حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان:

روستای سله‌بن باید تعیین تکلیف شود

روستای سله‌بن باید تعیین تکلیف شود

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان گفت:در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور به فیروزکوه مقرر شد حداکثر ظرف یک سال آینده تخلیه روستای سله‌بن تعیین تکلیف شود، از این‌ رو باید روستا از سکنه تخلیه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ محسن اشرفی در خصوص افت سطح آب‌ سفره‌های زیرزمینی در غرب استان سمنان گفت: خشکسالی‌های متوالی و برداشت بی‌رویه و اضافه از ظرفیت در منطقه، خسارت جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی داشته است، به‌طوری‌که سالانه ۷۵ سانتی‌متر در شهرستان‌های گرمسار و آرادان افت سفره‌های آب زیرزمینی ثبت شده که این میزان در ایوانکی 1/5 متر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه حقابه 5 هزار و ۳۰۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی در ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه از حبله‌رود تأمین می‌شود، گفت: در راستای مقابله با بحران کم‌آبی طرح لایروبی رودخانه در حوزه استحفاظی شهرستان گرمسار، شناسایی و برخورد با متخلفانی که به حریم و بستر رودخانه تجاوز کردند و استانداردسازی نهرها و انشعاب‌ها در این حوزه انجام شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان با اشاره به اینکه با کاهش بارش و نزولات آسمانی، سال آبی سختی در پیش است، ابراز کرد: در بخش تأمین آب آشامیدنی شهرهای غربی استان سمنان روزانه حدود ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب به تصفیه‌خانه گرمسار تحویل می‌شود.

نظارت بر برداشت از چاه‌ها و مقابله با برداشت‌های غیرمجاز

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان با اشاره به اینکه فعالیت امور آب در  دو بخش اداری، ستادی و فعالیت‌های فنی، طرح‌های اجرایی انجام می‌شود، اظهار کرد: ابلاغ پروانه بهره‌برداری چاه‌ها، تمدید پروانه، صدور مجوز کف شکنی، پمپاژ اولیه، استعلام‌های حریم بستر، نظارت بر معادن شن و ماسه، حفظ و حراست از بستر رودخانه، نصب کنتور هوشمند آب برای چاه‌های کشاورزی و صنعت، جلوگیری از اضافه‌پرداخت چاه‌ها، شارژ کنتورهای هوشمند، شناسایی چاه‌های غیرمجاز و مسدودکردن آن‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌های امور آب شهرستان گرمسار بوده است.

وی با بیان اینکه دو دشت در این منطقه وجود دارد که امور آب در آن فعالیت می‌کند، ادامه داد: دشت‌های ایوانکی، گرمسار و آرادان محدوده استحفاظی امور آب این منطقه است.

این مسئول با تأکید بر لزوم مقابله با بحران جدی خشکسالی و کم‌آبی، افزود: در مجموع در شهرستان‌های گرمسار و آرادان ۷۲۵ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد ۱۴۷ حلقه در ایوانکی، ۲۹۳ حلقه در گرمسار و ۲۸۵ حلقه در آرادان بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: امور آب این منطقه در دو بخش چاه‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی نظارت دارد و در حوزه آب سطحی تنها رودخانه دائمی این منطقه حبله‌رود محسوب می‌شود که از سد نمرود منشعب شده و این رودخانه از سد تا بند انحرافی بنه کوه ۹۰ کیلومتر طی مسیر می‌کند و حقابه کشاورزان، صنعت و بخشی از آب آشامیدنی مردم این دو شهرستان تأمین می‌شود.

طرح بزرگ آبرسانی از سد نمرود

وی با تأکید بر اینکه اجرای طرح‌های عمرانی و ستادی برای جلوگیری از اضافه برداشت‌های غیرمجاز در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: طرح بزرگ آبرسانی به گرمسار با خط انتقال لوله فولادی ۸۰۰ به طول ۴۲ کیلومتر و ساخت ایستگاه پیش‌تصفیه آب در حوزه استحفاظی این شهرستان با حجم ۸۵۰ لیتر در ثانیه، در دست اقدام است که به‌صورت ملی تأمین اعتبار می‌شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان اضافه کرد: آب‌گیری کامل سد نمرود و تأمین حقابه آنان از این محل مهم‌ترین دغدغه بهره‌برداران بخش کشاورزی در این دو شهرستان است.

وی افزود: باتوجه‌به اینکه تسریع در روند آزادسازی روستای سله‌بن در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور به فیروزکوه مصوب و مقرر شد حداکثر ظرف یک سال آینده تخلیه روستای سله‌بن تعیین تکلیف شود، ازاین‌رو باید روستا از سکنه تخلیه شود تا بتوان سد نمرود را به طور کامل و حداکثری آبگیری کرد.

وی با بیان اینکه اکنون که این روستا تخلیه نشده میزان آبگیری سد حدود ۲۵ میلیون مترمکعب است، گفت: این در حالی است که ظرفیت حداکثری و واقعی این سد ۱۲۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است و با تخلیه روستای سله‌بن مردم گرمسار به حق واقعی خود از این منبع آب می‌رسند.

منبع:خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از