حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مدیرکل عشایری استان سمنان مطرح کرد:

مسافت کوچ استان سمنان از طولانی‌ترین کوچ‌های جهان

مسافت کوچ استان سمنان از طولانی‌ترین کوچ‌های جهان

مدیرکل امور عشایری استان گفت: نگاه ویژه دولت به قشر ضعیف جامعه موجب افزایش اعتبارات عشایری استان سمنان طی 2 سال گذشته به 8 برابر شده است.

علی‌اصغر جلالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت در اشاره به عملکرد اداره کل امور عشایری استان سمنان نسبت به ایل عشایر سطح استان، گفت: ۱۳ هزار و ۹۵ نفر در قالب ۳ هزار و ۶۷۹ خانوار با ۷۴ طایفه مستقل به‌عنوان جمعیت عشایر در مناطق مختلف سطح استان سمنان زندگی می‌کنند.

مدیرکل عشایری استان سمنان افزود: انتهایی‌ترین مسافت مبدا و مقصد کوچ ییلاق قشلاق عشایر را می‌توان ۱۴۰۰ کیلومتر مسافت عنوان کرد که این مسافت کوچ از طولانی‌ترین کوچ‌های جهان محسوب می‌شود.

جلالی دررابطه‌با جمعیت دامی استان سمنان اذعان کرد: یک میلیون و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک به‌عنوان جمعیت دامی استان سمنان محسوب می‌شود که از این تعداد بیش از ۶۰ درصد دام متعلق به عشایر استان است.

وی سرانه دام خانوار را یکی از ویژگی‌های عشایر استان عنوان کرد و افزود: در کشور سرانه دام خانوار عشایر ۱۱۳ راس است که این سرانه در استان سمنان  ۲۹۵ راس است و این سرانه در استان سمنان نسبت به سطح کشور ۳ برابر است.

مدیرکل عشایری استان خاطرنشان کرد: عشایر سطح استان علاوه بر دام سبک دارای ۲ هزار و ۸۰۰ راس گاو، گوساله و ۲ هزار راس شتر به‌عنوان دام سنگین است.

جلالی در راستای اقتصاد مقاومتی در ایل عشایر افزود: به طور متوسط تولیدات باکیفیت عشایر بیش از ۵۰۰ تن پشم بز، ۶ هزار و ۵۰۰ تن شیر و انواع فرآورده‌های لبنی در سال می‌توان عنوان کرد که از این در فرآورده‌های لبنی ۳۲ مشتق آن از شیر گرفته می‌شود.

وی در ادامه به صنایع‌دستی عشایر اشاره کرد و گفت: عشایر دارای ۵ هزار و ۲۰۰ مورد صنایع‌دستی غیر داری؛ مانند کلاه‌پشمی، پاپوش، خورجین، گل‌دوزی و... و ۱۱ هزار مترمربع صنایع‌دستی داری از جمله قالی، قالیچه، تابلوفرش، فرش نفیس، گلیم، جاجیم و.... می‌توان عنوان کرد.

مدیرکل عشایری استان افزود: ۴۰ درصد از گوشت قرمز دام سبک استان توسط عشایر استان سمنان تأمین می‌شود.

جلالی خاطرنشان کرد: ۱۴  اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق عشایری و دو کارخانه تولید خوراک دام در گرمسار و درجزین مهدی‌شهر که در تأمین خوراک دام عشایر و غیر عشایر در استان فعالیت دارد.

وی با اشاره به سطح سواد در بین عشایر اذعان داشت: نرخ سواد عشایری در کشور ۶۳ درصد است؛ اما استان سمنان با ۷۲/۲ درصد بالاترین نرخ سواد را در کشور دارا است.

مدیرکل عشایری استان خاطرنشان کرد: کم‌ترین میزان مطالبه‌گری در کشور مختص به قشر عشایر است و این قشر با رفتار متمدنانه و خالصانه درحال‌خدمت به مردم نظام انقلاب اسلامی است.

جلالی ضمن اشاره به مشکل خشکسالی در سطح کشور افزود: طی سال گذشته استان سمنان پس از استان سیستان بلوچستان دومین استان در سطح کشور که دچار خشکسالی شدید شد و این خشکسالی موجب کمبود علوفه در سطح استان شد و کمبود علوفه تأثیر مستقیمی بر روی دام عشایر و اقتصاد عشایر و استان خواهد گذاشت.

وی دررابطه‌ با عملکرد اداره کل عشایر استان جهت کاهش اثرات سوء خشکسالی خاطرنشان کرد: اداره کل با افزایش نهادهای دامی به میزان ۳ برابر طی ۲ سال اخیر، توزیع  ۲۷ هزار تن کنسره دامی و افزایش دوبرابری آبرسانی در مسیر کوچ و محل استقرار عشایر جهت کاهش اثرات سوء خشکسالی اقدام کرد.

مدیرکل عشایری استان افزود: از سال ۱۴۰۰  به‌خاطر پایین‌بودن قیمت گوشت و ایجاد رکود اقتصادی در عشایر اداره کل دامپزشکی اقدام به خرید بیش از ۴۷ هزار و ۳۴۰ راس دام مازاد عشایر توسط مباشرین و پشتیبانی امور دام جهت رفع مشکلات اقتصادی عشایر کرده است.

 

جلالی خاطرنشان کرد: طی سفر و دستور رئیس جمهور به استان سمنان ۷ هزار تن برای ۲۰۰ هزار راس دام مولد عشایر در راستای توزیع نهاده مدت‌دار دامی ۶ماهه برای عشایر استان در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: استان سمنان طبق تبصره ۱۶  برای وام قرض‌الحسنه در تسهیلات کم‌بهره برای دامداران دارای مقام اول در کشور است بیش از ۲۳ میلیارد تومان به عشایر برای جهت تأمین نهاده و دگرگونی دام‌های مولد وام تعلق‌گرفته است.

جلالی در ادامه افزود: نگاه ویژه دولت به قشر ضعیف جامعه موجب افزایش اعتبارات عشایری استان سمنان طی ۲ سال گذشته به ۸ برابر شده است و هزار دستگاه پنل خورشیدی برای روشنایی محل استقرار عشایر توزیع شد.

مدیرکل عشایری استان به انتقال آب، لوله‌گذاری، تجهیز چاه بازسازی، احداث آبشخورها فلزی و بتنی، لایه روبی قنات، بهسازی چشمه، ساخت استخر ذخیره آب، آب‌انبارهای بتونی و از کارهای زیر بنایی احداث ۷ هزار و ۴۸۴ مترمکعب آب‌نما در جاده با مسیر سیلاب، ۵ هزار و ۱۵۷  مترمکعب دیوار ساحلی اشاره کرد.


انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از