حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
در آستانه بازگشایی مدارس؛

روپوشی که قواره دانش‌آموزان سمنان نشد

روپوشی که قواره دانش‌آموزان سمنان نشد

سال جدید تحصیلی در شهرستان سمنان در شرایطی آغاز شد که تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان به علت بدقولی تولیدکنندگان پوشاک بدون لباس فرم سال جدید خود به مدرسه رفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ هر سال در آستانه شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، اولیای دانش‌آموزان به‌منظور تهیه لباس فرم مدرسه فرزند خود رهسپار مزون‌ها و تولیدی‌های معرفی شده از سوی مدارس می‌شوند؛ اما سال جدید تحصیلی در شهرستان سمنان در شرایطی آغاز شد که تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان بدون لباس فرم سال جدید خود به مدرسه رفتند.

 

گرچه به نظر می‌رسد هدف اصلی از مصوب شدن فرم متحدالشکل دانش‌آموزان، در راستای ایجاد نظم و حذف به نمایش درآمدن فاصله طبقاتی در پوشش و لباس میان محصلان بوده است؛ اما تجارت پنهان شکل‌گرفته در پوشش لباس فرم مدارس و تغییر رنگ و لعاب این لباس‌ها به‌خودی‌خود تبدیل به مسئله چالش برانگیزی شده است.

 

بررسی‌های خبرنگار این پایگاه خبری نشان می‌دهد علاوه بر افزایش قیمت هرساله لباس فرم مدارس که اعتراض خانواده‌ها را به همراه داشته است؛ تعداد زیادی از تولیدی‌های پوشاک در سال تحصیلی جدید موفق به عقد قرارداد تولید باس فرم با مدارس نشده‌اند. این مسئله در حالی است که تعداد معدودی از تولیدی‌های این شهرستان به علت کثرت عقد قرارداد با مدارس، توانایی پاسخگویی و عمل به تعهدات خود در زمان مقرر را نداشته‌اند.

 

ایمان عبدالشاه رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پوشاک شهرستان سمنان در گفتگو خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، از محدوده ۴۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزارتومانی قیمت لباس فرم مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی خبر داد و اظهار داشت: هرگونه افزایش قیمت بدون ضابطه که از سوی مردم گزارش شده و یا در صورت مشاهده تخلف توسط بازرسان اتحادیه، شامل پیگیری‌های قانونی و عودت مبلغ اضافی به خانواده‌ها خواهد شد.

 

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پوشاک شهرستان سمنان با اشاره به این که در سال جاری تعداد محدودی از تولیدی‌های پوشاک امر تهیه و دوخت لباس فرم مدارس را در اختیار و انحصار خود قرار داده‌اند؛ اذعان داشت: عدم همکاری آموزش‌وپرورش با اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در حوزه ساماندهی امر معرفی تولیدی‌های پوشاک به میران مدارس، جهت عقد قرارداد تولید لباس فرم دانش‌آموزان باعث شد بخش قابل‌توجهی از تولیدکنندگان پوشاک نتوانند در تولید پوشاک مدارس برای سال تحصیلی جدید مشارکت کنند.

 

وی افزود: این مسئله در حالی است که به علت عدم ساماندهی مطلوب تولیدی‌ها در خصوص دوخت لباس فرم مدارس و عقد قرارداد با مدارس، تعدادی از تولیدکنندگان با بیش از ۱۰ مدرسه قرارداد دوخت لباس فرم امضا کرده‌اند.

 

عبدالشاه با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: متأسفانه باتوجه‌به شرایط پیش‌آمده شاهد آماده‌نشدن تعداد زیادی از لباس فرم دانش‌آموزان تا اواسط مهر و اعتراض خانواده‌ها هستیم.

 

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پوشاک شهرستان سمنان با بیان این که تعدادی از تولیدکنندگانی که در سال جاری موفق به عقد قرارداد با مدارس نشده‌اند، کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند؛ گفت: همکاری آموزش‌وپرورش و انجمن علیا مربیان با اتحادیه صنف تولیدکنندگان پوشاک در زمینه معرفی و عقد قرارداد با تولیدکنندگان پوشاک باعث می‌شود تا همه تولیدکنندگان بتوانند از فرصتی برابر برای عقد قرارداد لباس فرم دانش‌آموزان بهره‌مند شوند و علاوه بر این نظارت اتحادیه موجب شفافیت قراردادها و قانونی‌بودن همه قیمت‌ها خواهد شد.

 

وی افزود: عموم شهروندان در صورت مشاهده تخلف می‌توانند شکایت خود را از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا تماس و مراجعه حضوری با اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک شهرستان مطرح کنند.

 

عبدالشاه با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت دوخت لباس فرم مدارس و همچنین بالارفتن قیمت پارچه‌ها ابراز داشت باتوجه‌به تغییرات قیمت‌ها قیمت تمام شده لباس فرم مدارس نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۵ درصدی روبرو بوده است.

 

سهیلا محمدزاده یکی از تولیدکنندگان پوشاک که ۱۰ سال سابقه کار تولیدی داشته است، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، با انتقاد از وضعیت نابسامان و مافیا گونه مدیران مدارس عقد قرارداد با تولیدی‌ها، تصریح کرد: مدیران مدارس به‌منظور عقد قرارداد با تولیدی‌های پوشاک، مواردی مانند خرید تجهیزات و یا لباس فرم رایگان برای کادر مدرسه درخواست می‌کنند.

 

این تولیدکننده با بیان این که هر تولیدکننده‌ای با درخواست خارج از روال قانونی مدیران مدارس در حاشیه تولید لباس فرم دانش‌آموزان موافقت نکند از عقد قرارداد با مدارس باز می‌ماند؛ گفت: قبول چنین درخواست‌هایی باتوجه‌به هزینه تحمیلی ایجاد شده برای تولید‌کننده، در نهایت منجر به افزایش قیمت لباس‌های فرم دانش‌آموزان خواهد شد.

 

وی که چندی است به علت اوضاع نابسامان عقد قراردادهای مذکور، تولیدی خود را تعطیل کرده، افزود: چنین شرایطی باعث شده تا تولیدی‌های کوچک موفق به اخذ قرارداد نشده و درنهایت تولیدکننده از تولید باز بماند.

حبیبه هاشمی یکی دیگر از تولیدکنندگان پوشاک نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیل مرآت، با بیان اینکه مدیران مدارس فقط با تولیدکنندگانی که درصدی از مبلغ قرارداد یا مبلغی مشخص را به مدارس اختصاص دهند کار می‌کنند؛ بیان کرد: سال گذشته مدیر یکی از مدارس دولتی درخواست ۱۰۰ هزار تومان به‌ازای دوخت هر لباس فرم مدرسه را داشت.

 

این تولیدکننده در ادامه بیان کرد: با قبول چنین درخواست‌هایی تنها راهی که برای تولیدکننده باقی می‌ماند افزایش قیمت نهایی محصول تولید شده است که این مورد نیز از لحاظ اقتصادی به خانواده‌ها فشار خواهد آورد.

 

وی که امسال موفق به عقد قرارداد با مدارس نشده است؛ افزود: برای ادامه فعالیت تولیدی با تولیدکنندگان تهران قرارداد می‌بندم و کار را برایشان آماده می‌کنم.

 

مشاهدات میدانی خبرنگار مرآت در این روزها حاکی از شلوغی تنها تعداد خاصی از تولیدی‌ها و عدم رضایت والدین از آماده‌نشدن فرم مدارس فرزندانشان در موقع مقرر بوده و از سویی برخی والدین از قیمت‌های اعلام شده از سوی تولیدی‌ها ناراضی هستند.

 

 پیگیری‌های مرآت به‌منظور انجام مصاحبه با مسئولین آموزش‌وپرورش نتیجه‌بخش نبوده و گفتنی است جایگاه مسئول انجمن اولیاومربیان که متصدی این مسئله در اداره کل آموزش‌وپرورش استان سمنان است؛ خالی است.

 

 به نظر می‌رسد عدم اصلاح رویه موجود نه‌تنها باعث نارضایتی خانواده‌ها از قیمت و عدم تحویل به‌موقع لباس فرم دانش‌آموزان تا پیش از شروع سال تحصیلی شده  بلکه این مسئله موجب تضعیف فعالیت تولیدی‌های کوچک‌تر و دارای روابط کمتر خواهد شد. کما این که بنا بر اظهارات مسئولین صنف اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تعداد دو تولیدی به علت نابسامانی‌های موجود در زمینه عقد قرارداد لباس فرم مدارس اقدام به تعطیل‌کردن تولیدی خود کرده‌اند.

 

باتوجه‌به اینکه استان سمنان استانی پیش‌گام در زمینه تولید اشتغال و احیای واحدهای تولیدی راکد در کشور است شایسته است تا چالش موجود در این زمینه با مشارکت مسئولین آموزش‌وپرورش استان و اتحادیه صنف تولیدکنندگان پوشاک به‌نحوی‌که شایسته استان است، حل شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از