حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/08/01 شمسی | 2024/10/22 میلادی
آثار مخرب «شوم‌گردی» را جدی بگیرید
روانشناس بالینی:

آثار مخرب «شوم‌گردی» را جدی بگیرید

روان‌شناس بالینی گفت: پدیده شوم‌گردی باعث می‌شود تا افراد آگاهانه یا ناآگاهانه در محتوای اخبار منفی، ناامیدکننده و ترسناک غرق شوند که تأثیرات مخربی بر سلامت روان آن‌ها خواهد گذاشت.

ابوالفضل منشی‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در خصوص پدیده شوم‌گردی گفت: این پدیده نوعی گردشگری و جستجو و غرق‌شدن آگاهانه یا ناآگاهانه در محتوای اخبار منفی، ناامیدکننده و ترسناک است که می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت روان افراد داشته باشد. 

وی  در ادامه افزود: این افراد به‌دنبال بازدید از اماکن ترسناک و غم‌انگیز از جمله میادین جنگ، اردوگاه کار اجباری، مناطق آسیب‌دیده از بلای طبیعی و... هستند.

این روان‌شناس بالینی از رواج پدیده شوم‌گردی در سطح کشور خبر داد و گفت: جوانان و نوجوانان از مکان‌هایی که سم هیجان هستند، بازدید می‌کنند که این بازدیدها تأثیرات منفی در روح  آن‌ها خواهد گذاشت.

منشی‌زاده با بیان اینکه این پدیده می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث استرس و اضطراب شود، اظهار کرد: شوم‌گردی در بلندمدت به خرافه‌گویی و مشکلات جدی اجتماعی منجر خواهد شد.

این روان‌شناس همچنین تصریح کرد: استرس و اضطرابی که با افراد همراه خواهد شد تأثیرات ناخوشایندی را در ذهن فرد ایجاد کرده و باعث مشکل در زندگی و کار روزمره افراد می‌شود.

منشی‌زاده با اشاره به  کاهش احساس امنیت در پدیده شوم‌گردی بیان کرد: هر چند فرد در محیط اجتماعی امن و خوبی زندگی کند؛ اما زمانی که در معرض این پدیده قرار گرفت، متأسفانه احساس امنیت نخواهد کرد.

این روان‌شناس در ادامه افزود: افراد درگیر پدیده شوم گردی دچار کابوس و اختلالات خواب می‌شوند و کیفیت زندگی آنها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه توسعه باورهای خرافه در پدیده شوم‌گردی جدی است، اظهار کرد: متأسفانه در این پدیده بازار باورهای خرافی به‌شدت داغ می‌شود.

منشی‌زاده، گسترش ترس عمومی را از عوارض مخرب پدیده شوم‌گردی در اجتماع عنوان کرد و گفت: جوانان و نوجوانان ترس دائم همراه خود دارند که در سطح اجتماع تأثیرات منفی را ایجاد خواهد کرد.

وی انزوا و جدایی از اجتماع را از دیگر عوارض  پدیده شوم‌گردی دانست و افزود: افراد سعی می‌کنند که حتی در بازدید و جستجوهایشان تنها باشند و استرس زیادی را متحمل می‌شوند و از روی خجالت به خانواده و دوستانشان در این مورد چیزی نمی‌گویند.

منشی‌زاده با انتقاد از عدم توجه مسئولان به ایجاد سرگرمی‌‌های متنوع برای جوانان و نوجوانان گفت: متأسفانه نتوانستیم در سنوات مختلف سرگرمی مناسب و خوبی برای جوانان و نوجوانان ایجاد کنیم  و  این موضوع سبب شده آن‌ها به‌سوی تفریحات ناسالم کشیده شوند.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از