حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
در کاروان‌سرای قصر بهرام گرمسار؛

فرصت تماشای ستارگان در بنای تاریخی فراهم شد

فرصت تماشای ستارگان در بنای تاریخی فراهم شد

ثبت جهانی کاروان‌سرای قصر بهرام در شهرستان گرمسار استان سمنان زمینه‌ساز جاذبه‌ای مضاعف برای این بنا است که محل آشتی زمین و آسمانِ شب‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، تماشای کاروان‌سرای قصر بهرام نگین‌پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان بنایی منحصربه‌فرد در مکانی بکر، جلابخش جسم و روح است. این بنا در این نقطه از کویر درندشتِ شرق پایتخت، محل مناسبی برای گروه مجهزهای رصد و اهل نجوم و تماشای ستاره‌ها است. کاروان‌سرای قصر بهرام در دل کویر قرار دارد ولی گویی به آسمان نزدیک‌تر است و ستاره‌ها بیشتر در دسترس قرار دارند.

 همه اینها را باید در کنار آسمان صاف و زلال کویر درنظرگرفتن که فرصت تماشای ستارگان را از این بنای تاریخی در استان سمنان فراهم کرده است.

 یکی از خبرهای خوب شهریور ۱۴۰۲ ثبت جهانی کاروان‌سرای قصر بهرام واقع در پارک ملی کویر استان سمنان در فهرست کاروان‌سراهای بین‌المللی ایران بود، کاروان‌سرای «قصر بهرام» مربوط به دوره ساسانی و به روایتی توسط بهرام گور ساسانی در زیستگاه گورخر ایرانی ساخته شد و در دوره شاه‌عباس صفوی بازسازی و به‌عنوان کاروان‌سرا استفاده می‌شد، خیلی دوست داشتم کاروان‌سرایی که به قصر بهرام یا با نام‌هایی مانند کاروان‌سرای شاه‌عباسی و رباط سیاه کوه شناخته می‌شود و اکنون این کاروان‌سرا ثبت جهانی شده است را از نزدیک ببینم؛ بدون شک ویژگی‌های منحصربه‌فرد بنا موجب ثبت جهانی آن شد، این بود که باروبنه سفر را برداشتم و به راه افتادم.

 

 به‌سوی کاروان‌سرای قصر بهرام

 هوا گرگ‌ومیش بود که به ورودی پارک ملی کویر گرمسار در غرب استان سمنان رسیدم، کمی پیش رفتم منظره‌های زیبا از تلفیق طبیعت، کوهستان، تاریخ، تلألؤ نور خورشید در آیینه آب در چاله‌هایی که مشخص نیست چند روز است از مهمان ناخوانده خود میزبانی می‌کند، هوش از سر می‌برد.

 خودرو با سرعت در حال عبور از زیبایی‌ها بود و چشمان در تقلای تماشای زیبایی. این همه زیبایی کویر این سوال را برمی‌انگیزد که کدام سمت را نگاه کنم، چقدر زود از مقابل چشمانم گذشت، کاش می‌توانستم بیشتر تماشا کنم.

 راه سنگ‌فرش، بخشی از جاده بین‌المللی و تاریخی ابریشم

 از هیجانم برای دیدن زیبایی‌ها بالاخره راننده کمی سرعت خودرو را کم کرد و در نهایت ایستاد. می‌گفت اینجا جاده تاریخی سنگ‌فرش (جاده ابریشم) است، درگذشته این مناطق کاملاً باتلاقی بود و برای جلوگیری از گرفتار شدن مسافران جاده سنگ‌فرش به‌عنوان مسیری امن ساخته شده بود تا مسیری امن برای عبور کاروان‌ها باشد، مسیری امن برای کاروان‌های شترسوار، شترانی که در دل کویر هم بارکش بودند و هم سنگ صبور ساربان در سکوت کویر.


منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از