حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
گزارشی از یک فاجعه پنهان؛

پشت پرده زنده‌گیری سگ‌های ولگرد چیست؟

پشت پرده زنده‌گیری سگ‌های ولگرد چیست؟

افزایش بی‌رویه سگ‌های ولگرد در استان سمنان به یک معضل جدی تبدیل شده‌اند که متأسفانه مسئولین علی‌رغم شعارها هیچ برنامه مشخصی را برای جمع‌آوری آنها ندارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، معضل سگ‌های ولگرد چند سالی است که تقریباً تیتر یک رسانه‌های کشور شده و با وجود هشدارهای گوناگون از سمت دغدغه‌مندان و مطالبه‌گران بازهم شاهد تکرار حوادث ناخوشایند برای شهروندان به‌خصوص کودکان هستیم و این معضل در حال تبدیل‌شدن به یک بحران جدی در کشور است.

اما در استان سمنان به دلیل بافت کویری اطراف شهرهای سمنان و سرخه این موضوع کمی پررنگ‌تر از سایر نقاط است به جهت آنکه جمعیت سگ‌های گرسنه از بیابان‌های اطراف سمنان و سرخه  وارد شهر شده و خطر حضور آنها دوچندان شده است.

ممانعت از کشتن سگ‌ها و افزایش بی‌رویه جمعیت آنها طی سال‌های اخیر به برخی اقدامات انجمن‌های حمایت از حیوانات و محیط‌زیست برمی‌گردد که با تجمعات و اعتراضات و رسانه‌ای کردن ابعاد کشتن سگ به‌صورت جهانی توانستند این قانون را در راستای حمایت از حیوانات و جلوگیری از حیوان آزاری ایجاد کنند.

اما حال سؤال اینجاست انجمن‌هایی که در راستای حمایت از حقوق حیوانات قدم برداشته، آیا به زیرساخت‌های اجرای این قانون در کشور نیز نیم‌نگاهی داشته و شرایط زنده‌گیری و نگه‌داری این حیوانات را نیز در نظر گرفته‌اند و یا کاملاً یک‌طرفه و تنها به جنبه حیوان آزاری آن پرداخته و روی دیگر سکه یعنی آسیب دادن جمعیت انسانی از وجود سگ‌های ولگرد را فراموش کرده‌اند؟

پشت پرده زنده‌گیری سگ‌ها از زبان شهردار سرخه

مهدی نطنزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت با اشاره به گلایه شهروندان سرخه‌ای از افزایش بی‌رویه جمعیت سگ‌های ولگرد در این شهرستان گفت: طی سال‌های گذشته سگ‌ها با اسلحه کشته می‌شدند و این موضوع سبب می‌شد جمعیت سگ‌های ولگرد تا حد زیادی کنترل شود؛ اما در سال‌های اخیر قانون زیست‌محیطی ما را مجبور به زنده‌گیری کرده که شرایط برای کنترل این جمعیت را بسیار دشوار کرده است.

شهردار سرخه در ادامه افزود: بر اساس مر قانون می‌بایست پس از زنده‌گیری این سگ‌ها و انتقال آنها به یک مکان کار عقیم‌سازی جهت جلوگیری از افزایش زاد و لود آنها انجام شود؛ اما در واقعیت به جهت هزینه‌های گزاف یعنی حدود 2 میلیون تومان برای هرسگ اداره دامپزشکی چندان از این کار حمایت  نمی‌کند.

شهردار شهرستان سرخه با بیان اینکه زنده‌گیری سگ‌ها کار بسیار دشواری است و خود مأمورین شهرداری بعضاً دچار آسیب و جراحات می‌شوند ابراز کرد: به دلیل سختی‌های کار زنده‌گیری تصمیم بر آن شد که با اسلحه بیهوشی این کار انجام شود که متأسفانه در حال حاضر اداره دامپزشکی با کمبود ماده بیهوشی نیز مواجه است.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کمپ‌هایی برای نگه‌داری سگ‌های ولگرد نیز وجود نداشته و تنها یک مرکز در سمنان وجود دارد که کفاف این تعداد سگ ولگرد را نمی‌دهد به همین خاطر اکثر شهرها پس از زنده‌گیری سگ‌ها آنها را از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر رها می‌سازند که  در این حالت تنها جمعیت سگ‌ها جابه‌جا می‌شود.

بنا به گفته نطنزی مسئولین زیست‌محیطی به‌شدت با کشتن سگ‌ها مخالف هستند؛ اما زمانی که سگ ولگردی در کوچه و خیابان به یک کودک حمله‌ور شود تنها نهاد مقصر شهرداری است و این موضوع به جهت آنکه نیاز به همراهی سایر دستگاه‌ها دارد باید موردتوجه مسئولین امر قرار گیرد.

و.ی در نهایت تنها راه‌حل جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را هم‌افزایی جدی دستگاه‌های مسئول دانست و تصریح کرد: باید تمام نهادها با یکدیگر همراهی کنند تا بتوانیم با این معضل مبارزه کرده و درغیر این صورت همچنان شاهد این وضعیت اسفناک هستیم.

لازم به ذکر است مسئولین شهرداری سمنان برای انجام این مصاحبه ما را همراهی نکرده واز ارائه توضیحات دراین‌خصوص صرف‌نظر کردند که این مسئله گمانه‌زنی‌هایی را نسبت به عملکرد آنها ایجاد می‌کند.

حال سؤالی  که برای اذهان عمومی جامعه ایجاد می‌شود این است که اگر بر اساس قوانین زیست‌محیطی به‌هیچ‌عنوان اجازه کشته‌شدن سگ‌های ولگرد وجود ندارد و از سوی دیگر بر اساس قوانین قضایی در صورت حمله سگ ولگرد به افراد، باید مسئولین شهرداری مورد مؤاخذه قرار بگیرند، این یک بام و دوهوا چطور قابل‌هضم است؟و ارزش جان کودکان بی‌گناه در برابر حمایت از حیوانات کجای نگاه‌های انسان‌دوستانه مسئولین زیست‌محیطی قرار دارد؟

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از