تواند به روند درمان بیماران کمک شایانی کند.

 

کنترل افسردگی در دیابتی‌ها علائم را کاهش می‌دهد

فاطمه جندقیان در پژوهش خود تحت عنوان بررسی افسردگی در بیماران بستری و سرپایی مبتلابه دیابت نوع دو مراجعه‌کننده به بیمارستان کوثر سمنان به رابطه این دو بیماری و تأثیر آن درروند کنترل بیماری دیابت پرداخته است.

 

وی با اشاره به رشد شیوع دیابت در کشور طی سال‌های اخیر بیان کرد: شیوع دیابت و عوارض خطرناک جسمانی آن باعث شده نیاز به انجام تحقیقات در مسیر کاهش علائم و عوارض آن بیشتر شود.

 

بنا به گفته جندقیان افسردگی رابطه مستقیمی با دیابت دارد و شیوع افسردگی در بین بیماران دیابتی در حال شیوع است و فرد افسرده انگیزه لازم برای درمان و کنترل بیماری خودش را ندارد و با کنترل بیماری و کاهش علائم افسردگی به روند درمان بیماری می‌توان کمک کرد.

 

جندقیان از شیوع ۹ درصدی دیابت در استان سمنان خبر داد و افزود: نتایج مطالعات حاکی از آن است که بین افسردگی و دیابت ارتباط معناداری وجود دارد و می‌توان با اجرای غربالگری افسردگی برای بیماران مبتلابه دیابت درروند بهبود کنترل قند خون آن‌ها اقدام کرد.

 

وی درنهایت با اشاره به نتیجه تحقیقات پیشنهاد کرد که افراد دیابتی در مراحل درمان خود آموزش لازم برای کنترل افسردگی نیز به آن‌ها داده شود تا بتوانند کنترل بهتری بر روند بیماری خود داشته باشند.

 

اولین سامانه هوشمند ثبت و تحلیل اطلاعات بیماران سنگ کلیه

ملیحه صادقی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و مسئول راه‌اندازی دانشکده هوشمند در جمع خبرنگاران از پروژه طراحی و پیاده‌سازی سامانه تصمیم‌یار پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داد و گفت: این سامانه جهت ثبت و تحلیل داده‌های اقدامات سنگ‌شکن برون اندامی در قالب طرح فناورانه از شهریور سال گذشته آغاز بکار کرده است.

 

وی در ادامه افزود: ازآنجاکه درمان درست بیماران نیاز به اطلاعات جامع و دقیق دارد و عدم وجود این اطلاعات موجب چالش‌های زیادی شده که می‌بایست داده‌های مربوطه در یک اقدام خاص گردآوری شوند.

 

صادقی، پیاده‌سازی این طرح فناورانه بر پایه هوش مصنوعی را برای اولین بار در کشور دانست و اظهار کرد: این سیستم در کنار ثبت اطلاعات بیماران به‌عنوان یک مشاور به متخصصین در اخذ تصمیمات درمانی کمک می‌کند و در مورد بیماران جدید پیش‌بینی نهایی را ارائه می‌دهد.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از اجرای این سیستم در بیمارستان کوثر سمنان خبر داد و افزود: این امکان که سایر مراکز کشور به‌عنوان همکار بتوانند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند نیز تعبیه‌شده است.

 

اختراع دستگاه هوشمند فشارخون

رامتین نادریان، دانشجوی سال ششم پزشکی و دارنده‌ی چندین مدال از مسابقات اختراعات جانی نیز از ابدان یک دستگاه هوشمند اندازه‌گیری فشارخون خبر داد و گفت: این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری فشارخون را با تغییر کاف برای گروه‌های سنی مختلف دارد و بر اساس سن و جنس و دور بازو به‌صورت اتوماتیک وار تغییر می‌کند.

 

این محقق برجسته و دارنده 3 اختراع ثبت‌شده بیان داشت: این دستگاه به‌صورت دیجیتال و با کارکرد بسیار آسان اما دقت بسیار بالاتر از دستگاه‌های فشارخون جیوه‌ای طراحی‌شده است.

 

پایان پیام/

 

سامانه هوشمند ثبت خدمات سنگ‌شکن راه‌اندازی شد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از