حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/28 شمسی | 2024/10/19 میلادی
شبکه‌های اجتماعی عامل اِنزوای بشر هستند
کارشناس و مدرس سواد رسانه:

شبکه‌های اجتماعی عامل اِنزوای بشر هستند

کارشناس و مدرس سواد رسانه گفت: شبکه‌های اجتماعی به یکی از ابزارهای اصلی ارتباطی تبدیل شده و بر روابط انسانی و تعاملات اجتماعی تأثیر عمیقی دارند.

جواد بصیری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روابط انسانی و مزایا و معایب ارتباطات آنلاین گفت: در دنیای امروز شبکه‌های اجتماعی به یکی از ابزارهای اصلی ارتباطی تبدیل شده و نه‌تنها نحوه ارتباط انسان‌ها را تغییر داده‌اند؛ بلکه بر روابط انسانی و تعاملات اجتماعی تأثیر عمیقی دارند.

 کارشناس و مدرس سواد رسانه در ادامه افزود: شبکه‌های اجتماعی امکان برقراری ارتباط با افراد در هر نقطه از جهان را فراهم می‌کنند و این دسترسی آسان به اطلاعات و افراد به‌ویژه در مواقع ضروری مطلوب بوده و کاربران می‌توانند به‌سرعت با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنند و از اخبار و رویدادهای جدید مطلع شوند.

 بصیری عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به تقویت روابط بین افراد کمک کنند و با امکاناتی مانند پیام‌رسانی، ویدئوچت و ارسال تصاویر، کاربران می‌توانند احساس نزدیکی بیش‌تری نسبت به یکدیگر داشته باشند و این امر برای افرادی که از خانواده و عزیزان خود دور هستند خوشایند است.

 وی با بیان اینکه گروه‌ها و انجمن‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به‌عنوان پشتیبانی اجتماعی عمل کنند، ابراز کرد: افراد می‌توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از حمایت دیگران بهره‌مند شوند و این نوع پشتیبانی به‌ویژه در زمان‌های سخت زندگی بسیار ارزشمند است.

 بصیری با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی معایب بسیاری هم دارند و سبب کاهش تعاملات واقعی هستند، افزود: یکی از بزرگ‌ترین معایب شبکه‌های اجتماعی، کاهش تعاملات واقعی بوده و بسیاری از افراد ممکن است وقت کم‌تری را برای ملاقات حضوری با دوستان و خانواده صرف کنند و به‌جای آن به ارتباطات آنلاین روی‌آورند و این موضوع سبب کاهش کیفیت روابط انسانی شده است.

 وی ارتباطات آنلاین را عاملی برای افزایش انزوا برشمرد و افزود: برخی با ایجاد یک هویت مجازی و در زمانی که به زندگی واقعی بازمی‌گردند احساس انزوا می‌کنند و وقتی افراد بیش‌تر وقت خود را صرف ارتباطات آنلاین می‌کنند، ممکن است از تعاملات واقعی و عمیق‌تر دور شوند.

 کارشناس و مدرس سواد رسانه از انتقال اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی خبر داد و بیان داشت: شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل عدم پایش دقیق بر محتوا، می‌توانند محلی برای انتشار اطلاعات نادرست باشند و این موضوع می‌تواند منجر به سوءتفاهم‌ها و تنش‌های اجتماعی شود و بر روابط انسانی تأثیر منفی بگذارد.

 بصیری عنوان کرد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی ممکن است باعث فشار اجتماعی شود؛ زیرا کاربران معمولاً زندگی دیگران را مشاهده می‌کنند و این ممکن است منجر به مقایسه‌های ناخواسته و احساس ناکامی شود.

 وی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای ارتباطات انسانی، مزایا و معایب خاص خود را دارند و از یک سو، این پلتفرم‌ها امکان برقراری ارتباط سریع و آسان را فراهم کرده و می‌توانند روابط را تقویت کنند و از سوی دیگر، خطراتی همچون کاهش تعاملات واقعی، افزایش انزوا و انتشار اطلاعات نادرست را به همراه دارند.

 بصیری ابراز کرد: برای بهره‌برداری حداکثری از مزایای شبکه‌های اجتماعی و کاهش معایب آن‌ها، لازم است کاربران آگاهانه و متعادل از این ابزارها استفاده کنند و ایجاد تعادل بین ارتباطات آنلاین و حضوری، می‌تواند به حفظ کیفیت روابط انسانی کمک کند و تجربه‌ای مثبت از استفاده از شبکه‌های اجتماعی را رقم بزند.


 انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از