حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/07/25 شمسی | 2024/10/16 میلادی
حضرت معصومه (س) زیارت مأثور دارد
کارشناس و مدرس معارف اسلامی:

حضرت معصومه (س) زیارت مأثور دارد

کارشناس و مدرس معارف اسلامی گفت: حضرت معصومه (س) پس از حضرت فاطمه زهرا (س)، تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور از معصوم (ع) دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدرضا علوی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان زندگی‌نامه و منزلت حضرت معصومه (س) اظهار کرد: در میان بانوان خاندان پیامبر اکرم (ص)، دو تن از آن‌ها از مقام شفاعت بسیار گسترده‌ای برخوردارند که یکی وجود مبارک حضرت زهرا (س) و دیگری کریمه اهل‌ بیت (ع) فاطمه معصومه (ع) است.

کارشناس و مدرس معارف اسلامی در ادامه افزود: مقام شفاعت حضرت معصومه به‌قدری عظیم است که در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم؛ «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ یعنی ای فاطمه برای من در بهشت شفاعت کن» و این عبارت نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است که این بانوی بزرگوار در نزد خداوند و اهل‌ بیت (ع) دارد.

علوی عنوان کرد: حضرت معصومه در میان فرزندان امام کاظم (ع) بعد از حضرت رضا (ع) والاترین شأن و منزلت را داراست و این موضوع به‌وضوح از اسامی، القاب و توصیف‌هایی که ائمه اطهار (ع) از این بانوی آسمانی کرده‌اند، نمایان است.

وی به فرازی از زیارت‌نامه حضرت معصومه (س) اشاره کرد و افزود: در زیارت‌نامه می‌خوانیم که؛ فَإِنَّ لَک عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ، یعنی همانا برای تو نزد خداوند شأن و جایگاه والایی قرار دارد و این عبارت به‌وضوح نشان‌دهنده مقام و منزلت بالای حضرت معصومه (س) در نظام الهی و دینی است.

علوی بیان کرد: از ویژگی‌های بارز حضرت معصومه این است که پس از حضرت فاطمه زهرا، تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور از معصوم (ع) دارد و بانوان برجسته‌ای مانند؛ آمنه بنت وهب، خدیجه بنت خویلد، فاطمه بنت اسد، حضرت زینب (س)، فاطمه ام‌البنین، حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شکی در مقام بلند و جایگاه رفیع آن‌ها نیست، هیچ‌یک زیارت مأثور از سوی معصومان (ع) ندارند.

وی ادامه داد: زیارت‌نامه حضرت معصومه (س) از آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) برادر بزرگوارشان وارد شده است و این ارتباط نزدیک با امام رضا (ع) بر اهمیت این موضوع می‌افزاید.

علوی با بیان اینکه بعد از زیارت چهارده‌معصوم (ع)، برای زیارت حضرت معصومه از سوی معصومان (ع) ترغیب و تشویق فراوانی صورت‌ گرفته است، گفت: تعبیرات ارزشمندی در پاداش زیارت آن بانو به‌کاررفته که نشان‌دهنده عظمت مقام حضرت است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) افزود: «مَنْ زارَها وَجبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ هرکس او را زیارت کند، بهشت برای اوست» و این روایت نه‌تنها بر اهمیت زیارت حضرت معصومه (ع) تأکید می‌کند؛ بلکه بیانگر آثار معنوی و روحانی زیارت این بانوی بزرگوار است.

کارشناس و مدرس معارف اسلامی اظهار کرد: حضرت معصومه (س) در تاریخ یکم ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری متولد شدند و تاریخ وفات ایشان دهم ربیع‌الثانی است و از وضعیت تأهل حضرت اطلاعات چندانی در دست نیست.

وی تأکید کرد: حضرت معصومه (س) به‌عنوان یک‌ عالمه و فاضله شناخته می‌شدند و بسیاری از طلاب علوم دینی به محضر حضرت می‌رسیدند تا از علم و دانش وی بهره‌مند شوند.

علوی حضرت معصومه (س) را به‌عنوان یک شخصیت‌ محوری در تاریخ اسلام دانست و افزود: حضرت معصومه (س) نه‌تنها در زمینه‌های دینی بلکه در عرصه‌های اجتماعی نیز تأثیرگذار بودند؛ زیرا با رفتار و کردار خود نشان دادند که چگونه یک زن مسلمان می‌تواند در جامعه اسلامی نقشی مؤثر ایفا کند.

وی ابراز کرد: مقام والای حضرت معصومه (س) نه‌تنها به‌عنوان یک بانوی بزرگ بلکه به‌عنوان یک شفیع الهی در قیامت نیز شناخته می‌شود و امید است که همه ما و بخصوص بانوان و دختران ما با پیروی از سیره و روش حضرت، در زندگی و آخرت خود عاقبت‌به‌خیر باشیم.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از