حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/23 شمسی | 2024/09/13 میلادی
پزشک فوق‌تخصص گوارش و کبد هشدار داد:

زنگ خطر روی‌آوردن پزشکان به رشته‌های درآمدزا

زنگ خطر روی‌آوردن پزشکان به رشته‌های درآمدزا

پزشک فوق‌تخصص گوارش و کبد معتقد است که متأسفانه طی سال‌های اخیر بیش‌تر پزشکان برای کسب درآمد بیش‌تر به‌دنبال تحصیل در رشته‌های زیبایی و ترک اعتیاد هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، یکم شهریورماه در تقویم کشورمان روزی برای سفیدپوشان ثبت شده است روز همان افرادی که بهترین سال‌های عمر خود را در دانشگاه و یا در بیمارستان سر‌ می‌کنند و مایه آرامش و سلامتی شهروندان هستند.

رضا دبیری یکی از پزشکان سخت‌کوش در استان سمنان است که با تلاش‌های خود توانسته جان بیماران زیادی را تاکنون نجات دهد.

او که فرزند شهید غلامرضا دبیری است از پدرش درس ایثار و از خودگذشتگی را فرا گرفت و در این راه قدم برداشت تا بتواند به بیماران کمک‌های شایسته‌ای داشته باشد.

این پزشک در دوران کرونا در کنار کادر درمان مخلصانه ایستاد و با کمک به بیماران بدحال یاد ایثارگری‌های پدر شهیدش را زنده نگه داشت.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» به‌پاس تلاش‌ها و از خودگذشتگی‌های پزشکان صدیق، سخت‌کوش، با رضا دبیری فوق‌تخصص گوارش و کبد بالغین به گفتگو پرداخت.

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

دبیری_ رضا دبیری هستم در سال ۱۳۵۳ در روستای پهلوانی شهرستان اقلید استان فارس متولد شدم.

سال‌های آغازین تحصیل را  در همان روستا درس خواندم و از کلاس چهارم ابتدایی تا سوم راهنمایی را در شهرستان اقلید و سپس دوران دبیرستان را در دبیرستان شبانه‌روزی نمونه توحید شیراز گذراندم.

سال ۷۱ در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول به تحصیل شدم و به‌صورت مستقیم رشته بیماری‌های داخلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را ادامه دادم.

هفت  سال طرح دوره تخصص را در بندر کنگان استان بوشهر گذراندم و از سال ۸۹ در رشته بیماری‌های گوارش و کبد بالغین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمارستان طالقانی مشغول شدم و سال ۹۱ هم برای گذراندن طرح فوق‌تخصص وارد دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شدم.

حال ۱۲ سال است که به‌عنوان هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مشغول تدریس و درمان بیماران هستم.

چه چیزی باعش شد تا به رشته پزشکی علاقمند شوید؟

دبیری_ پدرم از دوران کودکی همیشه دوست داشت که در رشته پزشکی تحصیل کنم و تخصص خود را بگیرم.

جو دبیرستان ما غالباً این بود که دانش‌آموزان در رشته‌های تجربی و ریاضی مشغول به تحصیل می‌شدند که من هم تا سال سوم دبیرستان در رشته ریاضی درس خواندم؛ ولی در سال چهارم تغییر رشته دادم و علوم تجربی را انتخاب کردم و دوباره مشغول به تحصیل شدم که در نهایت با اعلام نتایج کنکور، در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز قبول شدم.

سخت‌ترین لحظه در زندگی یک پزشک چیست؟

دبیری_ برای یک پزشک سخت‌ترین دوران، دوران رزیدنتی است. کشیک‌های پشت‌سرهم در دوران رزیدنتی گاهی تا ۹ شبانه‌روز طول می‌کشید و دیگر در روزهای آخر کشش نداشتم و خستگی مفرطی در من به وجود می‌آمد و فقط می‌توانستم خواب‌های ۱۰ دقیقه‌ای داشته باشم که از لحاظ فیزیکی سخت‌ترین دوران من بود.

از نظر روحی - روانی سخت‌ترین لحظه برای پزشک زمانی است که وقتی بیماری امید به زندگی دارد و در سنین جوانی یا میان‌سالی با تمام تلاش پزشک، جان خود را از دست می‌دهد.

لطفاً چند نکته کلیدی که در دوران طبابت به آن‌ها دست یافته‌اید، بیان کنید؟

دبیری_  هیچ‌وقت یک پزشک نباید خود را با همکارانش از لحاظ درآمدی مقایسه کند؛ چرا که این مقایسه‌ها احساس ناامیدی در آن‌ها ایجاد می‌کند و یا باعث می‌شود برای درآمدهای بیش‌تر به کارهای غیرعلمی روی بیاورد.

یکی دیگر از نکات کلیدی در طبابت تشکیل پرونده بیماران است که در ویزیت بیماران مخصوصاً بیماران سرپایی تشکیل پرونده بسیار مهم است و داروهای تجویزی، آزمایش‌ها بیمار و یافته‌های هر بیمار در هر معاینه باید ثبت شود.

به‌روز بودن یکی از نکاتی است که پزشکان باید به آن توجه کنند؛ چرا که پزشکی رشته‌ای است که دائماً در حال تغییر و تحول است و اکثر اوقات داروها و روش‌های جدید در پزشکی تدوین می‌شود پس یک پزشک باید در رشته‌ خود دائماً به‌روز باشد.

توصیه شما به پزشکان جوان تازه فارغ‌التحصیل شده چیست؟

دبیری_ متأسفانه به‌دلیل طولانی بودن مسیر تخصص و اینکه درآمدها و هزینه‌ها با هم هم‌خوانی ندارد خیلی از همکاران در علوم پزشکی به دو رشته زیبایی و ترک اعتیاد روی می‌آورند؛ چرا که به  مقوله درآمدزایی آن توجه می‌کنند.

کسانی که هفت سال عمرشان را در پزشکی گذرانده‌اند حیف است ادامه مسیر را در زیبایی و ترک اعتیاد بگذرانند.

امروزه شرایط برای پزشکان جوانان سخت است و شاید گزینه‌های بهتری داشته باشند ولی اگر تخصص خود را ادامه دهند و دل به کار داشته باشند می‌توانند به اهداف خود برسند.

جوانان باید در هر رشته‌ای که دوست دارند تا انتها آن را در دوران جوانی طی کنند چرا که با بالارفتن سن از لحاظ جسمی و ذهنی کشش دوران تخصصی را ندارند که بتوانند برای خود و جامعه مفید باشند.

اگر به عقب برگردید باز هم رشته پزشکی را انتخاب می‌کنید؟

دبیری_ با وجود اینکه دوران تحصیل و تخصص برای من به سختی گذشت اما اگر به عقب برگردم بازهم همین رشته را انتخاب خواهم کرد و آن را ادامه می‌دهم.

از دیدگاه شما تأثیر ارتباط مناسب میان بیماران و پزشکان تا چه حد در سرعت درمان اثر خواهد داشت؟

دبیری_ بیش از نیمی از بیماران مراجعه‌کننده به مطب‌ها و کلینیک‌ها عمدتاً بیماران روان‌تن هستند یعنی مشکل اصلی در حوزه اعصاب و روان و تظاهر جسمی دارند که ارتباط صمیمی بین پزشک و بیمار باعث می‌شود که احساس بهبودی که بیمار انتظار دارد زودتر به آن دست پیدا کند.

شنیده‌ایم به صورت جهادی هم در این حوزه کار می‌کنید مقداری در این خصوص هم توضیح می‌دهید؟

دبیری_ کار جهادی با حلول انقلاب اسلامی و با رهبری امام خمینی (ره) اتفاق افتاد که یک حرکت بی‌نظیری بود که شروع آن با جهاد سازندگی بود و بعدها پس از جنگ تحمیلی با تغییراتی روبرو شد که جهاد سازندگی به حاشیه رفت؛ ولی مجدداً بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی این حرکت مبارک را شروع کردند که بیش‌تر در مناطق محروم مشغول به خدمات‌رسانی به نیازمندان جامعه هستند.

سال‌های گذشته کادر درمان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار داشت که عملاً یک عده از پزشکان در کمک به بیماران بدحال کرونایی برگزیده شدند و نقش پرستاران و فداکاری آن‌ها را در این قضیه بسیار پررنگ‌تر می‌بینم.

در رزمایش همدلی مؤمنانه در کرونا واقعاً فرصت نابی ایجاد شد و علی‌رغم ایجاد فاصله‌های فیزیکی، دل‌ها به هم نزدیک‌تر شد و کارهای جهادی بیش از پیش افزایش یافت تا بیماران از این ویروس جان سالم به در برند.

بنده نیز به دلیل مشغله بالا اعم از آموزش در دانشگاه و طبابت در مطب و بیمارستان بازهم به چندین روستای استان سمنان رفتم و به اهالی آنجا خدمت ارائه دادم که بعد از گذشت مدتی وقتی اهالی آن روستا بنده را می‌بینند صمیمت خاصی دارند که امیدوارم این حرکت‌های جهادی بیشتر شود تا بتوانم به مردم خدمت کنم.

چند سال است که به زوار در پیاده‌روی اربعین حسینی خدمات ارائه می‌دهید؟

دبیری_ خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) کاری نیست که توسط شخص بنده انجام شود؛ بلکه احساس قلبی بنده این است که دعوت و جور شدن این مسیر همیشه از طرف امام حسین (ع) رقم خورده است.

از سال ۹۵ تاکنون توفیق خدمات‌دهی به زوار در زمان اربعین در کشور عراق را پیدا کردم که به‌صورت کشیک به زائران بیمار رسیدگی می‌کنیم.

که در سال ۹۵ در عمود ۱۰۹۲ که حدود ۲۰ کیلومتری کربلا در موکبی به زائران خدمت ارائه می‌شد.

از سال ۹۶ تا سال گذشته در بیمارستان الحسین که یک مرکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کربلا است در خدمت زوار بودیم.

امسال نیز در درمانگاه هلال‌احمر در صحن عقیل جایی که بسیار مقدس است  و ۵۰ متر با حرم فاصله دارد، به زائران حسینی خدمات ارائه می‌دهیم.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از