حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان:

مشارکت مردم در تولید، ضامن توسعه پایدار است

مشارکت مردم در تولید، ضامن توسعه پایدار است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان گفت: مردمی‌کردن اقتصاد و جهش تولید به معنای درنظرگرفتن سهم شرکت‌های دانش‌بنیان و خرد از منابع مالی کشور و ایجاد توسعه متوازن است.

عبدالمحمد کاشیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اقدام راهبردی نام‌گذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری گفت: نام‌گذاری هرسال با یک شعار به جهت تبیین اولویت‌ها و مسائل ضروری کشور برای آحاد جامعه و مسئولان و ریل‌گذاری در این مسیر انجام می‌گیرد.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه  سمنان در ادامه افزود: این نام‌گذاری مبتنی منظومه فکری و پشتوانه علمی بسیار مهمی است که باتوجه‌به اقتضائات هرسال توسط رهبری برجسته می‌شود و در سال پیش‌رو باتوجه‌به اهمیت مسائل اقتصادی کلیدواژه جهش تولید با مشارکت مردمی مدنظر ایشان قرار گرفت.

کاشیان با بیان اینکه شعارهای اقتصادی که هر سال توسط رهبری مطرح می‌شود، تحت لوای اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد، افزود: توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که نباید شعارهای سال گذشته فراموش شود و همچنان می‌بایست مسائل مهار تورم، اصلاح الگوی مصرف و... موردتوجه قرار گیرد.

این عضو هیئت‌علمی  دانشگاه سمنان در خصوص شعار امسال ابراز کرد: از سال 96 تاکنون مسئله تولید به‌عنوان یک مسئله کلیدی در اقتصاد کشور همواره مدنظر بوده آن هم به جهت آنکه سال‌های منتهی به 1400 کشور با شرایط سخت اقتصادی و متوسط رشد تولید نزدیک به صفر روبرو بوده و رونق اقتصادی چندانی را شاهد نبودیم.

وی نکته قابل‌توجه در شعار امسال را تأکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردمی جهت توسعه اقتصادی دانست و افزود: این موضوع اشاره به یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف اقتصادی کشور  یعنی در اختیار قرارداشتن منابع اقتصادی در بخش دولتی و شبه‌دولتی است که باعث شده کشور از چرخ توسعه پایدار عقب بماند و راه‌حل آن اتکا به توان مردمی برای ایجاد توسعه پایدار اقتصادی است.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه  سمنان خاطرنشان کرد: مردمی‌کردن اقتصاد و مشارکت‌دادن آنها به معنای آن است که منابع مالی و بانکی کشور باید به‌صورت متوازن تقسیم شده و شرکت‌های خرد و کوچک و دانش‌بنیان هم بتوانند از این منابع سهمی برای رشد خود داشته باشند و تنها منابع مالی در اختیار شرکت‌های پرنفوذ قرار نگیرد.

کاشیان توجه و حمایت نظام مالیاتی برای رشد تولید را نیز مهم دانست و افزود: بیشترین فرار مالیاتی در کشور از بخش سفته‌بازی و نه بخش مولد ایجاد شده و می‌بایست نظام مالیاتی برای تقویت پایه‌های خود به دنبال قرارهای مالیاتی با بخش غیرمولد باشد.

استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان توجه به دیپلماسی اقتصادی را نیز در راستای جهش تولید بسیار مؤثر دانست و افزود: این مسئله به معنای حضور پررنگ شرکت‌های داخلی در سطح بین‌المللی و بازارسازی جهانی است که زمینه فروش محصولات را برای آنها فراهم می‌کند.

بنا به گفته کاشیان، علی‌رغم رونق دیپلماسی سیاسی کشور این رونق به بخش اقتصادی نرسیده و زمینه برای حضور شرکت‌های داخلی در سطح بین‌المللی فراهم نیست به همین خاطر می‌بایست این مهم مدنظر قرار گیرد و در این راستا هرچه بازار گسترده باشد زمینه جهش تولید بیشتر است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از