کارشناس مسائل اجتماعی:
کودکان امروز رهبران فردا هستند
کارشناس مسائل اجتماعی گفت: توانمندسازی به کودکان کمک میکند تا احساس مسئولیت و مشارکت در جامعه را در خود پرورش دهند و به افرادی فعال و مؤثر تبدیل شوند.
زهرا محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اهمیت توانمندسازی کودکان اظهار کرد: توانمندسازی کودکان و نوجوانان یک فرایند چند بعدی بوده که با هدف افزایش مهارتها، اعتماد به نفس و خودآگاهی آنان طراحی شده و این فرآیند نهتنها به رشد فردی کودکان کمک میکند؛ بلکه بر بهبود فرایند جامعه نیز تأثیرگذار است.
کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: برای توانمندسازی مؤثر همکاری و تعامل بین والدین، معلمان و جامعه ضروری بوده و والدین با ایجاد محیطی حمایتگر و مثبت در خانه میتوانند پایهگذار اعتماد به نفس و استقلال در کودکان باشند.
وی با اشاره به نقش معلمان در رش ذهنی کودکان افزود: معلمان نیز با ارائه آموزشهای مناسب و تشویق به تفکر انتقادی نقش مهمی در توسعه مهارتهای اجتماعی و شناختی ایفا میکنند و جامعه باید با فراهمکردن منابع و فرصتهای آموزشی، بهبود شرایط زندگی و ایجاد فضاهای امن برای بازی و یادگیری از این فرایند حمایت کند.
محمدی با بیان اینکه توانمندسازی کودکان کلید ساختن آیندهای روشن و پایدار است گفت: با فراهمکردن محیطی امن و حمایتی میتوانیم به کودکان مهارتهای لازم برای رهبری را آموزش دهیم، توانمندسازی کودکان یک سفر شامل آموزش تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارتهای اجتماعی است.
این روانشناس بیان کرد: نکته جالب این است که توانمندسازی کودکان میتواند بهعنوان الگویی مؤثر برای مدیریت منابع انسانی در سازمانها در نظر گرفته شود و فعالیتهای گروهی و پروژههای اجتماعی به کودکان کمک میکند تا اعتماد به نفس و مسئولیتپذیری را تجربه کنند.
محمدی خاطرنشان کرد: ایجاد فرصتهایی برای بیان نظرات و ایدهها کودکان را تشویق میکند تا صدای خود را بشنوند و متوجه تأثیر خود در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و یا سیاسی و اقتصادی باشند و از طریق این فرایند کودکان نهتنها به رهبران مؤثری تبدیل میشوند؛ بلکه با ارزشهای همدلی و همکاری جامعهای بهتر را شکل میدهند.
وی تأکید کرد: با توانمندسازی نسل جوان میتوانیم جامعهای قویتر و پایدارتر بسازیم که در برابر ناملایمات مقاومتر و از تابآوری بیشتری برخوردار باشد و این امر نهتنها به بهبود کیفیت زندگی فردی کمک میکند؛ بلکه به تقویت همبستگی اجتماعی و توسعه پایدار نیز منجر میشود.
کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه اهمیت فضاهای آموزشی چندبعدی نیز قابل توجه است افزود: ایجاد فضاهای آموزشی که شامل فعالیتهای هنری، ورزشی و بازیهای تربیتی باشد نقش بهسزایی در توسعه مهارتهای مختلف کودکان دارد.
وی ادامه داد: این فضاها به کودکان این امکان را میدهند که خلاقیت خود را از طریق هنر ابراز کنند، تواناییهای جسمانی خود را در ورزش تقویت کنند و مهارتهای اجتماعی و همکاری را از طریق بازیهای گروهی یاد بگیرند زیرا چنین محیطهایی به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در کودکان کمک میکند.
محمدی حمایت عاطفی و مالی خانواده را یک نقش بیمانند در توانمندسازی کودکان دانست و عنوان کرد: این حمایتها به کودکان احساس امنیت و اعتماد به نفس میدهند و به آنها کمک میکنند تا در مواجهه با چالشها تابآوری بیشتری داشته باشند.
وی یادآور شد: حمایت مالی نیز به نوبه خود امکان دسترسی به منابع آموزشی و بهداشتی را فراهم میآورد که برای رشد و پیشرفت ضروری است زیرا هنگامی که خانوادهها به فرزندان خود عشق و توجه نشان میدهند آنها قادر خواهند بود مهارتهای اجتماعی و عاطفی لازم را توسعه دهند.
محمدی، هدف اصلی از توانمندسازی کودکان را ایجاد شرایطی دانست که آنها بتوانند به بهترین شکل ممکن در زندگی شخصی و اجتماعی خود موفق شوند و بیان کرد: این فرآیند شامل فراهم کردن فرصتهای آموزشی، حمایت عاطفی و اجتماعی، و ایجاد محیطی امن و مثبت است زیرا با تقویت مهارتهای فردی، اعتماد به نفس و قابلیتهای اجتماعی، کودکان قادر خواهند بود تا به چالشهای زندگی پاسخ دهند و تصمیمات مؤثری بگیرند.
کارشناس مسائل اجتماعی ابراز کرد: توانمندسازی به کودکان کمک میکند تا احساس مسئولیت و مشارکت در جامعه را در خود پرورش دهند و به افرادی فعال و مؤثر تبدیل شوند.
انتهای خبر/