حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
سرپرست اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان سمنان:

فنی و حرفه‌‌ای مربیان حق‌‌التدریس جذب می‌کند

فنی و حرفه‌‌ای مربیان حق‌‌التدریس جذب می‌کند

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: بعد از گذشت ۵۰ سال اساس‌نامه سازمان فنی‌ و حرفه‌ای دستخوش تغییرات شده و امکان جذب مربیان حق‌التدریس بیشتری فراهم شده است.

محمود فیض در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به برگزاری دوره‌‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای گفت: در تمام سطح استان سمنان و حتی در روستاها دوره‌های آموزشی فنی‌ و حرفه‌ای در حال برگزاری است.

وی در ادامه افزود: مراکز آموزشی در همه نقاط استان فعال هستند و یک گروه هدف نوزده‌گانه را پوشش می‌دهند، این گروه هدف شامل؛ افراد جویای کار، افراد شاغل در بنگاه‌های اقتصادی، اتحادیه‌ها و اصناف، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموزان، سربازان وظیفه است.

فیض با بیان اینکه گروه‌های در معرض آسیب هم تحت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستند گفت: افراد ساکن در مناطق محروم و مرزی، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و معتادان بهبودیافته نیز می‌توانند در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش ببینند.

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان ابراز کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حال ارائه آموزش‌های مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی برای بانوان و آقایان است.

وی خاطرنشان کرد: آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر در حال فعالیت هستند و در پایان همه دوره‌های آموزشی و مهارتی به افراد گواهینامه معتبر اعطاء می‌شود.

 فیض با اشاره به سفر دور دوم شهیدجمهور و تخصیص اعتبارات لازم گفت: پیگیری‌های لازم برای اخذ اعتبارات سفر دور دوم شهیدجمهور به استان سمنان برای مجموعه فنی و حرفه‌ای صورت گرفته و امیدوار هستیم با تخصیص بودجه مورد نیاز بخشی از کمبود اعتبارات جبران شود. 

این مقام مسئول همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۰ مربی‌ در سطح استان سمنان به‌صورت رسمی و پیمانی و حدوداً ۲۰ مربی حق‌التدریس مشغول ارائه‌ آموزش‌ هستند اما نیاز مراکز آموزش فنی ‌و حرفه‌ای بیشتر از این تعداد است و اکنون بعد از گذشت ۵۰ سال اساس‌نامه سازمان فنی‌ و حرفه‌ای دستخوش تغییرات شده و می‌توان مربیان حق‌التدریس بیشتری جذب کرد. 

فیض اذعان کرد: تعداد هنرجویان در هر دوره با فراز و نشیب همراه است؛ اما با میانگین تعداد مربیان و هنرجویان بالغ بر یک‌هزار و ۵۶۰ هنرجو در سطح استان است.

وی با اشاره به هزینه شهریه در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: دوره‌های آموزشی در مراکز دولتی به‌صورت رایگان برای عموم برگزار می‌شود و تنها هنرجویان ملزم به پرداخت هزینه ثبت‌نام، مشاوره و ثبت‌نام آزمون برای اعطای گواهینامه هستند.

این مقام مسئول تأکید کرد: در سال‌های متوالی مراکز فنی و حرفه‌ای بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته دوره‌های آموزشی ویژه ایام تابستان و اوقات فراغت برای علاقه‌مندان با 7 ‌هزار عنوان استاندارد شامل آموزش‌های ۳۰ ساعته کوتاه مدت و آموزش‌های بالای یک‌هزار ساعت برگزار کرده است.

بنا به گفته فیض اکنون فنی ‌و حرفه‌ای در نقطه عطف قرار دارد و از سال گذشته تاکنون از رشد ۵۰ درصدی در زمینه سنجش مهارت‌های فنی و رشد ۳۴ درصدی در زمینه آموزش‌های مهارتی برخوردار شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از