حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان سمنان:

98/8 درصد مردم استان سمنان باسوادند

98/8 درصد مردم استان سمنان باسوادند

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان سمنان با اشاره به باسواد بودن 98/8 درصد مردم این استان، گفت: ۱/۲ درصد از هم‌استانی‌ها نیز بی‌سوادند که در تلاش هستیم تا با طرح‌های سوادقرآنی و نهضت دانش‌آموزی این افراد هم باسواد شوند.

زینب داودی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در خصوص تداوم فعالیت نهضت سوادآموزی، گفت: قرار بر ادغام و یا انحلال این نهضت بود که در دولت سیزدهم بدون رأی‌گیری ابقاء نهضت سوادآموزی تصویب شد.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان سمنان از تغییر رویکرد نهضت سوادآموزی از شهریور سال‌ جاری خبر داد و افزود: رویکرد جدید نهضت سوادآموزی کمی تغییر پیدا کرده که قرار است از کم‌سوادی و بی‌سوادی صرف خواندن و نوشتن به سمت انواع سواد پیش رود.

وی با اشاره به اینکه جامعه هدف نهضت سوادآموزی در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است، اظهار کرد: ۹۸/۸ درصد از مردم استان سمنان باسواد هستند و ۱/۲ درصد هم بی‌سوادند.

داودی با اشاره به اینکه سواد قرآنی یکی از معیارهای باسوادی است، تصریح کرد: عده‌ای از هم‌وطنان در سطح جامعه سواد نداشته و مدرک معتبری ندارد ولی می‌توانند قرآن را به‌راحتی بخوانند.

این مقام مسئول از اجرای طرح سواد قرآنی باهدف تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی در سطح استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح افرادی که سواد قرآنی دارند، شناسایی ‌می‌شوند.

وی با اشاره به ابلاغ به فرمانداری‌ها جهت شناسایی افراد بی‌سواد در سطح روستاها، بیان کرد: در روستاها تعداد زیادی از افرادی سواد قرآنی دارند که باید شناسایی شوند.

داودی همچنین تصریح کرد: پس از شناسایی این افراد از آن‌ها آزمونی گرفته خواهد شد که برخی‌ها در همین سطح می‌مانند و به آن‌ها مدرک سواد قرآنی اعطاء خواهد شد و عده‌ای هم علاقه‌مند به ادامه تحصیل هستند.

 وی در خصوص طرح «نهضت دانش‌آموزی» جهت کاهش بی‌سوادی در سطح استان گفت: دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی می‌توانند افراد بی‌سواد را شناسایی کرده و به نهضت معرفی کنند تا مابقی اقدامات جهت با سواد شدن آن‌ها صورت گیرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: این طرح توسط دانش‌آموزان برای شناسایی بی‌سوادان اجرا می‌شود که با اجرای آن شاید افراد بی‌سواد برای علم‌آموزی مشتاق‌تر شوند.

داودی با اشاره به اینکه در این طرح ابتدا دانش‌آموزان افراد بی‌سواد را از بین اعضای خانواده خود شناسایی می‌کنند، بیان کرد: کتاب‌هایی به دانش‌آموزان داده می‌شود که بتوانند در پیام‌رسان شاد آموزش خود را انجام دهند.

 وی همچنین تصریح کرد: به دانش‌آموزانی که بتوانند این طرح را انجام داده و به افراد بی‌سواد آموزش دهند پاداش‌هایی پرداخت خواهد شد.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از