حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/04/04 شمسی | 2024/06/24 میلادی
روایتی از روزگار کودکان کار؛

فریاد دادخواهی این کودکان را کسی می‌شنود؟

فریاد دادخواهی این کودکان را  کسی می‌شنود؟

متأسفانه، با وجود نهادهای متولی و قانون حمایت از کودکان کار در کشور همچنان شاهد رشد این پدیده شوم اجتماعی هستیم و هیچ اهتمامی و همگرایی بین مسئولان برای حل این چالش وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کودک و کار دو واژه‌ای هستند که ترکیب آن هرگز مأنوس و خوشایند نخواهد بود و کسانی که باید مظهر نشاط و هیاهوی زندگی در و غرق در بازهای کودکانه باشند گاهی اوقات از تلخی روزگار یک شبه مرد شده و نان‌آور خانواده می‌شوند.

متأسفانه، نان خوردن از دستان کوچک این بزرگ‌مردان برای برخی خانواده‌ها آشفته‌حال موضوعی عادی شده و آنها هر روز کودکانی که باید سر کلاس درس و یا در خواب ناز باشند را راهی کوچه و خیابان می‌کنند تا رهگذران ازسرلطف و ترحم عنایتی کرده و مبلغی را به آنها به آنها انعام بدهند.

معضلی که سایه شوم آن در شهرهای کشور رو به گسترش است و اگرچه متولیان زیادی برای رسیدگی دارد؛ اما مثل‌اینکه همت مقابله با این پدیده شوم اجتماعی آن‌ چنان‌ که باید در بین مسئولان احساس نشده و هر روز بر تعداد این کودکان افزوده می‌شود. 

رشد 7 درصدی کودکان کار ایرانی 

علی پژهان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با تعریف معنای کودکان کار گفت: کودکان کار به کودکانی گفته می‌شود که به‌صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته شده  و از تجربه و لذت دوران کودکی و رفتن به مدرسه محروم و مسائل گوناگون سلامت روح و جسم آنها را تهدید می‌کند.

استادیار جمعیت‌شناسی دانشگاه آزاد تهران افزود: در سراسر جهان 160 میلیون کودک کار وجود دارد که نسبت به سال گذشته 8 میلیون نفر بر تعداد آنها افزوده شده است.

وی همچنین ابراز کرد: پدیده کودکان کار یکی از معضلات کشور ما خصوصاً در کلان‌شهرها است و این کودکان در معرض آسیب‌های گوناگون اجتماعی و خطرات مختلفی قرار دارند و براساس تحقیقات انجام‌گرفته خود این کودکان نیز شرایط مناسبی نداشته و از سوءتغذیه و مشکلات جسمی گوناگون رنج می‌برند.

بنا به گفته پژهان، تعداد کودکان کار ایرانی از سال گذشته تا کنون 7 درصد رشد داشته که بیانگر افزایش مشکلات اقتصادی در بین خانوارهای ایرانی و فقیرتر شدن آنها است.

وی همچنین تأکید کرد که بخشی از کودکان جامعه ما در معرض خطر این آسیب قرار دارند و به لبه پرتگاه بسیار نزدیک شده‌اند و با ادامه روند شرایط اقتصادی ممکن است به جرگه کودکان کار بپیوندند.

این پژوهشگر خطاب به مردم و مسئولان بیان کرد که کودکان کار بخشی از سرمایه و نیروی انسانی کشور محسوب می‌شوند که به دلیل بی‌توجهی ممکن است این بخش از پتانسیل و سرمایه کشور را از دست بدهیم.

پژهان خاطرنشان کرد: کودکان کار در معرض تعرض جنسی و آسیب‌های اجتماعی گوناگون قرار دارند و چون نمی‌توانند تحصیلات مناسبی داشته و در آینده شغل مناسبی انتخاب کنند چرخه فقر را در کشور مجدداً تکرار می‌کنند.

وی در نهایت ابراز کرد: در کشور ما 20 نهاد دولتی و غیردولتی متولی ساماندهی کودکان کار وجود دارد و 43 قانون نیز در این راستا در مجلس به تصویب رسیده، اما متاسفانه نهادها به وظایف خودشان به درستی عمل نکرده و همچنان شاهد رشد این پدیده شوم اجتماعی هستیم.

13 درصد کودکان کار در استان سمنان ایرانی هستند

محمود منطقی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» نیز در تعریف کودکان کار گفت: کودک کار به کودکانی که در شغل‌‌هایی دست‌فروشی، جمع‌آوری ضایعات، کارگری ،باربری ،یدی و سایر مشاغل کار می‌کنند اطلاق می‌شود، اما کودک خیابانی کودکی است که خیابان را خانه خود می‌داند و سرپناه، خوراک، و در میان دیگران بودن، نوعی احساس داشتن خانواده را در خیابان جستجو می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ابراز کرد: در استان سمنان 13 درصد کودکان کار ایرانی و 87 درصد اتباع هستند که بخش اعظمی از کودکان کار اتباع مجوزهای لازم برای حضور در ایران را ندارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: متأسفانه تعداد کودکان کار در کل کشور افزایش پیدا کرده و در استان سمنان نیز طی سال جاری و سال گذشته آمار این کودکان افزایش‌یافته است و در حال حاضر 205 کودک در دو مرکز بهزیستی استان سمنان نگهداری می شوند.

بنا به گفته منطقی این کودکان وابسته به باند و یا گروه خاصی نبوده و در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شده است که بیشتر به دلیل مشکلات معیشتی و یا فرهنگی و بدسرپرستی راهی کار خیابانی شده‌اند. 

وی در نهایت در خصوص اقدامات انجام‌گرفته برای کودکان کار در چتر حمایتی بهزیستی توضیح داد: مصاحبه اوليه و انجام مشاوره مقدماتي به‌منظور كسب اطلاعات در مورد وضعيت فعلي فردي، خانوادگي و اجتماعي کودک خیابانی و ارائه راهكارهاي موردنیاز جهت كاهش و حل مشكلات آنها و همچنین آموزش مهارت‌های زندگی مانند مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری  برای این کودکان انجام می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از