حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان:

قیام 15 خرداد آغاز رنسانس انقلاب اسلامی است

قیام 15 خرداد آغاز رنسانس انقلاب اسلامی است

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان گفت: قیام 15 خرداد سرآغاز نوسازی و تغییر ساختار در کشور و مسیر انقلابی شد که امروز موجب تحول در دنیا شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی ملکیان در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد یک حادثه عظیم بود، گفت: ۱۵ خرداد سال ۴۲ یکی از حوادث سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی بود که به تعبیر حضرت امام (ره) سرآغاز نهضت اسلامی و ازآن‌جهت که حادثه بزرگی بود امام راحل آن را یوم‌الله نامید.

وی در ادامه افزود: قیام عظیم مردم در ۱۵ خرداد دارای دو نکته‌ حائز اهمیت است، نکته نخست غیرت دینی مردم  و دیگری درس‌هایی که مردم ایران از مکتب امام حسین (ع) آموخته بودند و این دو کنار هم سبب خروش ملت غیور در برابر ظلم و ستم شد.

ملکیان با اشاره به پیامدهای سیاسی و اجتماعی قیام ١۵ خرداد افزود: ملّت ایران همیشه از استبداد داخلی و خارجی رنج برده‌اند و قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ نقطه عطفی برای مردم ایران بود و این قیام ملی و مردمی در حقیقت اوج تقابل میان ملت و دولت پهلوی را به نمایش گذاشت. 

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان تصریح کرد: از عمده‌ترین نتایج ۱۵ خرداد خودجوش بودن مردم در قیام بود که در آستانه قیام ۱۵ خرداد گروهی از احزاب سیاسی فعال نسبت به این موضوعات واکنش نشان دادند و با فداکاری و ایثار بی‌نظیر خود، نظام ستم‌شاهی را به مبارزه طلبیدند. 

ملکیان با بیان اینکه نقش پررنگ امام خمینی (ره) در قیام ۱۵ خرداد انکارناپذیر است، ادامه داد: امام خمینی (ره) در کنار بحث مرجعیت در مسائل دینی و مذهبی نیز به امور اجتماعی و سیاسی جامعه واکنش نشان می‌داد.

وی در ادامه افزود: شهدای 15 خرداد حق بزرگی بر گردن همه ما دارند و این شهدا هرگز در مقابل تهدید رژیم شاهنشاهی ذره‌ای تردید نکرده و برای آزادی مرجع تقلیدشان فداکاری کردند. 

این مقام مسئول در نهایت اظهار کرد: در حقیقت ۱۵ خرداد را می‌توان آغاز رنسانس اسلامی تلقی کرد، جمهوری اسلامی قصد بازسازی و نوسازی اسلامی را داشت که جهان‌شمول است و برای تمامی زمان‌ها و مکان‌ها است و می‌تواند تمدن نوینی را ایجاد کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از