حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
فوق‌تخصص غدد و متابولیسم مطرح کرد:

کاهش سن ابتلا به دیابت در کشور

کاهش سن ابتلا به دیابت در کشور

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم گفت: متأسفانه سبک زندگی دنیای امروز موجب شده سن ابتلا به دیابت بسیار پایین بیاید.

مجید فروتن در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به بروز بیماری دیابت و پیشگیری از آن گفت: بیماری دیابت در دنیا یک بیماری شناخته شده است که بیماران دیابتی مخارج سنگینی از نظر درمان متحمل خواهند شد. 

 فوق‌تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه بیماری دیابت یک بیماری کاملاً خاموش است، افزود: این بیماری در حین خاموشی می‌تواند یک فرد مبتلا را دچار عوارض سنگینی کند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته افراد ۴۵ سال به بالا دچار این بیماری می‌شدند؛ اما حال افراد ۳۰ساله هم به این بیماری مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: متأسفانه در چند سال اخیر سن ابتلا به دیابت خیلی پایین آمده که توصیه اکید این است که به سن توجه نشود چرا که عوامل خطر بیماری دیابت زیاد است.

فروتن با بیان اینکه بیماری دیابت علائمی ندارد، اظهار کرد: اکثر کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند هیچ علائمی نداشتند و طی یک آزمایش متوجه ابتلا به آن شده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: بیماران اگر هرچه زودتر متوجه این بیماری شده و آن را درمان کنند عوارض آن کم‌تر و در برخی موارد نیز دچار عوارض نخواهند شد.

فروتن با بیان اینکه قبل از مبتلا شدن به این بیماری باید با اقدامات مؤثری از آن پیشگیری کرد، اظهار کرد: با توجه به عوامل خطری این بیماری و گستردگی آن  باید اطلاعات خود را افزایش داد.

این متخصص غدد، بی‌تحرکی، وزن، فشار خون و چربی خون بالا، تنبلی تخمدان، مشکلات قلبی و عروقی و... را از عوامل خطر ایجاد بیماری دیابت عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه هر عاملی می‌تواند ریزفاکتور باشد، گفت: خیلی از افراد عوامل خطر بیماری دیابت را دارند؛ اما از آن مطلع نیستند.

فروتن با بیان اینکه دیابت ممکن است که هر علامت هشداری بدهد، افزود: کاهش وزن، پر ادراری، دیر خوب‌شدن زخم‌ها و گزگز دست و پا، درد مفاصل، درد چشم، فشار خون بالا و مشکلات قلبی از علائم دیابت است.

وی با تأکید بر اینکه در صورت بروز علائم سریعاً به پزشک مراجعه کرده و قند خون چک شود، گفت: آزمایش قند خون بسیار ساده است و فرد را آگاه می‌کند که مبتلا شده است یا خیر.

این متخصص غدد همچنین تصریح کرد: ورزش‌های هوازی بسیار مفید است چرا که حداقل نیم ساعت تحرک و دویدن طوری که ضربان قلب بالا رود باعث جلوگیری از بیماری دیابت می‌شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از