حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/28 شمسی | 2024/10/19 میلادی
کاهش آورد آبی حبله‌رود در پی خشکسالی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان خبر داد:

کاهش آورد آبی حبله‌رود در پی خشکسالی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: آورد آبی رودخانه حبله‌رود شهرستان گرمسار به علت کاهش نزولات جوی و خشکسالی کاهش یافته است.

حمید احسانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در خصوص وضعیت رودخانه حبله‌رود شهرستان گرمسار گفت: میزان آورد رودخانه حبله‌رود همچون سایر رودخانه‌ها و منابع آبی رابطه مستقیم با وضعیت بارش به‌خصوص برف در حوزه بالادست دارد.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه خشکسالی‌های ناشی از تغییرات اقلیمی و به تبع آن کاهش نزولات جوی طی سال‌های اخیر باعث کاهش میزان آبدهی این رودخانه شده است، افزود: میزان آبدهی حبله‌رود با بهبود شرایط جوی نسبت به سال‌های اخیر بهبود نسبی خواهد یافت.

وی در ادامه ابراز کرد: رودخانه حبله‌رود به‌دلیل وسعت حوضه آبریز و تغذیه از چشمه‌های متعدد عمدتاً در نقاط مرتفع که وضعیت بارش نسبتاً بهتری دارد، از جمله رودخانه‌های دائمی به شمار می‌رود.

احسانی با بیان اینکه آورد رودخانه متأثر از تغییرات اقلیمی است، اظهار کرد: میزان آورد رودخانه در محل شهرستان گرمسار به دلیل مسائل مرتبط با مدیریت در حوزه بالادست به شدت کاهش یافته و به حداقل رسیده است. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان تأمین آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان از رودخانه حبله‌رود در سال گذشته بالغ بر ۶۵ میلیون متر مکعب بود، بیان کرد: این میزان ۵۷ میلیون متر مکعب جهت مصارف کشاورزی، ۸ میلیون متر مکعب جهت مصارف شرب و ۱۵۰ هزار متر مکعب جهت مصارف صنعت بوده است. 

وی همچنین تصریح کرد: بر اساس تخصیص ابلاغی، میزان تخصیص از حوضه آبریز و سد نمرود در مجموع حدود ۱۸۷ میلیون متر مکعب است.

احسانی با اشاره به کاهش آورد آبی رودخانه حبله‌رود بیان کرد: با توجه به نمودار مقایسه آورد سالانه رودخانه حبله‌رود از سال ۱۳۸۹ لغایت ۱۴۰۲ کاهش نسبی داشته است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود با پیگیری‌های به‌عمل آمده و بهبود مدیریت مصرف در بالادست حوضه، میزان آورد رودخانه در سال‌های آتی بهبود یابد. 

وی در خصوص عوامل کاهش آورد آبی این رودخانه اظهار کرد: عوامل متعددی از جمله بروز و استمرار خشکسالی‌ها، کاهش نزولات جوی به‌خصوص از نوع برف، عدم مدیریت مصرف در بالادست حوضه یعنی حوضه استحفاظی استان تهران که خارج از حیطه عملکرد این شرکت است موجبات کاهش آورد رودخانه را فراهم کرده است. 

احسانی در خصوص تأمین حقابه کشاورزان گفت: بخشی از اراضی کشاورزی صرفاً از طریق چاه‌های محفوره و بخشی از طریق رودخانه حبله‌رود و قسمتی نیز توأمان از چاه و رودخانه تأمین می‌شود. 

وی از کاهش آب مصرفی کشاورزان نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: بررسی و مقایسه سوابق مربوط به تأمین آب در ۶ ماهه نخست سال‌جاری و گذشته، کاهشی در حدود ۳ میلیون متر مکعب را نشان می‌دهد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از