حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/02/27 شمسی | 2024/05/16 میلادی
رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی استان سمنان:

۴۰ درصد تاغزارهای استان سمنان دچار آفت است

۴۰ درصد تاغزارهای استان سمنان دچار آفت است

رئیس اداره حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی استان سمنان گفت:۴۰ درصد از تاغزارهای استان سمنان درگیر آفت‌های سفیدک و شپشک تاغ است که بهترین روش مقابله و کنترل آن پیگیری و بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ سفیدک و شپشک تاغ نوعی بیماری انگلی است و موجب خشکیدن تدریجی درختان می‌شود و هرس درختان آلوده تنها راه مقابله با برخی بیماری‌های درختان از جمله این انگل است.

برای مبارزه با آفت شپشک و سفیدک، درختان آلوده کف‌بر شده و پس از مدتی درختان دوباره جست‌زنی کرده و منطقه با درختان جوان و سالم تاغ احیا می‌شود و چوب درختان قطع شده در صنایعی مانند تهیه سرکه چوب برای تقویت اراضی کشاورزی و باغی، تولید پودر برای استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع تولید آجر و سفال ساختمانی استفاده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان در این راستا گفت: برخی آفت‌های موجود در طبیعت مفید هستند و مبارزه شیمیایی با یک نوع آفت مضر می‌تواند موجب ازبین‌رفتن آفت‌های مفید شود، بر همین اساس بهترین روش مبارزه با آفت‌های تاغ استان سمنان در دست پیگیری است.

عبدوس ادامه داد: روش مبارزه با آفت‌ها در طبیعت مهم است و نمی‌توان برای از بین بردن یک‌گونه مضر آفت بدون بررسی تمام جنبه‌ها به سم‌پاشی اقدام کرد، چرا که با از بین رفتن آفت‌های مفید، زمینه طغیان بسیاری از آفت‌های مضر فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: دخالت کمتر در طبیعت راهکار مهم و مؤثر در حفظ توازن طبیعت است و با توجه به محدودیت‌هایی که در استفاده سموم شیمیایی برای نابودی آفت‌ها در طبیعت وجود دارد، راهکارهای زیستی و مکانیکی برای مبارزه پیگیری می‌شود.

به گفته این مسئول، آفت‌های مفید و مضر همواره در طبیعت وجود دارند و زمانی که گیاه قوی باشد قادر به دفع آفت‌های مضر است و زمانی که تضعیف شود، آفت بر آن غلبه می‌کند.

وی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین و خشکسالی و کاهش بارندگی از عوامل مهم در تضعیف گیاه و مغلوب شدنش در مقابله با آفت است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ملخ کوهان‌دار از دیگر آفت‌های تاغ‌زارها محسوب می‌شود که اکنون تاغ‌زارهای رضاآباد خارتوران شاهرود درگیر این آفت است و مبارزه زیستی برای ازبین‌بردن آفت در حال اجراست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از