حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/02/27 شمسی | 2024/05/16 میلادی
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

مصرف ماهی سمنانی‌ها نصف سرانه کشوری است

مصرف ماهی سمنانی‌ها نصف سرانه کشوری است

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: متأسفانه میزان مصرف ماهی در استان سمنان حدود 6/5 کیلوگرم و 50 درصد کمتر از میانگین کشوری است.

بهرام فلاحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، با اشاره به مزیت‌های اقتصادی آبزی‌پروری نسبت به سایر فعالیت‌های تولیدی در حوزه کشاورزی گفت: آبزی‌پروری با هزینه‌های کمتر و بازدهی بیشتر همراه است و می‌تواند با ایجاد اشتغال در روستاها به معیشت خانوارهای روستایی کمک شایانی کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه افزود: در سال جاری با توجه ‌به شعار سال و منویات مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم بحث استفاده از استخرهای ذخایر آب کشاورزی برای پرورش ماهی مدنظر قرار گرفته است.

وی همچنین ابراز کرد: در کل کشور حدود 65 هزار استخر ذخیره آب کشاورزی و در استان سمنان حدود 2 هزار استخر وجود دارد که قابلیت استفاده در آبزی‌پروری را دارند.

فلاحی در رابطه ‌با مزیت‌های استفاده از این استخرها بیان کرد: این استخرها علاوه بر اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه ندارند، همچنین آب این استخرها به دلیل فضولات ماهی و همچنین غذایی که در آن ریخته شده از حیث مواد آلی  بسیار غنی است و می‌تواند در کشاورزی کمک شایانی به کشاورزان کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک تن و 500 کیلوگرم انواع آبزیان در استان سمنان تولید شده است، بیان کرد: این تعداد ماهی در 300 استخر پرورش ماهی در سطح استان تولید شده و در کنار آن 500 هزار ماهی زینتی و همچنین 3 تن جلبک مکمل غذایی دام و طیور تولید شده است.

بنا به گفته فلاحی، در شرایط اقلیمی استان سمنان قابلیت پرورش انواع ماهی گرمابی و سردابی وجود دارد به‌طوری‌که ماهی قزل‌آلا به‌عنوان ماهی سردابی و کپور و تیلاپیا به‌عنوان ماهی گرمابی در استان تولید می‌شوند.

این مقام مسئول همچنین به پایین ‌بودن سرانه مصرف ماهی در استان سمنان اشاره کرد و افزود: در حالی ‌که سرانه مصرف ماهی در کشور حدود 13 کیلوگرم در سال است این میزان در استان سمنان 50 درصد کمتر و حدود 6/5 کیلوگرم در سال است.

بنا به گفته وی مصرف ماهی به دلیل دارابودن امگا 3، پروتئین‌های قابل جذب، کمک به رشد جنین و کودکان بسیار حائز اهمیت است و در تلاش هستیم با برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در این زمینه میزان مصرف را درسطح استان افزایش دهیم.  

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از