حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
بانوی کارآفرین و پرورش‌دهنده قارچ:

پرورش قارچ گزینه پرسودی برای کارآفرینی است

پرورش قارچ گزینه پرسودی برای کارآفرینی است

بانوی کارآفرین و پرورش‌دهنده قارچ گفت: قارچ محصولی است که به‌راحتی تولید شده و فضای زیادی را نمی‌طلبد و در عین حال سود خوبی نیز دارد.

سمیه اسدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مزایای گوناگون پرورش قارچ گفت: پرورش قارچ بازدهی سریعی دارد و هنگام شروع نیاز به سرمایه اولیه هنگفت نیست و علاقه‌مندان می‌توانند با پرورش قارچ در منزل به سود تضمین شده و منطقی برسند.

وی در ادامه افزود: کار پرورش قارچ ریسک سرمایه‌گذاری بسیار کمتری نسبت به سایر مشاغل دارد، همچنین سود تضمینی و بازار فروش خوبی دارد که از مزایای آن به شمار می‌رود. 

این بانوی کارآفرین و پرورش‌دهنده قارچ ابراز کرد: قارچ‌ها انواع مختلفی دارند که در این میان دو نوع صدفی و دکمه‌ای با پرورش اصولی و کمپوست مرغوب به رشد خوبی می‌رسند و پرورش قارچ نسبت به دیگر محصولات کشاورزی دوره رشد کوتاه‌تری دارد.

اسدی بیان کرد: در پرورش قارچ دکمه‌ای و صدفی از زمان ورود کمپوست قارچ تا زمانی که اولین مرحله محصول قارچ قابل‌ برداشت است حدود ۳۵ تا ۴۰ روز زمان صرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای پرورش قارچ نیازی به زمین کشاورزی با وسعت بالا نیست و پرورش قارچ را در سالن و فضای سرپوشیده با وسعت کم می‌توان انجام داد.

وی همچنین بیان کرد که در ابتدای شروع به کار پرورش قارچ  فضایی که مورد استفاده قرار دادم  به‌اندازه یک انباری کوچک در منزل بود و اکنون به سه سالن ارتقاء یافته و در تمام سالن‌ها پرورش قارچ همراه با تجهیزات کامل در حال انجام است.

اسدی با اشاره به سرمایه محدود برای شروع به اشتغال در این حوزه گفت: از آنجایی ‌که مواد اولیه برای شروع کسب و کار در حوزه پرورش قارچ داخل کشور وجود داشت و تحت‌تأثیر تحریم‌ها قرارنگرفته بود؛ بنابراین با افزایش قیمت و یا هزینه واردات مواد اولیه مواجه نشدم وتوانستم  با سرمایه اندک شروع به کار کنم و به‌ مرور زمان کسب و کار را توسعه دهم.

وی عنوان کرد: برای پرورش قارچ پس از مشخص‌ کردن سالن پرورش نوبت به تجهیزکردن سالن می‌رسد، تجهیزات مورد نیاز سالن برای پرورش قارچ شامل؛ قفسه‌بندی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و همچنین یک مه‌پاش برای تنظیم رطوبت هوا است.

اسدی با بیان چگونگی ارتقاء کسب و کار پرورش قارچ با سرمایه محدود توضیح داد: برخی هزینه سرمایه‌گذاری در پرورش قارچ ثابت هستند که شامل سالن پرورش قارچ و قفسه‌بندی و سیستم گرمایش و سرمایش می‌شود و ما برای هزینه‌های ثابت از بانک وام‌هایی با سود پایین دریافت کردیم، همچنین چهاد سازندگی  با اعطای وام اشتغال‌زایی به‌صورت کم‌بهره از توسعه کسب و کار ما حمایت کرده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از